Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan noen hjelpe meg med kassebygging?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan noen hjelpe meg med kassebygging?

    Eg har en Kicker Solo X18 som trenger en kasse.

    Kikker i boka til subben, og der står det:

    Vented SPL (Maximum Enclosure Volume)
    283L + port displacement, FB=56hz.
    Power handling = 10000w peak above 56hz.

    The SPL is the largest and most efficient enclosure design. The SPL delivers the sonic output needed to win SPL contests and it produces bass notes in a "Livin Loud" manner. The design is intended for test tones above 56hz; playing music with frequencies below 56hz will result in subwoofer damage.

    Med andre ord, kan eg spille musikk OG delta i konkuranser med den kassen? Eller er eg dårligere i engelsk enn eg trodde? Smalere port = høyere frekvens?

    Kan noen regne ut STØRRELSEN på alle platene (Høyde x Bredde) for meg?

    10ft (3-tall oppi hjørnet) (283L) + port displacement, Fb = 56hz.
    Port: 300in² (1935cm²) area x 9" (22.9 cm) long.



    Setter STOR pris på om noen kan dette!!!!!

    Kassen må være noenlunde slik at den passer baki en E34 Touring.
    Bare sånn ca, for når eg vet sånn noenlunde så kan eg f.eks trekke fra 2 cm på høyden og legge til 2cm på bredden hvis den ikke skulle passe med de målene en av dere mekker til.

    Hvis det er noen som har målene/vet sånn ca målene på bagasjerommet, så skal bredden utnyttes fullt ut og høyden kan godt være jevnt med seteryggen/hodestøttene og lengden utover kan nyttes nesten helt ut om det trengs, nå vet eg ikke hvor stor en 283l kasse er heller da.


    Setter stor pris på all hjelp eg kan få.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

  • #2
    Den kassa du sikter til er kun for dB-Drag og vil låte mildt sagt elendig på musikk.
    Er det dobbel-2 eller dobbel-4 ohm du har?
    Kasseoppgivelsene i Kickermanualen ser merkelige ut om resten av Thiele-Small parametrene stemmer.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Bestilte dobbel 2, men fikk dobbel 4.....
      Men skal leve med det på GZ monoblokka.

      Kan du mekke en kasse som vil fungere på begge måter? Tunet til rundt 60hz (kan ikke spille musikk under 56hz)

      Takk for all hjelp!
      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Larsi View Post
        The design is intended for test tones above 56hz; playing music with frequencies below 56hz will result in subwoofer damage.
        Denne setningen i sitatet ditt sier det meste - slik kasse er ikke for normal bruk. Nesten all musikk har toner under 56 Hz...

        Skal du ha noe som fungerer til musikk bør du nok tune lavere. Tipper Mr Johansen kanskje kommer med et forslag.

        Comment


        • #5
          56 hz er jo ikke lavt for et basselemet i det hele tatt. fra 22- 28 hz. der har man nydelig og pervers dypbass
          VW Corrado - Prosjekt bil
          Mitsubushi Lancer - Bruksbil
          It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
          I´m BANKRUPT - A G60 owner

          Comment


          • #6
            56hz er vel ofte rundt der man har midbassen.. så tar vel subben over ned mot 40hz... er vel under 25 hz morrobassen kommer
            Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
            Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

            Comment


            • #7
              Originally posted by Larsi View Post
              Bestilte dobbel 2, men fikk dobbel 4.....
              Men skal leve med det på GZ monoblokka.

              Kan du mekke en kasse som vil fungere på begge måter? Tunet til rundt 60hz (kan ikke spille musikk under 56hz)

              Takk for all hjelp!
              Jeg kan mekke kasse som fungerer på begge måter, men det innebærer at port må byttes ut ved dB-Drag konk.
              Tro meg; du vil ikke lytte på musikk med den bassen tunet til 60Hz!!!

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #8
                Ja, kom med forslag du tegn en kasse med mål og det eg trenger.
                Hvordan skal eg bytte ut porten? (spørs hvilken port-metode du mener)

                Men tegn gjerne kassen som en musikk-kasse, også viser du meg bare det med porten, og gir meg mål.

                Men en port kan jo lett byttes ut hvis det er en normal Aeroport, men eg kunne tenkt meg porten som DD kassene har.

                Takk for all hjelp!
                It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                Comment

                Working...
                X