Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til justering av diskant/ tweaking av delefilter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

korleis måler eg induktans på spolen ? vist eg bruker lodde punkta vil ikke det bli misvisandes, el. er mistanken min misvisandes ?

motstand i diskanten går greit, tar det på ledn. ifra delefilteret og trekker ifra ca. 0.04 ohm som var motstand i kobber (?)

snu fase har eg faktisk aldri tenkt på , må finne multimeter og ut i bilen

trenger en å bytte spolen , går det ikke å klippe/"justere" den kortere til ønska verdi?

Comment

Du må lodde av spolen, ellers vil du få feil verdi ja.

Den motsanden i kobber er ikke konstant uansett tverrsnitt og lengde på kabel, logisk nok. Jo lengre kabelen er jo mer motstand vil du få.

Du trenger ikke multimeter for å snu fase. Bare å bytte om pluss og minus på diskant inn på delefilteret
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

Comment

Du må ha et instrument som måler induktans. Har du ikke, så koster det ikke allverdens å kjøpe en billig kinagreie på ebay. Søk på LC meter, eller LCR meter.

Du trenger forsåvidt ikke lodde av spolen for å måle den heller nei, så lenge du kobler høyttalere og forsterkere fra filteret først, går det fint å måle på loddepunktene. Den andre spolen blir jo isolert av kondensatorer.

Og ja, den kan klippes kortere for å få en lavere verdi. Men da må du også ha mulighet for å måle induktansen, så du ikke klipper den for kort.

Mål motstanden på diskanten med et ohm-meter, ikke bland inn no regnestykke i det. Å ta utgangspunkt i dc motstanden til diskanten blir ikke helt riktig når man skal beregne filter, men det funker sånn høvelig.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

tenkte no å ohme diskanten me multimeter
          har no fått fagbrev som bilmekanikker så etter eller anna har eg vist skjønt

Comment

får høre med gutta på iceaudio om dei har instr. til å måle induktans med . el. om dei veit om noken som har.
            evnt yrkesskulen har jo garantert, så slepper eg å kjøpe

Comment

har snud fasen på diskant, hjalp lite.
              prøvde å ohme diskant, muliti meter gjikk tom for straum.

Comment

har vert å snakka me dei på iceaudio, ska ned te veka å måle frekvens fløyen med mikrofon og pink noise, å sjekke kor problem området er, også finne ut ka som "mangler" i mellomtonen.

Comment

ikke bytt spole !

Snakk med frode på eltek om hvilken verdi du skal ha på den store serie kondensatoren og start der. Jeg har spurt om akkurat dette og fikk klar beskjed om at Høy slapp deling var det som summerte lyden best med tanke på den akustiske forsterkningen som diskanten får nedfelt i dashboard samt refleksjon fra front vindu. Bytter du både spole og kondensator så får du 12 dB filter med høy deling og det kan kanskje gi deg en dipp rundt 4-5 kHz og det vil du ikke ha. Om du fortsatt har for mye pulver ved å bare bytte spolen så kan du bytte spolen også men jeg tror ikke det trengs. Jeg er ikke flink med delefilter , men frode på Eltek er en av de flinkeste i landet. Lykke til. Ps Du bør kanskje si at du har kjøpt front settet der.

Comment

veit det er et utrulig dårlig bilde , men det var det beste....

etter måling og justering såg frekvensfløyen slik ut :

det er en del topper og søkk, men måte inngå kompromis pga. lite justeringsmuligheter.
                    ved 2 khz så kommer det til å bli senka litt meir , må prøve å få dratt ned toppen ved 2.2khz litt det er der i området den værste "kvasse" lyden "kommer" ifra.

toppen ved ca30-50 hz, trur eg er pga kassa er tuna til ca 40-45hz.
                    ved 500hz fikk eg den ikke meir opp og måte ofre den for toppen ved ca 700-800hz
                    skal eg få justert meir må eg annskafe meg en imprint box for å få fleire muligheter.

kan være at øra minne er veldig følsomme, men no begynner det å likne på noke.
                    veit iallefall til neste gang at eg ska leite etter utstyr med "varm" lyd.
                    tenkte til neste gang det blir handla bilstereo så må eg få en god oversikt,
                    over produkter med "varm" lyd, tenkte litt på hybrid forsterkera ol.
                    kansje eg ska prøve å kjøre aktivt.
                    rekner med det blir satsa på en god 5/6 kanaler då.

er det nokre anbefalinger på frontsett, forsterkere ol. som har "varm" /rør lyd.??

Comment

Hvilket utstyr brukte du for å foreta disse målingene?

Comment

mic, rca kabel, "box" me skjerm på , heiter noke med ear.
                        fikk låne hos iceaudio.
                        finst sikkert andre måter og utstyr en kan bruke og trur eg.

Comment

Working...
                        X