Announcement

Collapse
No announcement yet.

''den store bilstereo bibelen''

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ''den store bilstereo bibelen''

    Det er ikke noen som kunne tenke seg og lage en ordentlig bilstero guide,

    Som forteller deg om alt du trenger og vite om bilstereo på norsk? Som eks hva rms ohm osv er? alt samlet på et sted, det hadde vært kjempe praktisk får sånne som meg, som har lyst til og lære seg, og ikke få vrang lære av folka på steder som torshov osv..

  • #2
    Dette har vært gjort mange ganger, så spørs vel om noen egentlig kommer til å skrive noen ny..
    Det er alt for mange meninger til å finne en fasit på hva som er bra og hva som ikke er bra...
    Hva som er rms, og hvordan forholde seg til det osv..

    Ohm er litt for simpelt til å egentlig bry seg med å lage en hel guide, dette kan man enkelt søke seg til her på forumet vil jeg tro.

    Er det noe du lurer på er det neste bedre å bare spørre på forumet, så får du hvertfall 10-15 forskjellige svar du kan forholde deg til, hehe..
    Last edited by dBcompaniet; 29-12-2008, 22:53.

    Comment


    • #3
      Er akkurat det som er problemet, vis man spørr om noe så har alle sine synsvinkler og meninger, ofte så kommer folk som meg som har blitt vrangt lærte inn og skal prøve og forklare noe, ender bare med rot alt sammen. Men svenskene har klart det veldig og lage en sånn guide, Men tenkte kanskje det hadde vært fint og hatt en slik en norsk også..

      Comment


      • #4
        Originally posted by Sir10n View Post
        Er akkurat det som er problemet, vis man spørr om noe så har alle sine synsvinkler og meninger, ofte så kommer folk som meg som har blitt vrangt lærte inn og skal prøve og forklare noe, ender bare med rot alt sammen. Men svenskene har klart det veldig og lage en sånn guide, Men tenkte kanskje det hadde vært fint og hatt en slik en norsk også..
        Hvis noen skal sette seg ned å gjøre en sånn jobb, så krever det såpass mye, at jeg iallefall ikke har tid eller råd til å gjøre dette gratis! Men så var det da om noen er interessert i å betale for en slik bok??

        Når Bilstereoforbundet kommer ut med bladet Stereotyp i mai 2009, så vil det være endel guider og praktisk informasjon der, men det vil ikke være en hel og full oppskriftsbok på alt man trenger å vite i første omgang.
        Det kan være en ide å slå sammen guider til ett eget hefte etterhvert, men det vil jo ta litt tid! Det kommer noe sånne ting i hvert nummer, men er som sagt ikke gjort i en fei å lage en slik "bibel".

        Men om nok folk melder sin interesse for en slik bok og er interessert i å betale for å kjøpe noe slikt, så kan det jo bli en realitet.
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          kunne det gått an å lage en tråd der folk kan sitte å skrive fakta, så sitter bare en å redigerer det i første posten?
          VW Golf 4
          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
          Simen Sormbråten

          Comment


          • #6
            Originally posted by simso View Post
            kunne det gått an å lage en tråd der folk kan sitte å skrive fakta, så sitter bare en å redigerer det i første posten?
            Eller mange tråder, i et underforum som kalles "know how's"..........
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              Det blir jo nesten som et wiki-system, men det er jo veldig sårbart for kødd og bot-angrep da...
              Roar Sørlie
              Tlf 90127075
              Strandgata 26; mitt andre hjem :P

              Comment


              • #8
                Rett meg om eg er på feil spor her men vill ikkje det bli det samme som Know How Guides underforumet? det vill jo eller er jo prakitsk talt det samme right?

                kan jo berre ta det beste guidene og legge dem som stickys eller legga dei i noko alla Hall of fame style (beste guidene.) eller sette nokon er på forumet til og samle dei beste guidene (Guidesjef?)

                Comment


                • #9
                  Problemet ervell all off topicen som er over alt, som man må lese seg igjennom for og få noe skikkelig svar.

                  know hows guidene er jo kjempe brae, men tenkte også, får de som skal starte fra scratch de som sliter med og legge og strøm kabelen fra batteri og forsterkeren, som er litt usikre på hva som er forskjellen på biltema kabler og andre kabler. osv, alt fra kasse bygg, hva hvorfor ogsånn. Det er veldig mange bra beskrivelser over alt på nettet. Men det er ofte ikke like fett og skal surfe rundt på google en hel dag for og finne ut hva delefilter er for eksempel og hva man skal med det. så det jeg tenkte på var vell bare og få samla ting litt mer. og sleppe all off topicen.. og diskusjonene og kranglinga og utskjelling osv..
                  Last edited by Sir10n; 03-01-2009, 01:30.

                  Comment


                  • #10
                    En blanding av http://www.bcae1.com/, http://www.freetranslation.com/ og http://www.google.no burde vel gjøre susen?
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Ett "problem" her er jo at noen faktisk må sette seg ned å gjøre en kjempejobb for å lage en slik bibel!

                      Det jeg kan og har lært meg gjennom MANGE år, er ikke helt enkelt å få frem på noen sider med tekst! Det er noe som bare kan læres gjennom erfaringer og rett og slett en, kall det gjerne sykelig, interesse for bilstereo og teknikken rundt lyd generelt! Jeg hadde faktisk min første bilstereo med tidskomp og 31-bånds eq i 1993...
                      Ikke tro at det bare er å bla opp på ett forum og vips er man ekspert på bilstereo... Ikke alt som kan leses eller googles frem, det er mange ting som må prøves ut i praksis, og da gjerne etter en gjennomtenkt ide og teori om hva man vil ha.
                      En virkelig velspillende bilstereo kommer ikke av seg selv, men er ett produkt av gjennomtenkte teorier og seriøs interesse for å finne løsninger!

                      En viktig ting å tenke på for å få GOD hjelp med ting, er å komme med spørsmål som ikke bare er slengt ut i løse lufta, uten å gidde å tenke selv eller ha en plan og ha brukt hodet litt på forhånd! Det er så mye mere interessant å hjelpe en som faktisk viser interesse og har tenkt litt!
                      Det er mange her inne som sitter på mye MEGET verdifull kunnskap, men som ikke orker å svare på alle mulige spørsmål, som det ville ta 2 sek å tenke seg til selv, eller lese seg til i produktmanualen! (står faktisk litt nyttig info i de også)


                      Ser at det er veldig greit å ha en guide som tar for seg "alt" av tips og triks, men hvem skal lage noe sånt? En annen ting er at det ikke er kun én måte å gjøre ting på.
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Jah, som Joakim sier... Og i tillegg: Selv noe så basic som "hvor kraftig forsterker til høyttaler X?" er noe "man" (meg inkludert) klarer å lage en trettisiders diskusjon om på nettforum.

                        Og da snakker vi om et spørsmål som har et svar som kunne vært: "Spiller ingen rolle - du får lyd uansett", selv om det såklart kan diskuteres det også! Drar man i tillegg kondensatorer (*gisp*) inn i diskusjonen, blir det rene doktoravhandlingen, bare mindre fakta og enda mer synsing.

                        Tror en åpen diskusjon på nett er en god og i tillegg løpende oppdatert løsning, selv om en helt basic guide selvsagt kunne blitt skrevet av de aller fleste her.

                        Mer avanserte ting som tidskomp. og beskrivelse av mer enn 3-bånds EQ har vel ikke noe i en BASIC-guide å gjøre, spør du meg.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Miniboom View Post
                          Jah, som Joakim sier... Og i tillegg: Selv noe så basic som "hvor kraftig forsterker til høyttaler X?" er noe "man" (meg inkludert) klarer å lage en trettisiders diskusjon om på nettforum.

                          Og da snakker vi om et spørsmål som har et svar som kunne vært: "Spiller ingen rolle - du får lyd uansett", selv om det såklart kan diskuteres det også! Drar man i tillegg kondensatorer (*gisp*) inn i diskusjonen, blir det rene doktoravhandlingen, bare mindre fakta og enda mer synsing.

                          Tror en åpen diskusjon på nett er en god og i tillegg løpende oppdatert løsning, selv om en helt basic guide selvsagt kunne blitt skrevet av de aller fleste her.

                          Mer avanserte ting som tidskomp. og beskrivelse av mer enn 3-bånds EQ har vel ikke noe i en BASIC-guide å gjøre, spør du meg.

                          Knallbra skrevet!

                          Skal vi dra en diskusjon om kondensatorer her og nå eller? hihi

                          En diskusjon på nettforum er vel og bra, men man må ta det for det det er. Det vil alltid bli diskusjoner opp og ned om selv den minste ting. Det er kjempebra å kunne diskutere på denne måten også, men en guide eller whatever kan være bedre å lese i ett annet medie enn en tråd full av meninger innimellom!

                          Bare å vente på første nr. av Stereotyp! Der er det nemlig fullstendig diktatur, så da kan vi skrive det vi vil, også kan INGEN komme med tretti sider diskusjon om det! Johoo!!
                          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                          Comment


                          • #14
                            Altså og lage den '' den store bilstereo biblen'' ville nokk bli like vanskelig og lage som den ekte biblen får jeg nå intrykk av. Men til noe litt mer enklere, som små enkle forklaringer det ikke mulig det heller??? og lage en fin know how guide, der det eks står

                            kondensator = ( hva den er godt for osv)
                            Delefilter = ( hva det er for noe)

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Sir10n View Post
                              Altså og lage den '' den store bilstereo biblen'' ville nokk bli like vanskelig og lage som den ekte biblen får jeg nå intrykk av. Men til noe litt mer enklere, som små enkle forklaringer det ikke mulig det heller??? og lage en fin know how guide, der det eks står

                              kondensator = ( hva den er godt for osv)
                              Delefilter = ( hva det er for noe)
                              Nja, kan ikke si jeg synes sammenligningen din var spesielt gyldig, da den ene er sammenfattet av opptil flere meget fantasifulle mennesker mens den andre må/bør bestå av mest mulig fakta..

                              Men vanskelig, ja!
                              Alpine 137BTi
                              B² Audio = Lyd


                              '97 E39 528

                              Comment

                              Working...
                              X