Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor bra sq lyd i bil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor bra sq lyd i bil

Hei

Jeg driver å oppdaterer bilanlegget mitt, og lurer på hvor langt er det vits å strekke seg mtp lydkvalitet i bil?
    Hvor mye penger\hvor dyrt utstyr er det fornuftig å bruke før det er bortkasta?
    Bil er jo ikke det letteste å få høykvalitetslyd når du har glass og masse støy når man kjører.
    Jeg skal nemlig plukke ut alt inni og begynne med skikkelig lyddemmping.
    Det beste hadde vel vært å sitti på med en med ferdig sq bil, men siden jeg ikke har en nabo som har det får jeg heller spørre.

Ratking

Hvor langt er ett tau?
    Mvh
    Rolf Try Nygård

Comment

Ser du bor i Drammen... ta turen innom meg i romjula da? Jeg har ikke noe spes anlegg å vise fram pr. nå, men kan sikkert slå av en prat i verkstedet
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

Comment

kan alltids få høre på min, aldri noe i mot å overbevise litt
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by Erik André View Post
          kan alltids få høre på min, aldri noe i mot å overbevise litt
          Har hørt på Erik's bil... bra lyd det

Comment

Originally posted by Ratking View Post
            Hei

Jeg driver å oppdaterer bilanlegget mitt, og lurer på hvor langt er det vits å strekke seg mtp lydkvalitet i bil?
            Hvor mye penger\hvor dyrt utstyr er det fornuftig å bruke før det er bortkasta?
            Bil er jo ikke det letteste å få høykvalitetslyd når du har glass og masse støy når man kjører.
            Jeg skal nemlig plukke ut alt inni og begynne med skikkelig lyddemmping.
            Det beste hadde vel vært å sitti på med en med ferdig sq bil, men siden jeg ikke har en nabo som har det får jeg heller spørre.

Ratking
            du kjøper det du har råd til.. dyrere jo bedre, så lenge du kjøper fra bra merker.. men prinsippet funker..

du får mye bedre lyd av skikkliginstallasjon,men det virker som du kan!

Comment

kan godt få høre på min og..
              www.eirikaspaas.com

Comment

God jul

Mange svar i jula jo. Må si dere liker hobbyen deres

Uansett, jeg bruker bilen mye, men synes det er viktig med god lyd, så litt mer eksakt så lurer jeg vel mer på hvor langt det er fornuftig å dra det når det er en bruksbil men samtidig så er musikk viktig for meg.
                Kan jo nevne hva jeg har nå, så hadde det vært hyggelig med konstruktive tilbakemelding på utstyret.

HU: Alpine 9887
                Comp.sett: Jl Audio Zr650csi
                Amp til comp: Alpine Pdx 4.150
                Bass: Pioneer 12" 3004(tror jeg)
                Amp til bass: Jl 1000.1 v2
                Kondensator

Subben må byttes ut. Synes den suger. Klarer ikke å følge med på fks dobbel basstromme osv.
                Mulig den er feil innstilt, men har veldig lyst på en Jl 12w7(13w7).
                Men om dere mener det er bedre med en annen sub, så bare kom med tips.
                Alle produsenter sier jo at dems utstyr er best, så vanskelig å velge.

Hadde vært fett å hørt på anlegget til noen som har lagt litt tid i god lyd.

Takk for rask respons.

Comment

Det ferdige resultatet er som regel 70-80% installasjon og justering og 20-30% komponenter. Med andre ord er det overhodet ingen automatikk i at dyrere er bedre, med mindre du vet hvordan du skal utnytte potensialet.

Men for å snu litt på flisa; om du kjøper komponenter med masse potensiale kan de vokse med deg etterhvert som du lærer deg mer, får tips av andre, osv., slik at du slipper å bytte komponenter tre ganger i året for at det skal bli bedre. Dessuten vil du etterhvert "lære dem og kjenne", og lettere kunne avgjøre hvilke forskjeller som skyldes vinkling, plassering og justering og hva som f.eks. er egenlyden til mellomtoneelementene.

EDIT: du bør absolutt fortelle mer om hva du liker og ikke liker med oppsettet du har i dag. Å bytte alt pga feil som skyldes feiljustering eller noe annet er jo ikke helt optimalt. Med mindre man rett og slett "går lei" og får kløe i byttemuskelen. Skjer fort det også

Og jeg tror ikke du skal avskrive subben så fort. Det er mange ting som spiller en LANGT større rolle for lavfrekvensgjengivelsen i en bilkupé enn om du bruker det og det elementet. Selv om 3004 vel ikke er det elementet som har fått mest anbefalinger for lydkvaliteten riktignok...
                  Last edited by epifant; 25-12-2008, 14:20.

Comment

Originally posted by Ratking View Post
                    Uansett, jeg bruker bilen mye, men synes det er viktig med god lyd, så litt mer eksakt så lurer jeg vel mer på hvor langt det er fornuftig å dra det når det er en bruksbil men samtidig så er musikk viktig for meg.
                    Kan jo nevne hva jeg har nå, så hadde det vært hyggelig med konstruktive tilbakemelding på utstyret.
                    Bilen min har trilla 50 000 i på et år, så jeg tror nok jeg faller i samme kategorien. Altså en som bruker bilen mye. Mye av det har jo vært å kjøre rundt på konkuranser, men er avhengig av bilen siden jeg har et handikap. Om det jeg har gjort med lyd i bilen min er fornuftig kan selvfølgelig diskuteres og du kan som sagt få lov til å "be the judge of that" med å få en lytt
                    Men jeg syntes at å legge penger i godlyd i en bil du bruker mye er mer fornuftig enn å legge penger og jobb i en bil som står i garasjen hele året. Da for man jo sjans til å bruke anlegget

Utstyret du nevner har helt klart potensiale for å spille meget bra og om du bytter til JL sub så har du enda større potensiale til godlyd i bassen også. Det frontsettet du nevner ble jeg litt skuffet over først, men det er med det som med andre sett, de spiller MYE bedre når de har blitt spilt inn.

Har du lyst på en lytt så send meg en pm så tar vi det derfra, er jo tross alt i Drammen flere ganger i uka
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Working...
                    X