Driver med en liten greie om magnetisme her... Kom til å tenke på, er det rett og slett jern i magnetene på høyttallere?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Materiale i magnet på sub?
Collapse
X
-
Takk for svar.
Fant forresten denne interessante filmen:
http://www.realmofexcursion.com/vide...oudspeaker.wmv
(høyreklikk og lagre som)
Neste case: hvor sterk magnetfelt finner vi en litt hissig sub?R-Design
Comment
-
Magnetstyrken på en "hissig" sub er vel så vidt jeg vet ikke noen god målestokk i seg selv, det må sees i sammenheng med bl.a. Mms, Qms/Qts og ikke minst hvordan magnetsystemet er designet. Og selvsagt hva målet for elementkonstruksjonen har vært. Svært kraftige magnetsystemer som vi finner på f.eks. PA-elementer gir i mange tilfeller en dempet lavfrekvensgjengivelse, så det er ikke så allverdens mye man kan lese ut av magnetstyrken alene.
Mulig Hr. Johansen eller Legatia kan korrigere eller utdype?
Comment
-
Tja, man kan jo si at "hestekreftene" til et element gjenspeiler seg i Bl faktoren, som er en sum av magnetens styrke og lengde på voicecoil som befinner seg i magnetgapet. Den blir målt i Tm (Tesla meter). Når høyttalerne svinger ut og inn forandrer altså Bl faktoren seg, ettersom det til visse tider befinner seg mindre tråd inne i magnetfeltet, og motsatt. Men det kommer jo an på hvordan magnetsystemet er konstruert, det er blant annet forskjell på overhengende og underhengende voice coiler.
Men disse T/S parameterne henger sammen.
For å oppnå en høy Bl faktor, må man altså ha høy magnetstyrke og lang Xmax. Magnetstyrken fører igjen til at Qts blir lav. Noe som igjen gjør at man får mindre output rundt Fs.
Alt til sitt bruk, noe som kanskje kan se ut som en pysesubb med kjempeliten magnet kan i noen tilfeller være bedre egnet enn "tøffe" subber med store imponerende magneter.
Det er altså ikke bare å se seg blind på Bl faktoren og tro høyere alltid er bedreSom kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Comment
-
Jeg kan legge til litt info:
Først vil jeg si at BL ikke kun uttrykkes i TeslaMeter, men også i NewtonAmpere.
BL er et litt vanskelig å forstå og sammenligne fordi det er impedanseavhengig.
Skal man sammeligne BL-faktor må man dele BL på kvaderatroten av Re.
Hvis man bruker dette regnestykket vil man se at et dobbeltspole-element vil ha en betydelig høyere BL-faktor når spolene er koblet i serie enn i paralell.
Ved utregning av følsomheten på elementet vil man derfor se at det er likt så lenge man forer elementet med riktig spenning for å oppnå 1 watt.
(for dobbel 4ohm: 2,83volt i 8ohm og 1,41volt i 2 ohm)
Man ser ofte at bilstereo-elementer har lavere BL-faktor enn feks pro/pa-elementer og det har med impedansen å gjøre.
Ett annet punkt er nettopp det med magnetstyrken å gjøre, pro/pa-elementer har som regel mer snevre toleranser i magnetgapet enn bilstereoelementer.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Takk for info, det med NewtonAmpere var jeg ikke klar over. Ikke tenkte jeg over at det er impedanseavhengig heller, men det makes selvfølgelig sence.
Men regner med du mente å si at Bl faktoren øker når man kobler et dobbeltspole element i paralell, og motsatt om man kobler i serie? Altså når impedansen øker, så synker Bl.
Dette sammenfaller igjen med Qts verdien. Gitt at Qms er høyere enn Qes, vil også Qts øke dersom man kobler elementet i serie, og motsatt om man kobler i paralell.Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Comment
-
BL blir høyere ved høyere Re.
Ta feks JBL sin 2226H/J bass som man får i både 8 og 16 ohm utgave:
2226H = 8 ohm og har en Bl på 19.2, og Re på 6.0 ohm
2226J = 16 ohm og har en Bl på 27.1, og Re på 12.0 ohm
19.2/√6.0 = 7.8
27.1/√12.0 = 7.8
Her ser man at kraftfaktoren er lik selv om BL er vidt forskjellig.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
-
Jøss, her kom det noen informative innlegg gitt - ikke at jeg klarte å henge med på alt, menemen..
RE sx18 har re = 1.4ohm ser det ut til. Bl er oppgitt til 21. Kraftfaktor på 15 da isåfall. Hmm. Det vil si?
Med det samme vi er inne på parametre, hva er cms? Det er ikke oppgitt for SX18 etter hva jeg kan se.
Haha, det jeg i utg.punktet drev med da jeg laga posten var som en innføring i magnetiske- og elektriske felt å regne. Blir fort litt avansert dette her! Tror heller ikke jeg skal ha noe mer om elektromagnetisme med det første (isåfall kommer det til å gå på generatorer og slike ting), det er jo nesten litt synd..R-Design
Comment
-
Cms er kompliansen til elementet, og har å gjøre med hvor stivt opphenget og spideren er.
Kraftfaktoren vil si motorsystemets styrke.
Dag, jeg undres litt. Vil man ved hjelp av kraftfaktoren, kompliansen og Md (total bevegelig masse), kunne si noe om elementets evne til å gengi transienter? Gitt en uendelig baffel selvsagt.
Ser stadig noen som mener at jo lavere Q elementet har, jo bedre evner det til å gengi transienter.
I min tankegang, påvirker kraftfaktoren altså Q'n, jo lavere Q jo høyere kraftfaktor - og det er jo bra. Men, gitt en veldig høy Md og høy komplianse er det kanskje ikke så gunstig likevel?
Ikke lett detteSom kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Comment
-
Originally posted by sqwannabe View PostCms er kompliansen til elementet, og har å gjøre med hvor stivt opphenget og spideren er.
Kraftfaktoren vil si motorsystemets styrke.
Dag, jeg undres litt. Vil man ved hjelp av kraftfaktoren, kompliansen og Md (total bevegelig masse), kunne si noe om elementets evne til å gengi transienter? Gitt en uendelig baffel selvsagt.
Ser stadig noen som mener at jo lavere Q elementet har, jo bedre evner det til å gengi transienter.
I min tankegang, påvirker kraftfaktoren altså Q'n, jo lavere Q jo høyere kraftfaktor - og det er jo bra. Men, gitt en veldig høy Md og høy komplianse er det kanskje ikke så gunstig likevel?
Ikke lett dette
Men det er interesante ting du tar opp her som kanskje bør forskes litt på!?
Jeg har alltid ment at det er element/kasse-konfigurasjonen som bestemmer transientevnen.
Selv i en uendelig baffel vil Qtc aldri bli lavere enn Qts på elementet.
"problemet" med veldig lav Q-verdi på elementet er den stigende responsen fra Fs og oppover.
T1 høyttaleren som vi lagde i Musical Transparency var en lukket konstruksjon med veldig lav Qtc, på papiret kunne det se ut som en litt bassfattig konstruksjon, men i virkeligheten var den helt vill på dypbass.
At transientgjengivelsen også var i tetskiktet goes without saying.
Mvh
Comment
-
Ja, jeg syntes absolutt dette er ytterst interessant. Og kunne også vært veldig morro å forske litt på.
For å kompansere for lav Qtc i testsammenheng måtte man vel kunne benytte litt eq, det er jo forsåvidt også interessant mtp. dipol konstruksjoner, der det gjerne benyttes elementer med veldig høy Qts - altså hva hadde gitt best resultat? Høy Q uten eq, eller lav Q med eq og masse power?...
Forøvrig, når vi er inne på dipol. Pratet litt med Glenn her for litt siden, og han mente elementer med høy Q har et stivere oppheng, som er med på å hjelpe elementet å stoppe hurtigere enn elementer med lav Q (som i sitt "normale" bruksområde får hjelp av kassa istedet). Men slik jeg tenker, vil det jo da være tilsvarende tyngre og starte, om opphenget er stivt?
Antar T1 var den med 11" eton bassen? Skulle vært morro å hørt engang den.. Ble den solgt bort og aldri sett igjen eller?Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Comment
Comment