Announcement

Collapse
No announcement yet.

6x9?!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 6x9?!

Hei!
    Har hørt nå titusenvis av ganger at 6x9 ikkje e noko bra, men, er det egentlig selve høgtaleren det er snakk om da, eller er det bare fordi lyden er bak? For sånn ellers, så syns ikkje eg at 6x9 i seg sjøl låter stygt.
    Blir det f.eks bra vis du plasserer 6x9 framme? Trenger bare å få oppklara dette, sikkert nokon andre som lurer også.
    Mvh
    Johnny Myhre

Det er ingenting i veien med 6X9 høytalere i seg selv, men plasseringen i hattehyller er så feil at det er helt frustrende! Det eneste som jeg ikke liker med de er at for å få plass til de fremme så må du (somregel) ha de nede i dørene og da forsvinner diskanten og du får et lavt lydbilde. Ellers så er det for meg som andre koaksial/triaksial høytalere.

PS: du får jo rene basselementer i 6X9 utførelse... da er det ikke noe galt i å ha de i hattehyllen.

Comment

Det er mest coax-greia jeg hater med de også. Får fnatt av sånt, har en kompis som plasserer diskant i dashbord, men så skal han absolutt ha coax i dørene... Ser ikke poenger, lydbildet blir helt grøtete jo!
      Roar Sørlie
      Tlf 90127075
      Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Originally posted by Tobbelobb View Post
        Det er ingenting i veien med 6X9 høytalere i seg selv, men plasseringen i hattehyller er så feil at det er helt frustrende! Det eneste som jeg ikke liker med de er at for å få plass til de fremme så må du (somregel) ha de nede i dørene og da forsvinner diskanten og du får et lavt lydbilde. Ellers så er det for meg som andre koaksial/triaksial høytalere.

PS: du får jo rene basselementer i 6X9 utførelse... da er det ikke noe galt i å ha de i hattehyllen.
        Originally posted by r3mark View Post
        Det er mest coax-greia jeg hater med de også. Får fnatt av sånt, har en kompis som plasserer diskant i dashbord, men så skal han absolutt ha coax i dørene... Ser ikke poenger, lydbildet blir helt grøtete jo!
        OK, takk for svar
        Var igrunn det eg tenkte meg
        Mvh
        Johnny Myhre

Comment

Nå skjønner man hvorfor det er så mange rare meninger om coax og spesielt 6x9 høyttalere..

Stort sett den eneste grunnen til at folk vil unngå disse er delefilterene, de er som regel dårligere enn delefilteret på ett komponentsett.
          Å bygge med coax er som regel lettere enn å bygge med komponentsett, nettopp pga at mellomtonen/bassen og diskanten er montert på samme sted/akse. Derav Coaxial. (Det er nesten verre å kjøpe ett komp.sett hvor diskanten står på dashen og mellomtonen i bunnen av døra, det låter crap det)
          Er delefilteret bra så er det ingenting i veien for at lyden skal bli bra.

Comment

En skikkelig coax er det optimale da man har mellomtone og diskant samlet så tett det lar seg gjøre. Dessverre er det svært få produsenter som lager skikkelige high-end coaxiale høyttalere, men det finnes unntak. Endel komponentsett kan man montere diskantene i midten, som en erstatning for fasepluggen.

Det er ikke noe iveien for å bruke 6x9". Og det optimane måtte være noen gode 3-veis som du får montert oppe på dashbordet. Da har du skikkelig trøkk i bassen og god mellomtone og diskant. Alt på samme akse. Men lar seg vanskelig gjøre mtp størrelsen da

å plassere mellomtone/midbass nederst i døra og diskant høyt oppe går greit det også, men for å få det skikkelig så er man avhengig av godt med tidskompensasjon og EQ. Man vil uansett få et litt lavt lydbilde.
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Coaxial er ikke så veldig optimal med en svær plugg midt i mellomtona...
              Hadde det vært revulusjonerende, så hadde vi nok sett veldig mange High-end høytalere med det.

Men du får jo disse med diskanten i midten av spolten, og med driveren på baksiden, men da prater vi gjerne store elementer osv.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

Comment

Bakhøyttalere kan faktisk være et pluss, om det bare gjøres riktig. Og det skjer så godt som aldri.

Og det finnes endel high-end koakser. Tannoy og KEF f.eks. Dessuten er det flere koakser jeg gjerne skulle testet i bil...

Comment

Originally posted by epifant View Post
                  Bakhøyttalere kan faktisk være et pluss, om det bare gjøres riktig. Og det skjer så godt som aldri.

Og det finnes endel high-end koakser. Tannoy og KEF f.eks. Dessuten er det flere koakser jeg gjerne skulle testet i bil...

Hehe, skjønner
                  Men hått ere som ødelegger lyden egentlig? Diskanten? Blir det heilt på trynet med midbass i framdøra OG bakdøra? Da tenker eg ikkje på koakser, men bare midbass
                  Mvh
                  Johnny Myhre

Comment

Det er lydbildet som kan ødlegges, med at du ikke kan plassere hvor instrumentene står osv.

Selve lyden og linærieteten kan beholdes.
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by epifant View Post

Yes, der har du de jeg tenker på, som ikke har en svær stang midt i med en klump av en diskant på
                      (and shame on me! jeg glemte jo Kef)
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by neptyr View Post
                        Det er lydbildet som kan ødlegges, med at du ikke kan plassere hvor instrumentene står osv.

Selve lyden og linærieteten kan beholdes.
                        Du snakker om stereobildet og stereo fokus nå.. lydbilde er faktisk en del av lyden. hvor godt lave frekvenser spiller mot høyre frekvenser etc. At en kontrabass faktisk høres ut som en kontrabass og ikke enn chello og at trommene ikke overgår alt, men mixes inn korrekt. (som et eksempel)

et eksempel kan være å putte sov i ro i øra på en konsert.. det funker ikke som en volum kontroll, her dreper du dynamikk og lydbildet.. dog det finnes propper for den slags, men jeg tenker på vanlig sov i ro propper
                        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by Erik André View Post
                          Du snakker om stereobildet og stereo fokus nå.. lydbilde er faktisk en del av lyden. hvor godt lave frekvenser spiller mot høyre frekvenser etc. At en kontrabass faktisk høres ut som en kontrabass og ikke enn chello og at trommene ikke overgår alt, men mixes inn korrekt. (som et eksempel)
                          r
                          Stereobildet selvfølgelig, men det er jo en del av komplette lydbildet, er det ikke?
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

Comment

selvfølgelig, men er lydbilde dritt er det heller ikke tonalt riktig. Kan være tonalt ganske så riktig om stereobildet er fucka opp
                            Last edited by Erik André; 02-12-2008, 07:52.
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by JVMyhre View Post
                              Blir det heilt på trynet med midbass i framdøra OG bakdøra? Da tenker eg ikkje på koakser, men bare midbass
                              Nei, midbasser i både frem- og bakdørene kan funke. Men da må du dele i hvert fall det bakerste paret lavt nok (~150hz), fikle med tidskomp og dempe dørene kraftig. Men om ikke 6,5-tommere i fremdørene er nok ville jeg nok heller gått opp til 8-tommere istedetfor å fikle med bakdørene også. Jo færre komponenter, jo mindre må til av montering, justering, og tilpassing for å få det bra som en helhet.

Comment

Working...
                              X