Announcement

Collapse
No announcement yet.

membran kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • membran kasse

    noen som har litt info evt bilder om hvordan man bygger membran kasse?

  • #2
    Hei!

    Link om hvor man kab få tak i slike membran matter som skal settes på bakveggen av basskassen og skal sitte så si nesten helt inntil spolen på bassene. Dem sender til Norge ja.. har sjekket opp , da hadde en noe drømmer å prøve dem selv... Mener den koster rundt 1500,- stk

    http://www.usdaudio.com/products/ap.php

    Hvis man klarer å få dette helt riktig er det veldig kult og moro pga da sparer man utrolig mye plass i bagasrommet.

    Husker jeg pr biler i NASCA konkurranse på 90`n hvor det var to biler som hadde gjort dette...

    BMW : brukte 2 stk JBL GTI 1200 , her var det 9 liter pr element.

    Opel Vectra: brukte 2 stk JBL GTI 1500 , hvor stor kassa her var - vet jeg ikke. Men vet såpass at bakveggen her var en så så tykk teppe som slapp gjennom så så mye luft at den greide å simulere en kasse til begge 15"ene..

    Toppen av kassa var bare max 15cm brei og teppet la vel så si helt inntil elementene.. kjente på bakveggen og den var ikke helt slik super stram , men passe slakk liksom..

    Lyttet i bilen og må si den bilen spilte bra gitt)

    Den BMW`n fikk jeg aldri lyttet til , siden bare så den en gang..

    Men snakket med en kamerat til han som eide Vectran sier at det var en del jobb for å dette til.. sa dem hadde drevet på vel i 6mnd eller nu slik bare på basskassa.. Er jo en del utregning på dette , da det må måles luftmengde , mye matematikk uteregning bla bla etc....


    http://forums.nicoclub.com/zerothread?id=119353
    Last edited by Soundboy; 25-10-2008, 15:26.

    Comment


    • #3
      ok, takker for svar:-) men er det sånn å forstå at denne type kasse kun kan brukes i sedan biler?

      Comment


      • #4
        Kjenner godt til både Vectraen og BMWen som blir nevnt siden jeg selv har eid Vectraen (kjøpte den hos Skjalg) og kjenner godt han som eide BMWen (Even) Har også vært med på ett par andre biler med samme løsning..

        "Membranen" er strengt tatt ikke noe annet enn en noe spesiell form for isolasjon, og med llitt prøving og feiling så vil en kunne oppnå samme resultat med glava!! Men både i BMWen og Vectra var det "original" membran, om den kom fra USD eller hvor den ble kjøpt husker jeg ikke.

        Kan ikke forstår hvor det kommer fra det med at det tok 6 mnd å lage kassen For nei det er ingen form for utregning, kun prøving og feiling... Hele poenget er at en får det så tett som overhodet mulig mellom bagasjerom og kupe, og så monterer kassen slik at det teoretisk sett skal være lufttett mellom front og bak på kassen og membranen er der for å få en viss kontroll på elementet slik at det ikke spiller helt i friluft. Det er derfor kassen skal være så liten som overhodet mulig da den kun er der for å kontrollere bassutslag

        Når det gjelder Vectra stemmer det heller ikke at det kun var teppe på bakveggen, bak teppe var nevnte membran

        Og ja, det må i praksis være sedan siden en må ha det tilnærmet lufttett mellom front og bak på kasse!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Soundboy View Post
          Hei!
          Er jo en del utregning på dette , da det må måles luftmengde , mye matematikk uteregning bla bla etc....
          Vel, det er en sannhet med modifikasjoner.
          Som Baldrick skriver over her skal det ikke så mye fantasi til for å bygge sånne med Glava eller Rockwool.
          Jeg har sågar bygget noen slike med Acoustilux fra Eltek.

          De gjør egentlig ikke noe annet enn å begrense slaglengden på basselementet samt å senke impedansetoppen som man får i en lukket kasse.
          Slike kasser er ubrukelige i alt annet enn sedanbiler såfremt man ikke får til en løsning der membransiden spiller ut av bilen.
          Jeg monterte en 18tommer i en gammel Passat en gang på begynnelsen av 90tallet, der skar vi hull i gulvet, funket bra det!

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Phobos-subben til Dynabel bruker det prinsippet der, er ei rockwoolplate i bakenden av kassa, og må si den funker som fjell den subben!
            Roar Sørlie
            Tlf 90127075
            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

            Comment

            Working...
            X