Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub som gjør seg godt i liten lukket kasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sub som gjør seg godt i liten lukket kasse?

Morn!

Jeg satser nå på å gå fra to stk 10" til en eller to 12" i coupe'n min. Det flytter rett og slett for lite luft for min smak.. I det minste slik det står nå.

Jeg fikk opp øynene for 12" igjen da jeg mer eller mindre kastet den ubrukelige JBL-suben baki der for å se hvordan det ble. I mine ører ble det hakket mer presisjon og jeg hadde med ett mye bedre bassrespons uten å ha gjort noe som helst dempingsarbeid.

Kanskje noen ville vært så vennlig å hjulpet meg med å finne en eller to passende 12-tommere som kan gjøre seg godt i en liten lukket kasse?

PS: Hvilke verdier kan man se på for å sjekke om et element er bedre egnet til små og/eller lukkede kasser enn andre?
    Last edited by Keltern; 18-11-2008, 00:07.
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Tankene har surret rundt det å fortsatt holde seg på Hertz-elementer, men har siklet på så mangt...

For eksempel DD-elementer, med disse gjør seg antageligvis ikke spesielt godt i hverken små eller lukka konstruksjoner.

Tips mottas med stor takknemlighet, bare så det er sagt!
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

I tilegg ti ldet alternativet du tenker på så kan Soundstream Reference 12" være noe for deg.
      Mvh
      Lars Engen

Comment

sjekk ut rockford fosgate p3ls12
        http://www.autohifi.no/prod_detaljer.php?id=1979
        Bjørn M Wilhelmsen
        Team Alta Bilstereo
        www.emmanorway.com

Comment

Sjekke ut disse to fra Pioneer.

TS-SW1241D
          http://www.pioneer.no/no/products/25...41D/index.html

TS-W12PRS
          http://www.pioneer.no/no/products/25...PRS/index.html
          Andreas Henriksen
          Citroën C4 2006
          Pioneer ODR, Mcintosh og B2

Comment

Har en kamerat som selger 2 stk Infinity Kappa Perfect 10.1 dette er 10" subber, men skal love deg at det spiller både bra, flytter mye luft og tar liten plass.. ca 17 liters lukket kasse pr sub..

Nypris er 2000kr stk. Og begge to selges for 2000kr totalt.

Kan ordne bilder og sånt hvis det skulle være av interesse.

Comment

Du burde sjekke ut focus 12"de spiller bra
              Team dbcompaniet Norsk mester ss1-2 08

Comment

Originally posted by Engen Audio View Post
                I tilegg ti ldet alternativet du tenker på så kan Soundstream Reference 12" være noe for deg.
                Soundstream var drømmen da jeg var fjortis husker jeg.. Men det er jo mer enn kurant i dag også!

Hva med T5? Eller liker de seg ikke i mindre lukka kabinett? Er ikke fan av lyse farger på elementene skjønner du!

Originally posted by Techpoint View Post
                Har en kamerat som selger 2 stk Infinity Kappa Perfect 10.1 dette er 10" subber, men skal love deg at det spiller både bra, flytter mye luft og tar liten plass.. ca 17 liters lukket kasse pr sub..

Nypris er 2000kr stk. Og begge to selges for 2000kr totalt.

Kan ordne bilder og sånt hvis det skulle være av interesse.
                Perfect 10.1 så heftige ut og Infinity er jo ingen uting - i hvert fall ikke i hifi-verdenen. Så det kan jo vært et alternativ!

Selv om tanken surrer rundt tallet 12 fremdeles..

Originally posted by tigra View Post
                Du burde sjekke ut focus 12"de spiller bra
                Focus? Aldri hørt om faktisk... Link?
                Alpine 137BTi
                B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Tror du skal lete lenge etter noe som overgår de du allerede har.

Hvilken kasse har du på de?

Comment

Den siste jeg bygde til dem ble ei kasse på i underkant av 30 liter, trykkammer.

Har følelsen av at hx250d'ene gjør seg bedre i en porta konstruksjon.

Spiller helt kurant når bilen står i ro, men mister all respons ved kjøring (regner med det er pga dårlig demping, men uansett klarte tolvtommern seg mye bedre).

Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
                    Tror du skal lete lenge etter noe som overgår de du allerede har.

Hvilken kasse har du på de?
                    Alpine 137BTi
                    B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Originally posted by Keltern View Post
                      Den siste jeg bygde til dem ble ei kasse på i underkant av 30 liter, trykkammer.

Har følelsen av at hx250d'ene gjør seg bedre i en porta konstruksjon.

Spiller helt kurant når bilen står i ro, men mister all respons ved kjøring (regner med det er pga dårlig demping, men uansett klarte tolvtommern seg mye bedre).
                      HX'ene kommer nok mest til sin rett til ditt bruk i en portet kasse ja. Da rocker det skikkelig!

Jeg ville prøvd en portet kasse. Dag kan sikkert hjelpe deg med å regne ut litervolum/tuning

Comment

Det er det som er problematisk for min del, da porta kasse til disse vil bli ganske ugrei i størrelse.. Større enn ei kasse med 2 x 12" trykkammer.

Hadde porta kasse på disse elementene i volvon, men denne ble VELDIG volumiøs, så jeg er usikker på om jeg klarer å få til noen god løsning på porta kasse i coupe'n da plassen der er fryktelig liten i forhold til volvon..

Derfor må jeg opp i elementstørrelse for å unngå veldig mye større kasse.
                        Alpine 137BTi
                        B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Hvor liten må den kassa være da?
                          Tror du kan få høvelig bra resultat med 2stk. HX250D i 45 liter netto.
                          Problemet er portlengden/portvolum.

Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Høyden og bredden er det største problemet, da høyden ikke kan bli mer enn ca 31 cm og bredden (for øyeblikket) ikke kan være større enn 65cm var det vel..

Dybden har jeg lyst til å holde minimal, siden det går kraftig ut over den lille bagasjeplassen som er der om den blir for dyp.

Og det blir jo da i dybden man må bygge en slik portet kasse når øvrige mål ikke lar seg "utbedre"...

Men har dere gode tips så kan jeg jo tenkes at jeg prøver de før jeg eventuelt prøver nye basselementer. Selv om lysten på en 12" eller to er ganske intens..
                            Last edited by Keltern; 20-11-2008, 15:22. Reason: Manglet bokstaver her og der...
                            Alpine 137BTi
                            B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Kan jo komme med ting jeg synes ser fristende ut da.. Kanskje noen kommer innspill på noen av dem?

Ser for meg at jeg bør holde impedansen på rundt 2ohm, men er fremdeles usikker på om det er en eller to jeg trenger.. En 12" bør kunne fungere, men to er fremdeles under vurdering.

Enkeltspole-alternativene:

Hertz HX300
                              Helix P12 Precision
                              Focal 33V1

Dobbelspole-alternativene:

Focal 30A1DB
                              Alpine SWX-1242D
                              Focal 33V2
                              Soundstream T5-12 SPL

Interessante "utskudd"

Soundstream SPLX-12/4 SPL
                              Ground Zero GZUW300SQ