Announcement

Collapse
No announcement yet.

To kjappe spørsmål. :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • To kjappe spørsmål. :D

    Når man skal dempe ned, men ikke har råd å gjøre alt på en gang. Hvilke deler ansees dere som viktigst, i prioritert rekkefølge?

    På bildet ser dere min mono forsterker som jeg skal bruke, men denne har 2 kanaler ser det ut som. Hvis jeg har en dobbelspolet sub med 2x2ohm, hvordan bør jeg koble denne for best mulig ytelse?
    Attached Files
    Sture Vedal

  • #2
    Dørene der høyttalerne skal stå er viktig å dempe, etter det kommer generellt der irriterende skranglelyder oppstår, og om du vil gjøre kjerra mindre støyete under kjøring.

    Hvor langt ned er forsterkeren stabil? 1ohm? 2ohm?

    Du har 2 valg slik jeg ser det.

    1; koble fra pluss til pluss og minus til minus på begge terminalene til subben, da får du en 1ohm's last på forsterkeren - ikke sikkert den liker det.

    2; koble fra den ene utgangen pluss til pluss og minus til minus. Den andre gjør du motsatt på. Da blir det en 4ohm's last på forsterker. (den bør uansett ha mer enn nok krefter til å drive subben, og mest sannsynlig bedre kontroll over membranen)

    Og for å ikke forveksle noe, så er det en utgang på forsterkeren som bare er delt opp til 2.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Forsterkeren er stabil ned til 1ohm. Da yter den 1000w, peaker på rundt 2000 tror jeg det sto. Så vil tro den har god kontroll på elementet. Men om det tåler såpass mye, det vet jeg ikke. Tror det står i bruksanvisningen på elementet at den tåler 750 hvis jeg ikke husker helt feil.

      Men ok, da kjører jeg det først på pluss til minus, på ene "kanalen" og minus til pluss på andre "kanalen".. Skulle dette stemme for 4ohm?

      Hvor mye vibroplast/dynamat går med til ei standard størrelse dør? Holder vel neppe med 1kvm?
      Sture Vedal

      Comment


      • #4
        Ikke tenk så mye på de watta du, jeg kjører nå med ca 100 watt på min sub, og det er ikke subben som henger etter når jeg drar skikkelig på.....
        Vil tro det fungerer best i 4ohm, men er bare å prøve

        Det stemmer slik du tenker ja.

        På mine dører brukte jeg ca 1,5kvm pr. dør, men da er de godt dempet.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment

        Working...
        X