Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til justering av diskant/ tweaking av delefilter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

bring up me post

Comment

tredje revisjon av diskant plassering. vart betre , men ekke helt 100% fornøgd endå.
      har prøvd å justere en del og det hjalp men det er litt skjær endå.
      er kansje litt for vant med electrocompaniet og abrhamsen sin lyd signatur??

hakke støvsugd etter montering av diskant , var meir intressert i å øre resultatet

Comment

leiking med delefilter hørest no ganske aktuelt ut.
        tenker eg skal bytte ut motstanden til "+3" delen på delefilteret.

men eg finner ikkje elektroboka ifra skulen som forteller meg "fargekoden" på motstanden ,
        kan noken hjelpe meg?

og kor kan en bestille motstand av riktig type?

på bilda så er "rød" er "-3" og blå er "+3" .

framsia

baksida

tenker å bytte den på "+3" sia til -6, -9 el. -12 ka slags motstander trenger eg då??
        er det mulighet for å lage til ei enkel løsning for bytting av motstand?
        eller må eg lodde kvar gang.
        ser på focal filtra så er det en slags vippebryter men kjenner ikke oppbygninga.

korleis er det å bytte motstand ? er litt redd for å ødelegge printplata, har ingen erfaring med slikt
        håper noken med betre kunnskap en meg, som kan hjelpe meg

Comment

Er ikke noe stor jobb å bytte motstandene om man har litt erfaring med lodding, avloddelisse hjelper endel.

Comment

ka e avloddelise? har aldri hørt om /brukt det

Comment

loddelisse brukes for å suge opp tinnet, ville heller hatt en litt grei tinnsuger
              Mvh
              Rolf Try Nygård

Comment

Jeg foretrekker loddelisse. Synes ikke det er nok sug i tinnsugerene
                Kjører VW Passat 2003
                Vw Caddy 2012 (jobb)

Comment

fant ikke på biltema , har dei slikt der en kan bestille motstanda??

Comment

Eltek har både loddelisse, og muligens også tinnsuger, samt nødvendige motstander....samt god service.

Comment

då må eg prøve å få tak i en som kan hjelpe meg å finne ut av ka eg trenger.
                      trukke dei på eltek blir begeistra når dei får bilder og ønske om motstand som demper 6, 9 og 12 som evnt. er lett å bytte.......!!
                      sto noke om serie og paralell og då vart eg veldi usikker.
                      Last edited by hugomidt; 10-02-2009, 23:12.

Comment

Dette gjør susen !

Originally posted by hugomidt View Post
                        nedfelt diskant sku vist hjelpe på i forhold til skjæringa/ kvasheten. det er gjort
                        Hei jeg har samme spiler og pioneer 171 prs. jeg hadde samme problem men har det ikke nå. Ingen av de rådene du har fått er riktig . Jeg gikk til verks med målemic og pc. Det viste seg at det var frekvensene rundt delefrekvensen som hadde alfor mye futt fra diskanten.Det jeg gjorde var Å koble opp settet aktivt og leke litt med høyere delefrekvenser og forskjellig steilhet på delingen. Jeg tror jeg endte med å flytte delefrekvensen til ca 7-8000 (tro jeg) og dele med kun 12dB pr oktav. Jeg har også forhørt meg med Frode på Eltek. (Norges beste på delefilter) og han fortalte meg at når bildiskanter får en baffel (plate å bli montert i, feks et dashboard) så får man en voldsom forsterkning i det nedre frevens omådet og dette må kompangseres for i delfilteret med en høyere deling og en ikke altfor steil deling (max 12dB) for å dempe tilsvarende den akustiske forsterkningen som baffelen gir diskanten. (Hvis det er noen av ordene du ikke forstår så bare spør)

Hvis du vil fortsette å dele passivt så må du bytte den største kondensatoren i delefilteret. ring Eltek og spør hvilken verdi du trenger. det er ikke vanskelig hvis du kan lodde da.
                        Last edited by melancool; 11-02-2009, 05:39. Reason: skrev feil

Comment

kan å lodde ledningsnett trur nok eg får det til ,berre eg finner en god loddebolt.
                          det er bra at andre har hat samme problem som meg, trudde eg var litt overfølsom
                          veit ikke om noken som har måleutstyr her i området, må finne ut!
                          kondis koster jo mellom 10,- og 200-300,- så det ska bli bytta
                          skjønner grovt ka du meina, endå det er 6-7 år sida skulen

Comment

Sånn helt på siden, er det riktig at du kjører frontsettet helt ned til 40Hz?

Comment

jupp, for øyeblikket ja, under 40hz så begynner det å berre flytte luft. ka då?
                              er vant med focal der eg ofte har på 30-40 hz , men er ikke så masse "bass" i pioneerane

Comment

Originally posted by melancool View Post
                                Jeg har også forhørt meg med Frode på Eltek. (Norges beste på delefilter) og han fortalte meg at når bildiskanter får en baffel (plate å bli montert i, feks et dashboard) så får man en voldsom forsterkning i det nedre frevens omådet og dette må kompangseres for i delfilteret med en høyere deling og en ikke altfor steil deling (max 12dB) for å dempe tilsvarende den akustiske forsterkningen som baffelen gir diskanten.

Hvis du vil fortsette å dele passivt så må du bytte den største kondensatoren i delefilteret. ring Eltek og spør hvilken verdi du trenger. det er ikke vanskelig hvis du kan lodde da.
                                Merkelig at ikke pioneer har tatt høyde for det i filteret.
                                Men om du skal forandre delefrekvens bør du også bytte spolen som står i parallell på diskanten. Skal du flytte delefrekvens opp, må spolen bli mindre, samme med kondensatoren som står i serie med diskant.

Sånn fra et veldig teoretisk standpunkt, med utgangspunkt i at diskanten har en impedanse på 4 ohm ved delefrekvens (noe som kan være steingalt), så ser det ut som du har en delefrekvens rundt 3000 Hz. Om dette stemmer, må du ned på en verdi rundt 2,5-2,8 uF på kondensatoren. Spoleverdien burde også gjøres noe med, men det er ikke like kritisk. Den bestemmer Q-verdi og tildels avrulling rundt delefrekvens.

Har du noe mulighet for å måle induktans på spolen? Og motstand på diskantelementet?

Men bare sånn før du prøver å bygge om filteret, eller noe annet lurt - har du prøvd å snu fasen på diskanten?
                                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Working...
                                X