Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips til bra kondensator til en ok penge??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Tobbelobb View Post
    En 20farads kondensator har bare 0,02% av energien til et blysyrebatteri på 65Ah! Så med å kjøpe batteri er VELDIG mye valutta for pengene.
    Når jeg med ett helt flatt vanlig syrebatteri (så flatt at taklyset ikke lenger lyser) i 15 minusgrader, setter på en liten lader som gir 4A ladestrøm. Denne er tilkoblet i 3minutter..

    Jeg kan da starte en bmw 6'er uten problem...

    Hvor kom den energien fra? Tror neppe batteriet hadde rukket å ta til seg strøm nok til dette!

    MEN kondensatorene mine (2 stk. Brax 1,2F) gjorde nok nytte for seg her!
    Noen som fortsatt kan påstå at en kondensator ikke virker?

    Forklar den a!?!
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • #17
      Nok en gang; et kortvarig strømtrekk. Om Bayer-6ern din hadde starttrøbbel ville du nok tappa de kondisene dine temmelig fort Men sett fra en annen side; om kondensatoren er koblet direkte til anlegget uten oppladningsmotstand vil du fylle de på 1-2 sekunder. T= R*C, hvor T(tau) er 90% av fullt oppladett kapasitans om jeg ikke husker feil. Jeg tror batteriet sannsynligvis har litt mer med saken å gjøre hvis du ladet opp et par minutter. Men at kondensatorene dine kanskje tar den verste peakstrømmen fra startmotoren kan jeg være med på
      Roar Sørlie
      Tlf 90127075
      Strandgata 26; mitt andre hjem :P

      Comment


      • #18
        Originally posted by Joakim View Post
        Når jeg med ett helt flatt vanlig syrebatteri (så flatt at taklyset ikke lenger lyser) i 15 minusgrader, setter på en liten lader som gir 4A ladestrøm. Denne er tilkoblet i 3minutter..

        Jeg kan da starte en bmw 6'er uten problem...

        Hvor kom den energien fra? Tror neppe batteriet hadde rukket å ta til seg strøm nok til dette!

        MEN kondensatorene mine (2 stk. Brax 1,2F) gjorde nok nytte for seg her!
        Noen som fortsatt kan påstå at en kondensator ikke virker?

        Forklar den a!?!
        Etter det jeg har forstått (Har lest dette på et amerikansk forum, innlegget er skrevet av Richard Clark! finner ikke linken men har funnet en annen som quoter han. link: http://www.vwwatercooled.org.au/newf...ead.php?t=8699 )

        Det som står der er at en kondensator på 20farad har ca.500 jules med energi, altså 500 watt/sekund (500w i et sekund, 250w i to sek eller 1w i 500 sek osv...) men et vanlig 65Ah batteri har ca.2500000 jules. Etter hva jeg kommer frem til så vil derfor en kondensator hjelpe litt. En kondensator koster vel 600+++kr for en 1farad, du får altså masse mer igjen for pengene viss en kjøper et skikkelig batteri!

        EDIT: fant linken http://forum.realmofexcursion.com/sh...ad.php?t=17919
        Last edited by Tobbelobb; 07-01-2009, 19:34.

        Comment


        • #19
          Originally posted by r3mark View Post
          Nok en gang; et kortvarig strømtrekk. Om Bayer-6ern din hadde starttrøbbel ville du nok tappa de kondisene dine temmelig fort Men sett fra en annen side; om kondensatoren er koblet direkte til anlegget uten oppladningsmotstand vil du fylle de på 1-2 sekunder. T= R*C, hvor T(tau) er 90% av fullt oppladett kapasitans om jeg ikke husker feil. Jeg tror batteriet sannsynligvis har litt mer med saken å gjøre hvis du ladet opp et par minutter. Men at kondensatorene dine kanskje tar den verste peakstrømmen fra startmotoren kan jeg være med på
          Er nok kondensatorene som GIR den største delen av strøm til stareren i dette tilfellet ja!
          Er ikke sjangs for at ett std. blybatteri med under 8volt klarer å oppnå en lading, på ett par minutter, som vil snurre starteren i det hele tatt! Nei, bilen er ikke tregstartet.

          Er jo akkurat det som er meningen med en kondensator; å "hjelpe til" ved kortvarige strømtrekk!
          Last edited by Joakim; 08-01-2009, 01:18.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #20
            forklar meg da hvorfor en kompis av meg spiller 0.8 db høyere når han tok vekk 12farads kondisen sin?
            -89 mercedes 230 turbo(sommer)
            -98 opel omega 2.0dti16v(kjerringbil)
            -95 volvo 460 2.0 gle(vinter)
            -91 chevy starmaster (ferie/fest og raggerbil)

            Comment


            • #21
              Originally posted by Disturbd View Post
              forklar meg da hvorfor en kompis av meg spiller 0.8 db høyere når han tok vekk 12farads kondisen sin?
              Ja, hvis du kan si meg hva han spilte for materiale (musikk eller burp) da det ble målt.
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #22
                Lett, en kondensator er ikke laget for konstante trekk, men dynamisk trekk som musikk. db spiller man EN tone over noen sekunder, dette tapper en kondensator og den vil få lavere spenning enn batteriet og lades.. ganske kjent sak. Men at folk tror den tømmes på en basstone i musikk er heller latterlig uvitenhet, desuten best egnet når man kjører bilen og spenningen på systemet er over 12 volt. Normalt er 14.4volt

                Leste mellom denne saken Tobbelobb posta og han har mange poeng, men snakker også en del i mot seg selv på flere steder. Og testen de tok og spenninga sank.. bil på tomgang gir ikke rett innblikk i saken, dynamoen lader ikke i nærheten av oppgitt effekt, må opp i litt omdreininger for å få til maks lade strøm. Dette medfører jo at Ladespenningen synker over tid og spenningen stabiliserer seg lavere.

                Påstår ikke at en kondensator er veien å gå, men at det vil hjelpe en bilstereo som skal spille musikk høyt er, det etter flere tester jeg gjorde for lenge siden, liten tvil om. Til DB drag derimot fungerer dette som en brems og du vil mest sansynlig spille lavere.. som din venn beviser glatt.

                Har opplevd at bil med 2 bra batterier og kabling i orden trakk så mye så lysene på bilen dempet seg i bass slagene, når dette blir borte ved å montere 2stk 1,2F kondensatorer fra stinger klarer ikke en vilken som helst teoretikker å overbevise meg om at jeg enten flytter problemet eller at teorien beviser det motsatte. Siden problemet forsvant! Dette var ikke noe db-drag bil, men musikk spilte den relativt høyt og med overbevisende mer trykk med kondensator innstalert.

                Jeg har også startet bil på disse to kondensatorene, dette måtte jo prøves! Men så klart, en teoretikker sier noe annet, da må det jo stemme.. Og ha det klart, jeg har ikke kondensator nå. SQ anlegg og en MYE nyere utviklet forsterker med mye større innebygd kondensator bank. Disse hønngamle VRX ampene til audison har heller dårlig med det og har til og med egen inngang til kondensator som blir anbefalt av audison fabrikken hvis den skal kjøres hardere enn 4ohm.. sikkert ikke noe grunn til å tro de har et poeng?
                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                Comment


                • #23
                  musikk.. han har 300 ampere dynamo og de to største gz batteria i bilen, jeg er ikke personen som skriver doktoravhandling i dette, å har heller ikke tenkt å late som det. meningene om kondensatorer er meget delte og jeg mener at det er bedre med ordentlige kabler og batteri istedet for kondensatorer.. hvis du kan vise meg en vitenskapelig undersøkelse som motbeviser dette så skal jeg gi meg på det, men ellers står jeg fast..
                  -89 mercedes 230 turbo(sommer)
                  -98 opel omega 2.0dti16v(kjerringbil)
                  -95 volvo 460 2.0 gle(vinter)
                  -91 chevy starmaster (ferie/fest og raggerbil)

                  Comment


                  • #24
                    Jeg ser for meg at kondensatorer var rene trolldommen den gangen da gelebatterier var grisedyrt og slitne syrebatterier var eneste alternativ.
                    Roar Sørlie
                    Tlf 90127075
                    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                    Comment


                    • #25
                      ja for 10-15 år sia..
                      -89 mercedes 230 turbo(sommer)
                      -98 opel omega 2.0dti16v(kjerringbil)
                      -95 volvo 460 2.0 gle(vinter)
                      -91 chevy starmaster (ferie/fest og raggerbil)

                      Comment


                      • #26
                        Nemligen! Kasta ut kondisen min etter jeg fikk inn AGM
                        Roar Sørlie
                        Tlf 90127075
                        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                        Comment


                        • #27
                          Er testet med forbedring i lyden på 2stk Stinger SP1000 som er batterier de selger i dag. Testet dette for 3år siden. Om det spiller høyere trykk uten vet jeg ikke. Men med mer dynamikk i bassen på en klasse AB monoblokk med kondensator... JA. En Audison VRX 1.500.
                          Sitter du på en klasse D monoblokk så vet den ikke så mye om dynamikk uansett og det virker det ikke som så mange folk vet hva er heller.
                          Er målet høyt trykk så går man for det som gir akkuratt dette, høyeffektive forsterkere som gir mye watt for penga. Og da gir du faen i om bassen har dynamikk. Da gir du jo faen i en kondensator, bruk heller penga på basstestt cder og absolutt fjortiss, helst de med max bass stempel på!! Da har jo ikke plata dynamikk heller så da merker du ingen forskjell!!

                          Å sette opp et bevis for dette gidder jeg rett å slett ikke gjøre, jeg og Tony skal omsider få testet dette, men det blir ikke noe vitenskapelig test for å overbevise noen som helst.

                          til r3mark: jeg fatter ikke konklusjonen din om at hvis det finnes gelebatterier så er et dårlig syrebatteri eneste alternativet. Går jo ann å kjøpe et friskt syrebatteri? eller faktisk kjøpe gel batteri. Jeg skjønner vel poenget ditt til en viss grad for folk skal jo legge mindre penger i et helt anlegg enn hva jeg har brukt i instalasjons matriell for å få bilen ferdig.. men ikke ta alle over en kam vettu!!
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #28
                            når det gjelder audison så må vel det forsåvidt være de forsterkerne som bruker mest strøm i forhold til utgangseffekt av alle, skjønner din retning når det gjelder dynamikk ja og som jeg sa i den forrige posten min så er en a/b forsterker det jeg egentlig vil ha.. det jeg mente var at det er bedre å ha nok strøm i bilen enn å kjøpe en kondensator som kun leverer til annlegget. å det står jeg fast på, absolutt fjortiss angrepene dine kan du svinge i en annen retning, kjøper ikke musikk som er produsert for å selges på statoil..
                            -89 mercedes 230 turbo(sommer)
                            -98 opel omega 2.0dti16v(kjerringbil)
                            -95 volvo 460 2.0 gle(vinter)
                            -91 chevy starmaster (ferie/fest og raggerbil)

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Erik André View Post
                              Er testet med forbedring i lyden på 2stk Stinger SP1000 som er batterier de selger i dag. Testet dette for 3år siden. Om det spiller høyere trykk uten vet jeg ikke. Men med mer dynamikk i bassen på en klasse AB monoblokk med kondensator... JA. En Audison VRX 1.500.
                              Sitter du på en klasse D monoblokk så vet den ikke så mye om dynamikk uansett og det virker det ikke som så mange folk vet hva er heller.
                              Er målet høyt trykk så går man for det som gir akkuratt dette, høyeffektive forsterkere som gir mye watt for penga. Og da gir du faen i om bassen har dynamikk. Da gir du jo faen i en kondensator, bruk heller penga på basstestt cder og absolutt fjortiss, helst de med max bass stempel på!! Da har jo ikke plata dynamikk heller så da merker du ingen forskjell!!

                              Å sette opp et bevis for dette gidder jeg rett å slett ikke gjøre, jeg og Tony skal omsider få testet dette, men det blir ikke noe vitenskapelig test for å overbevise noen som helst.

                              til r3mark: jeg fatter ikke konklusjonen din om at hvis det finnes gelebatterier så er et dårlig syrebatteri eneste alternativet. Går jo ann å kjøpe et friskt syrebatteri? eller faktisk kjøpe gel batteri. Jeg skjønner vel poenget ditt til en viss grad for folk skal jo legge mindre penger i et helt anlegg enn hva jeg har brukt i instalasjons matriell for å få bilen ferdig.. men ikke ta alle over en kam vettu!!
                              Blir kanskje feil å sitere deg på alt du har skrevet her, men uttaler du deg ikke litt for generelt her nå angående klasse D?

                              Regner med det er forskjeller på de mange klasse D-forsterkerne som blir produsert og med tanke på at en god del produsenter verden over faktisk benytter seg av klasse D-forsterkeri i sine Hi-Fi eller High-End konstruksjoner, så synes jeg det blir litt rart...

                              Bang & Olufsens Ice-forsterkere for eksempel? Eller det meget interessante norske prosjektet som Midgard Audio stod for ved navn Gaia? Føler det hadde vært litt merkelig om de virkelig hadde brukt så mye tid og ressurser på forsterkere som ikke var det minste kapable til å uttrykke seg dynamisk, om man kan si det på den måten!

                              Har hørt det før at AB-konstruksjoner høres bedre ut, men har aldri hatt mulighet eller intensjoner om å teste sånt opp mot hverandre selv, dessverre..
                              Alpine 137BTi
                              B² Audio = Lyd


                              '97 E39 528

                              Comment


                              • #30
                                For det første så ja jeg generaliserte kanskje litt mye, MEN låter Bang & Olufsen bra da?.. Ser jo fancy ut, men låter vel ikke helt deretter. Midgard Audio har jeg tilgode å høre. Om disse satser på ny teknologi er måten vi beveger oss fremover, eller bakover på.. Det var en gang vi hørte på LP plater, den som kan si at en cd høres bedre ut syns sikkert iPoden låter gull med 128kbit mp3 på også

                                Ja det finnes "vellspillende" klasse D forsterkere på markedet og nei det er ikke dynamikk løst, da hadde man ikke hørt det var musikk forsterkeren prøvde å spille. Men målet mitt er vel kanskje litt anderledes enn (nå generaliserer jeg igjen) en som er mer opptatt av watt og svære sub woofere enn å ha fokus på hele lydbilde. Og da vil jeg ha alt, inkludert dynamikken som den hørtes ut i studio, så langt det lar seg gjøre med dagens teknoligi. Er mange ting som ødelegger allerede som f.esk ihjel mixing i studio er vel den værste dynamikk dreperen og skal jeg ha noe som helst glede av musikken da må jeg ha et anlegg som faktisk gir meg max ut av hva som er på plata.. BOOM BOOM er ikke helt meg.

                                Men tilbake til TOPIC som er kondensatorer, kan vi ikke la oss være enige om å være uenige siden dette blir en evig duste diskusjon som ingen vinner. Jeg er helt enig i at det ikke er stedet å begynne hvis man skal bygge seriøs bilstereo, men det har løst problemet i mange biler uten å bytte kabler og batteri. Er noen som syns det er jævla greit også. feste en kondensator baki til 600kr og problemet er borte. Enn å måtte lage ramme til nytt batteri baki som koster mer enn det dobbelte. Ja det gir en masse mer energi og muligheten til å råne på shell sammen med resten av shells angels med volumet på full guffe over lengere tid. Men har som sagt erfart at hoved lysa blinker, med mer enn bra nok batteri og kabling Så om du løser problemet er IKKE sikkert.

                                For folk flest som handler bilstereo, så handler det om å ha lyd helst i går. Så om disse får med en kondensator som hjelpemiddel kan jeg forstå dette glatt for uansett hva man mener så slutter lysa å blinke med en kondensator stort sett hver gang. Skal man ha ekstreme bygg som skal spille høyest mulig så forandrer hensikten seg og det blir lagt litt mer tid og kroner i strøm. Samme gjelder jo en velbygd SQ bil, blir lagt like mye tid og kroner i strøm der og.

                                Så jeg er helt enig med at en kondensator er bortkasta om man bygger seriøst helt fra bunn av enten til sq eller db-drag. På emma sinn ESPL plate er jeg litt mer usikker, men har man bygd solid nok så klarer man seg sikkert uten. Dette går det jo ann å prøve for noen som deltar?
                                Men hadde bare de som hadde handlet blistereo satset på dette så hadde nok bilstereo norge lagt ned for lenge siden, er mange fler som er av typen lyd i går og handler på impuls, første gangs brukere av bilstereo produkter ,som ikke har tid, ork eller peil på å bytte kabling på dynamoen. For disse ER det en fordel med en kondensator i mine øyne.
                                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                                Comment

                                Working...
                                X