Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite med strøm...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lite med strøm...

Jeg har bygget sterio i en mercedes C-klasse 95 mod, og har lite med strøm...
    -Har byttet batteri til ett fritidsbatteri på 950A 115Ah, som da vil si at det er dobbelt så stort som det som bilen er levert med.
    -Lagt opp + kabel fra dynamo til batteri av 50mm2, og fra batteri til forsterker er 50mm2, og fra forsterkere til jord er 50mm2.
    -Spilleren er en Pioneer AVH P5900, og alt av forsterkere, høytalere og subber er av Rockford Fosgate:
    #Monoblokk T10001 bd
    #4kanaler T8004
    #Kondensatorblokk på 10F
    #3 komponent sett av RF Power
    #2x T112" i perfekt bygget kasse
    Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få nok strøm..alt av lys blinker villt sånn som det er nå..:/

Håper noen kanskje har vært borti samme problem, og kan komme med ett fornuftig svar!

du bør også ha 50mm2 fra batteriets - pol og fra dynnamo til jord.

hjelper lite med 50mm2 på + hvis du ikke har samme fra -.

har du målt batteriets spenning på tomgang for å se at du tar imot nok lading? dette bør være over 14volt
    så med anlegget på med volum helt ned.Bør ikke være målbart forskjell

så med guffe på anlegget.Bør ikke være noe mer enn 0,5v

så kan du måle samme bak for å se om det er noe forskjell.Bør ikke være mer en rundt ca o,5v
    i forhold til forran.

måler du avik i forhol til dette og du har 50mm2 hele veien så har du for dårlig jord/kontakt
    eller dynamo eller batteri eller en kombinasjon

en ekstra kabel til sikringboksen til lysa kan også hjelpe litt.Må da kobles før sikringen

er alt dette i orden og du fortsatt har blinkende lys kan det være at denn bilen eller stedet du har jordet er for dårlig.
    Da vil det garantert hjelpe at du strekker en 50mm2 også fra batteriets - pol og bak til forsterker.

etter dette kan du putte ett batteri bak også men det skulle ikke være behov for det.

jeg har svart på en del slike poster før så har jeg glemt noe så er det bare å søke

Comment

hvor mange amp er det på dynamoen din ?

Comment

Dynamoen er på 95amp.
        Batteriet er bak i bagasjerommet originalt i disse bilene.
        Å få nok med strøm er liksom det eneste som mangler nå, ellers er alt helt rått.
        Det har aldri kuttet, men alt av lys blinker..t.o.m power lyset på monoblokka.:/

Comment

Såkalte fritidsbatterier er ikke egnet for bilstereobruk i det hele tatt...
          Det er egnet til å trekke lite strøm over lang tid og ikke omvendt. Det er en helt annet indre motstand i slike batterier en ved et "vanlig" batteri.

Dette har jeg testet selv i både bilstereosammenheng og i amtørradiosammenheng. Lettere er det å ta knekken på disse batteriene ved høy strømlast også.

Mitt tips.. bytte batteri
          Reinhardt

Comment

Da bør jeg sikkert bytte batteriet samt bytte -pol fra dynamo til jord..

Comment

Working...
            X