Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demping - bedring av bassrespons

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Demping - bedring av bassrespons

Morn folkens!

Det er flere tråder med spørsmål om demping og man får i mange av dem beskjed om å legge flere/mange lag med forskjellige typer dempematerialer.

Det som blir spørsmålet mitt, som jeg ikke har sett noe til i andre tråder jeg har myst gjennom, er hva som i hovedsak bør legges om det er kun bassrespons som er målet?

Og da snakker jeg ikke om hvilke typer som utgjør mest/best resultat sammen med andre (dette kan tas som spørsmål nummer to), men hvilken type som gjør seg best alene og/eller som en basis/utgangspunkt (det kan jo tenkes at det blir "blod på tann" etter første runde).

Mvh Lars

PS: Det er Coupe'n det er snakk om her nå.
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Dempemattene gjør karosseriets plater stivere og demper da svingninger/vibrasjon i platene. Noe som igjen gir lavere støynivå inni bilen. Bedre bassrespons er en gevinst av dempingen evne til å stive opp karosseriets plater. Dempemattene gir også en god termisk isolering. Noe som gjør bilen varmere om vinteren og kaldere om sommeren. Ikke at dette er noen utslagsgivende grunn for å dempe men
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Ja, er klar over det..

Tanken var at du eller noen andre erfarne brukere kunne foreslå det materialet jeg bør ta først, eller det jeg kan bruke alene for å kunne få størst virkning på dét ene laget med dempemateriale!

Jeg regner med det blir å bruke mer enn forespeilet på demping, men har jo selvfølgelig tenkt i første omgang å gjøre det så "rimelig" som mulig, hehe!

Ser jo mange typer dempematter i salg og ikke minst anbefales her på forumet, men jeg ender opp med å bli litt i villrede av å lese anbefalinger og produktforklaringer, da jeg ikke klarer å se hvilket av de forskjellige som gjør hva best og hvor de gjør seg.

I første omgang blir det å dempe gulv og lavtliggende flater bakover i bilen, type under baksete og bak over bensintank for å dempe de største vibrasjonene, som er kjent for å "nulle ut" store deler av bassen ved kjøring.

Noen som har lyst til å dele noen tanker og idéer?

PS: Grunnen til at jeg ordla meg på måten jeg gjorde ("bedre bassresponsen") er jo nettopp pga at man blir kvitt det meste av de lavfrekvente vibrasjonene med den rette dempingen, som jo bringer frem bassen igjen.
      Last edited by Keltern; 04-12-2008, 00:50.
      Alpine 137BTi
      B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Bimast Bomb er den tyngste bitumen dempematten på markedet og jeg tviler på noen annen matte demper bedre pr kvadrat. Dyrere enn tynnere matte, men svært effektiv.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Working...
        X