Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et par-tre spørsmål om slotport

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Et par-tre spørsmål om slotport

Skal ha en Hertz ES300D i en 50 liters kasse med en port som er 10cm i diameter og 35cm lang.
    På grunn av plassmangel i høyden (kassen kan ikke være høyere enn 40cm og vil gjerne ha elementet og port over hverandre) og symmetri (vil ikke ha port bare på ene siden av elementet) tenker jeg å bygge en slotport på 5x15,7cm. Begge deler gir 78,5cm2 areal. Alternativt 4x19,6cm om jeg virkelig sliter i høyden.

?? #1: Er det noen regel for hvor smal porten kan være? Går det greit med det arealet jeg har skissert over her? Vet at innen ventilasjon så er det noen regler om at hvis en firkantet luftekanal blir for smal og bred vil ikke luften transporteres i hele arealet, men mer mot midten, og hvis det samme gjelder for en slotport vil man da få feil areal og feil tuning.

?? #2: Det kan være at fronten på porten får buer begge veier. Skal lengden på porten da måles der den er lengst, der den er kortest eller midt mellom? Samme gjelder ved knekker i porten inni kassen, skal da lengden måles midt i "røret"?

?? #3: Inni kassen, når jeg skal legge til det volumet porten tar opp, er det kun materialene, eller legger jeg til "inkludert luften"?
    Altså, la oss si den er 50x157mm innvendig. Bygd i 15mm blir den da 80x187mm, med 35cm lengdemå jeg legge til 5,24 liter om jeg ikke trekker fra luften inni porten. Om jeg trekker fra luften må jeg bygge kassen 2,49 liter større.
    Hvilken variant er det jeg skal forholde meg til?
    .:Lasse:.

1: Portene du skisserer vil fungere bra ut i fra min egen erfaring.
    Slotporter kan ofte lages litt kortere enn runde porter når en av ytterveggene brukes.
    Har ikke noe regnestykke på det, men erfaringsmessig blir tuningen lavere, ved lik lengde, kontra refleksport.

2: Ved avrundedeender måles "midt i mellom".
    Lengden måles midt i "kanalen".

3: Alt, både luft og materialer skal regnes i tillegg.

Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Suverent, takk for svar!
      Da lærte jeg endel i dag også, ikke verst på en fredag ettermiddag

Regner med å bruke bakveggen som ene veggen i porten. Den er vel rimelig lavt tunet i utgangspunktet, men gjør ingenting om jeg får avgrunnsdyp bass. Om jeg tuner for dypt, hva skjer? Dårligere effektivitet, tåler mindre effekt - noe slikt? Kan jo lage den en cm kortere omså...

Må legge til 1,8l for elementet og knappe 5l for porten, altså blir kassen på ca 56 liter. Godt jeg ikke trenger tenke på plass til barnevogna i denne bilen

Comment

Originally posted by screwball View Post
        Om jeg tuner for dypt, hva skjer? Dårligere effektivitet, tåler mindre effekt - noe slikt? Kan jo lage den en cm kortere omså...
        Stemmer som du sier, men fordelen med stram og transientrik dyp bass er verdt det spør du meg.
        Heller for lang enn for kort port!

Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Fin bass > masse bass. Får jeg begge deler takker jeg ja, men prioriterer fin dyyyp bass. Takk for hjelp!

Comment

Working...
          X