Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mulig å ødelegge forsterkeren hvis du sprenger ett element?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mulig å ødelegge forsterkeren hvis du sprenger ett element?

    Har en gas subwoofer liggende som jeg tenkte jeg skulle hive inn i bilen til jeg har fått spart meg opp noen kroner til noe av litt bedre kvalitet.
    Dette vil da bli drevet av mtx x1000d, som da sikkert er noget overkill for den basseren

    Det egentlig spørsmålet mitt var da om jeg kan skade forsterkeren på noen måte hvis jeg sprenger denne gas basseren(noe jeg nesten garantert kommer til å gjøre)?
    1989 Volvo 740 GL

  • #2
    vel.. nå er ikke jeg ett elektriker-geni, men min korte og enkle forklaring er rett og slett at sålenge du ikke driver forsterkeren så hardt så det går utover den så skal det gå fint.. en forsterker kan sende signalet ut til en ødelagt sub for den saks skyld, signalet kommer ikke tilbake og ødelegger forsterkeren av den grunn :P

    Bare for å forsikre meg om at jeg forklarer riktig..


    Signalet går den svarte pila sin veg.. når den først er igjenom forsterkeren kommer det ikke tilbake. Så uansett hva du kobler på forsterkeren, om det er en diskant eller en mid-tone, så kan det ikke ødelegge forsterkeren. den bare sender signalet til det som er koblet til.

    I mitt hode er det iallefall sånn hehe..

    Comment


    • #3
      Det er det jeg tenker også, men kan jo alltids være noe som ikke er direkte logisk

      Takk for svar ihvertfall
      1989 Volvo 740 GL

      Comment


      • #4
        Hehe, ja ikke sant.. man vet aldri

        Bare hyggelig vettu

        Comment


        • #5
          du kan skade ampen jo! hvis du sprenger subben på den måten at lakken på spolen smelter og impedansen blir mye lavere enn den skal være, altså kansje nær kortsluttning.

          da kan det være hardt å være forsterker. men er sikkert protect på den så går sikkert bra. men bare så du er klar åver det

          btw, den forklaringen der oppe er ganske så feil! den ene pila er rett men det går tilbake igjen til ampen.
          Last edited by Øivind Sandvik; 29-09-2008, 20:08.
          MVH, Øivind Sandvik
          sigpic
          www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
          www.sandviksbassogbongel.com

          Comment


          • #6
            er enig med NoZ_87 her jeg

            signalet du sender ut til basseren blir sendt ut av + utgangen og kommer tilbake inn på forstekren på -
            VW Golf 4
            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
            Simen Sormbråten

            Comment


            • #7
              strømmen går fra pluss til minus i ene øyeblikket så snur den fra minus til pluss i det andre

              derfor subben går fra og tilbake
              MVH, Øivind Sandvik
              sigpic
              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
              www.sandviksbassogbongel.com

              Comment


              • #8
                En GAS er vel ikke verdens mest påkosta element, så med alt for mye effekt bånner du vel elementet lett, og får f.eks spolen knust, det vikler seg, og du får full kortslutning, så sjekk at forsterkeren har protectfunksjon, ellers kan det bli dyr morro
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  rikti rikti
                  MVH, Øivind Sandvik
                  sigpic
                  www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                  www.sandviksbassogbongel.com

                  Comment


                  • #10
                    Ja riktig

                    Så det er en fare for at jeg kan ødelegge forsterkeren også da, kanskje like greit å vente

                    Takk for svar ihvertfall
                    1989 Volvo 740 GL

                    Comment


                    • #11
                      Du kan jo selvsagt la vær å dytte x antall watt i et element som ikke tåler det, og kanskje heller kjøre på et noe lavere volum? Etter det jeg har forstått gir aldri en forsterker full effekt hele tiden, men kun det som "trengs" alt etter volum; så lavere volum -> mindre sannsynlighet for at går ad undas.
                      Mvh Marius
                      '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
                      Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by neptyr View Post
                        En GAS er vel ikke verdens mest påkosta element, så med alt for mye effekt bånner du vel elementet lett, og får f.eks spolen knust, det vikler seg, og du får full kortslutning, så sjekk at forsterkeren har protectfunksjon, ellers kan det bli dyr morro
                        jøss.. tåler ikke alle forsterkere full kortslutning på utgangene altså?

                        Altså, i motsetning til alle andre her så tror jeg neppe forsterkeren kan ta skade av det..
                        Dersom du belaster elementet over den termiske belastningen det tåler, brenner viklinga på spolen opp.. Og det er ikke farlig for forsterkeren. Måler du det da, får du bare uendelig ohm.

                        Jeg har hørt om spoler som blir skjeive og mye rart, men ikke at dem knuser og blir 0hm.
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          I verste fall kan du riske at lissene fra terminalen til spolen kortslutter, og da kan det meste ryke. Jeg har pr dags dato ikke vært borti en protectfunksjon som tåler en direkte kortslutning. Overbelastning blir noe annet...
                          Roar Sørlie
                          Tlf 90127075
                          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                          Comment


                          • #14
                            Hvis man bruker ørene en smule og ikke drar til det vrenger over all fornuft, så er det ikke noe problem å drive ett element med "for stor" forsterker! Finnes det egentlig for store forsterkere?
                            Jeg har kjørt lenge med forsterkere som kan gi 2x400 skikkelige watt, på ett par 6" midbasser som skal tåle 150w rms, uten problem - bare å bruke hodet litt.. Man HØRER da om det vrenger lenge før det er fare for å brenne elementet. Sleng inn gas-suben din og spill på! No prob!

                            En forsterker gir aldri full effekt før den får fullt inngangssignal! Man må da heller ikke ligge konstant i 300km/t fordi om man har motor til det!
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by sqwannabe View Post
                              jøss.. tåler ikke alle forsterkere full kortslutning på utgangene altså?

                              Altså, i motsetning til alle andre her så tror jeg neppe forsterkeren kan ta skade av det..
                              Dersom du belaster elementet over den termiske belastningen det tåler, brenner viklinga på spolen opp.. Og det er ikke farlig for forsterkeren. Måler du det da, får du bare uendelig ohm.

                              Jeg har hørt om spoler som blir skjeive og mye rart, men ikke at dem knuser og blir 0hm.
                              Har hatt noen billigelementer jeg dro spolen i bunn på så hele motoren bøyde seg og viklingene løsna, ikke møe pent syn

                              Så jeg beskrev ett såkalt "worst case scenario"
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X