Announcement

Collapse
No announcement yet.

spm om 3 veis- 2veis frontsett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spm om 3 veis- 2veis frontsett?

    Sikkert tusen tråder om det her.. men fant ikke, så prøver hvertfall.

    Har en bmw e46 som jeg har tenkt å sette anlegg i. Har 3 veis frontsett fra hertz, men tenkte kanskje det blir lettere med 2 veis? Så lurer på er det noe stor forskjell mellom 3 veis og 2 veis sett? er det noe fordeler med 3 veis?

  • #2
    3-veis komponentsett gir sinnsykt mye bedre lyd, rett og slett. Ville ikke anbefalt coaxial med mindre du er veldig fattig / lat!
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

    Comment


    • #3
      Originally posted by veegard View Post
      3-veis komponentsett gir sinnsykt mye bedre lyd, rett og slett. Ville ikke anbefalt coaxial med mindre du er veldig fattig / lat!

      Nja, dette er vel en sannhet med modifikasjoner vil jeg si.. Du kan få minst like god lyd, og bedre, med et to-veis som et tre-veis.. Koax er jo egentli det "beste" du kan ha, om du får plassert de riktig, i og med at all lyden kommer fra samme plass.. Men det var vel ikke spm. om koax her så vidt jeg kan forstå?

      Alt handler bare om hvordan man installerer og tuner oppsettet.. Og så er det spørs på elementene.. Elementene i et tre-veis frontsett har som regel fått sitt eget frekvens område å spille på. Der midbassen slutter, tar mellomtonen over, og der mellomtonen slutter, tar diskanten over.. Med en god overlapping.. samme nedover selvfølgelig..

      Det som er med to-veis i forhold, er at midbassen og diskanten også tar seg av mellomtonen sitt register.. Det KAN fungere vel så bra som et tre-veis oppsett, så lenge det er gjort riktig, og elementene er "delt" riktig.. Mange som foretrekker to- framfor tre-veis, av den grunn at det er mye enklere å plassere, samt at det er en "gylden regel" i bilstereo som heter: bedre med få, og gode, elementer, enn flere dårlige..


      Det er sikkert noen flere her som har erfaring innen dette, så du får nok mange svar=) Lykke til
      Mvh.
      Roy
      Mob: 40 30 99 06

      Comment


      • #4
        Originally posted by aFFekak View Post
        Nja, dette er vel en sannhet med modifikasjoner vil jeg si.. Du kan få minst like god lyd, og bedre, med et to-veis som et tre-veis.. Koax er jo egentli det "beste" du kan ha, om du får plassert de riktig, i og med at all lyden kommer fra samme plass.. Men det var vel ikke spm. om koax her så vidt jeg kan forstå?

        Alt handler bare om hvordan man installerer og tuner oppsettet.. Og så er det spørs på elementene.. Elementene i et tre-veis frontsett har som regel fått sitt eget frekvens område å spille på. Der midbassen slutter, tar mellomtonen over, og der mellomtonen slutter, tar diskanten over.. Med en god overlapping.. samme nedover selvfølgelig..

        Det som er med to-veis i forhold, er at midbassen og diskanten også tar seg av mellomtonen sitt register.. Det KAN fungere vel så bra som et tre-veis oppsett, så lenge det er gjort riktig, og elementene er "delt" riktig.. Mange som foretrekker to- framfor tre-veis, av den grunn at det er mye enklere å plassere, samt at det er en "gylden regel" i bilstereo som heter: bedre med få, og gode, elementer, enn flere dårlige..


        Det er sikkert noen flere her som har erfaring innen dette, så du får nok mange svar=) Lykke til
        Takker for svar Har en Hertz hsk163 sett nå, men siden må gjøre noe extra for å få den på plass, tenkte jeg kanskje enklere og sette in en 2 veis sett? som det er i bmw(eller bommer jeg kraftig nå?) hehe..

        som f.k.s Hertz MLK165?

        Comment


        • #5
          Originally posted by puma View Post
          Takker for svar Har en Hertz hsk163 sett nå, men siden må gjøre noe extra for å få den på plass, tenkte jeg kanskje enklere og sette in en 2 veis sett? som det er i bmw(eller bommer jeg kraftig nå?) hehe..

          som f.k.s Hertz MLK165?

          MLK 165 er hvertfall ikke et dårligere valg om det er fin lyd du er ute etter! Spiller ganske så høyt også har jeg hørt folk si;-)

          det HSK settet du har der er slettes ikke dårlig det heller, og det er godt mulig for deg å bare kutte ut mellomtonen i det settet der, å dele aktivt, om du har mulighet for det? Da har du også et heftig to-veis sett, men du sparer penger=) Ville ikke anbefalt å bruke tre-veis delefilteret som følger med hvertfall, for da har du pluttselig ingen element som tar seg av mellomtone, og da blir det ikke særlig fin lyd vil jeg tro.. Om det er to- eller tre-veis i bmw'n din tørr jeg ikke uttale meg om:P
          Mvh.
          Roy
          Mob: 40 30 99 06

          Comment


          • #6
            Originally posted by aFFekak View Post
            MLK 165 er hvertfall ikke et dårligere valg om det er fin lyd du er ute etter! Spiller ganske så høyt også har jeg hørt folk si;-)

            det HSK settet du har der er slettes ikke dårlig det heller, og det er godt mulig for deg å bare kutte ut mellomtonen i det settet der, å dele aktivt, om du har mulighet for det? Da har du også et heftig to-veis sett, men du sparer penger=) Ville ikke anbefalt å bruke tre-veis delefilteret som følger med hvertfall, for da har du pluttselig ingen element som tar seg av mellomtone, og da blir det ikke særlig fin lyd vil jeg tro.. Om det er to- eller tre-veis i bmw'n din tørr jeg ikke uttale meg om:P
            så da måtte jeg har kjøpt nye delefiltere? ser i bilen diskanthus ved speil og midbass nede i døren.. hakk sett noe annet, så da må det vel være 2 veis? må nesten sjekke det skikkelig hehe..

            Comment


            • #7
              Originally posted by puma View Post
              så da måtte jeg har kjøpt nye delefiltere? ser i bilen diskanthus ved speil og midbass nede i døren.. hakk sett noe annet, så da må det vel være 2 veis? må nesten sjekke det skikkelig hehe..

              Du bør kjøpe nye delefilter ja, disse f.eks. http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=818 Dersom du ikke har mulighet til å dele aktivt?

              Regner med det er 2-veis i bilen, er vel det som er mest vanlig hvertfall=)
              Mvh.
              Roy
              Mob: 40 30 99 06

              Comment


              • #8
                Originally posted by aFFekak View Post
                Dersom du ikke har mulighet til å dele aktivt?
                Hehe..Beklager men må spørre, aktivt? helt grønn på sånt... aldri hatt noe sånne prosjekta, bare satt 6*9 i bil før.

                Beklager for mas

                Comment


                • #9
                  Originally posted by puma View Post
                  Hehe..Beklager men må spørre, aktivt? helt grønn på sånt... aldri hatt noe sånne prosjekta, bare satt 6*9 i bil før.

                  Beklager for mas
                  Ahh, ok:P hehe.. Aktiv deling ja.. har ikke noe definisjon på det, men dvs. at spilleren eller en eventuelt dsp boks har innebygd delefilter, slik at du kan stille inn hver enkelt element til å spille fra X hertz, opp til X hertz.. f.eks. så stiller du inn at suben skal spille fra 50 til 200hz, midbass fra 180 til whatever, and so on.. skjønner du?

                  Nå vet jeg ikke om dette var reelle tall, men det var bare for å forklare.. =)

                  Detter er ikke enkelt, så om du ikke har gjort det før, eller har vet noen som kan hjelpe deg med å stille inn dette, er det helt klart mye enklere å bruke passive delefiltre.. Du vil også få mye bedre lyd av passive, dersom du ikke har prøvd deg med aktivt før, for det blir bare til at du trykker deg bort uansett.. tro meg! hehe
                  Mvh.
                  Roy
                  Mob: 40 30 99 06

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by aFFekak View Post
                    Ahh, ok:P hehe.. Aktiv deling ja.. har ikke noe definisjon på det, men dvs. at spilleren eller en eventuelt dsp boks har innebygd delefilter, slik at du kan stille inn hver enkelt element til å spille fra X hertz, opp til X hertz.. f.eks. så stiller du inn at suben skal spille fra 50 til 200hz, midbass fra 180 til whatever, and so on.. skjønner du?

                    Nå vet jeg ikke om dette var reelle tall, men det var bare for å forklare.. =)

                    Detter er ikke enkelt, så om du ikke har gjort det før, eller har vet noen som kan hjelpe deg med å stille inn dette, er det helt klart mye enklere å bruke passive delefiltre.. Du vil også få mye bedre lyd av passive, dersom du ikke har prøvd deg med aktivt før, for det blir bare til at du trykker deg bort uansett.. tro meg! hehe
                    hehe... kanskje litt klokere nu gitt Men finner sikkert alltids noen å hjelpe..

                    tusen hjertelig

                    Comment


                    • #11
                      Hvilken BMW da? Damen min har en 3-serie, den ble levert med 3-dels komponentsett (woofer, mid og diskant).
                      98' Audi A4
                      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by veegard View Post
                        3-veis komponentsett gir sinnsykt mye bedre lyd, rett og slett. Ville ikke anbefalt coaxial med mindre du er veldig fattig / lat!
                        Hei Veegard. Det er ganske skjelden at jeg uttaler meg slik jeg gjør nå, men når noen kommer med så til de grader feil informasjon som du nå gjorde, så er det på sin rett..

                        Det virker desverre ikke som du har den minste anelse om hva du snakker om, men selvsagt kan lyden bli bedre med et 3 veis sett, en med en 2 veis sett, men det er ingen regel som sier dette.

                        Hvis du tviler på mitt grunnlag til å si dette, så er det vel en liten referanse å være innehaver/bygger og justerer av europas bestlydende bil de 2 siste årene. Og i den sitter det 2 veis...
                        Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                        Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                        post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by veegard View Post
                          Hvilken BMW da? Damen min har en 3-serie, den ble levert med 3-dels komponentsett (woofer, mid og diskant).
                          2000mod stv... ser nu bare 2 foran... nede på døra og ved speilhus...

                          Comment


                          • #14
                            Jeg var/vært stor fan av 3veis system i bilen og det har jeg hatt i 7-8 år og i det pr siste åra har jeg gått mere over er til 2veis frontsett og blitt kjempefornøyd.

                            Var rett å slett lei med 3veis sett, mere å justere på , flere kanalere trenger man fra forsterkere hvis man deler aktivt etc. Så endte med å prøve meg på 2veis sett i bilen (etter å lest/sett/lyttet til div biler med 2veis) , men denne gangen har da fått modifisert dashbordet slik at det kan montere inn 6.5" (17cm) elementer der... Installbay Hamar gjorde jobben.

                            Det eneste man "kan" skje med så store mellomtoner/mellombass 6.5" elementer så høyt oppe i foran i bilen at man kan "Miste" noe av midbass delen pga sitter så tett ved front-ruta og gir en del reflektere lyden tilbake etc... Og at 6.5"elementene ikke spiller i samme type rom som det finnes i dørene med man montere inn samme type elementer der..

                            Comment

                            Working...
                            X