Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varme forsterkere

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Varme forsterkere

Har kjøpt meg et Hertz-anlegg, og må si jeg er kjempefornøyd! Men er blidd plaget med en ting. Når jeg spiller høyt, veldig høyt, over litt lang tid, så blir forsterkerne veldig varme, og de kommer i en slags "protection mode". jeg må da vente til de har kjølt seg litt ned før jeg kan spille igjen. Er det vanlig at forsterkene går varme, eller er dette noe som er spesielt for Hertz? Eller kan det ha noe å si hvordan jeg har montert dem? De har vært åpent motert i kofferten på sedan. Er egentlig ganske godt volum i kofferten, men kanskje det blir veldig varmt siden det er lukket rom?

Og er det noen som har opplevd at forsterkerne ikke vil starte på morgenen fordi det er for kaldt? Sliter med det når det er litt minusgrader ute, noe som ikke er så alt for uvanlig oppe i Finnmark
    Nå: Subaru Legacy 2.0R ZK, 2006 Modell

Før: Subaru Legacy 2.0 GL, 1996 modell
    - Hertz, mille

Hva slags forsterkere og høytalere har du kobla på og hvordan har du koblet det opp?
    sound.vision.soul

Type R

Comment

Bor i Finnmark selv og har aldri opplevd at forsterkere streiker av kulde, ang varmgang vil jeg tro at forsterkerne er underdimensjonerte i forhold til resten, med andre ord de sliter no jævlig, .
      Men nå er ikke jeg no proffesjonel på temaet, bare sier det jeg har erfart selv..

Comment

Har følgende utstyr:

1 stk ML3000 som drives av 1 stk HP 1 KD

1 stk MLK165 som drives av 1 stk HP4

Alt er Hertz produkter. Mener nå at forsterkerne ikke skal måtte slite for å drive dette?

(hold musen over navnet for lenke)

- Hertz, mille

Comment

Originally posted by subaru View Post
          Har følgende utstyr:

1 stk ML3000 som drives av 1 stk HP 1 KD

1 stk MLK165 som drives av 1 stk HP4

Alt er Hertz produkter. Mener nå at forsterkerne ikke skal måtte slite for å drive dette?

(hold musen over navnet for lenke)
          Som sagt er jeg ikke noe proff men ser at den sub forsterkeren gir max 800w 4 ohm ved 14.4v, jeg synes det er lite på en 750w 4 ohm sub. mulig jeg er helt på jordet da..
          Men tror nok noen andre her inne kan svare deg mye bedre en jeg kan, du får bare vente til dem våkner.

Comment

Installbay mente forsterkeren skulle være stor nok, så tror ikke det er det som er problemet

- Hertz, mille

Comment

Originally posted by Positron View Post
              Som sagt er jeg ikke noe proff men ser at den sub forsterkeren gir max 800w 4 ohm ved 14.4v, jeg synes det er lite på en 750w 4 ohm sub. mulig jeg er helt på jordet da..
              Men tror nok noen andre her inne kan svare deg mye bedre en jeg kan, du får bare vente til dem våkner.
              Den dagen en HP1 KD er for liten til en ML3000 skal jeg legge opp med bilstereo...
              Mvh
              Lars Engen

Comment

Originally posted by subaru View Post
                Har kjøpt meg et Hertz-anlegg, og må si jeg er kjempefornøyd! Men er blidd plaget med en ting. Når jeg spiller høyt, veldig høyt, over litt lang tid, så blir forsterkerne veldig varme, og de kommer i en slags "protection mode". jeg må da vente til de har kjølt seg litt ned før jeg kan spille igjen. Er det vanlig at forsterkene går varme, eller er dette noe som er spesielt for Hertz? Eller kan det ha noe å si hvordan jeg har montert dem? De har vært åpent motert i kofferten på sedan. Er egentlig ganske godt volum i kofferten, men kanskje det blir veldig varmt siden det er lukket rom?

Og er det noen som har opplevd at forsterkerne ikke vil starte på morgenen fordi det er for kaldt? Sliter med det når det er litt minusgrader ute, noe som ikke er så alt for uvanlig oppe i Finnmark
                Hvordan er det med forsyningen av strøm til anlegget når du spillerveldig høyt, i lang tid ?

Klude og bilstereokomponenter på full pupp med engang er også en uheldig kombinasjon.
                Mvh
                Lars Engen

Comment

det er slik at om batt spenningen er lav så må power supply i ampen jobbe hardere for å kompensere for den lave batt spenninge, dette medfører høyere swtch frekvens spm igjen gir mer varme.... derfor er viktig å vite hvor mye er batt spenning både med motoren i gang og ved høyt volum eller det som lars spurte...

At den ikke vil slå seg på når det er veldig kaldt kan skyldes kondesn over helle printkortet, at det "bare skjeer" med din kan jo være mange orsaker til -som print layout som ikke er optimal til så extrem temperaturer eller så enkelt som at du har mye kondens/fuktighet i bagasjerommet -særlig når den er så stor som du nevner... og enda verre om du har en del "sjø luft" med salthøldig partikler i luften...

legg noen bilder av hvordan du har montert forsterkerne, det hjelper veldig...

god jul!!
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Ligger de på gulvet? Hjelper mye å løfte dem 1cm så de får litt bedre lufting.

Har jo Audison selv og monoblokka har vært så varm at jeg ikke klarer å holde i den lenge, men i protect går den da ikke fordi
                    Alpine
                    Audison
                    Hertz
                    Soundstream

Comment

Originally posted by Engen Audio View Post
                      Den dagen en HP1 KD er for liten til en ML3000 skal jeg legge opp med bilstereo...
                      haha, sa jo jeg mulig var helt på jordet..
                      men 800w ved 14.4, hva gir den ved 12v ? 600w ? jeg bare lurer...

Comment

haha, sa jo jeg mulig var helt på jordet..
                        men 800w ved 14.4, hva gir den ved 12v ? 600w ? jeg bare lurer...
                        Ikke vet jeg hvor 800watt kommer fra, men den yter 1050watt RMS i 4 ohm og er stabil ned til 1ohm der den yter 3200watt.

Til trådstarter: det er jo et temeraturdisplay på denne forsterkeren, hva står det der når den er veldig varm?

Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                          Ikke vet jeg hvor 800watt kommer fra, men den yter 1050watt RMS i 4 ohm og er stabil ned til 1ohm der den yter 3200watt.

Mvh
                          Dag Johansen
                          Maximum Power @ 14.4VDC: 800 Watt

står jo svart på kvitt der, men er det feil så er det feil..

Comment

Maximum Power @ 14.4VDC: 800 Watt

står jo svart på kvitt der, men er det feil så er det feil..
                            Men tenk på at subben spiller over 100db i bilen med under 10W også.

Om forsterkeren yter 1000W, 800W eller 600W er ikke så veldig avgjørende om du skal spille musikk.
                            Alpine
                            Audison
                            Hertz
                            Soundstream

Comment

Originally posted by spade View Post
                              Men tenk på at subben spiller over 100db i bilen med under 10W også.

Om forsterkeren yter 1000W, 800W eller 600W er ikke så veldig avgjørende om du skal spille musikk.
                              Mulig det, som sagt så er jeg ikke noen proff, tok bare utgangspunkt i det som står skrevet.
                              Og ut fra det som står om den forsterkeren så ville ikke jeg kjøpt den, ser jo ut som den trenger mere V for og funke optimalt..ikke liker den kulde heller..hihi..

Comment

Working...
                              X