Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tilbakemelding på anlegg!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tilbakemelding på anlegg!

Hei!

Skal til å kjøpe meg anlegg til bilen... Er en 99' Vectra B. Den er ikke dempet eller gjort noe med. Tenkte at jeg skulle kjøpe meg et bra/ok til den, men siden jeg er student har jeg ikke råd til å kjøpe heile pakka med en gang

Er det noen som har tilbakemeldinger på min plan så langt? Noe jeg burde bytte ut ? Noe jeg burde bruke me/mindre penger på ?

Hva bør jeg begynne med å kjøpe? Har omtrent 5-6k nå. Blir mest sannsynlig brukte forsterkere jeg skal ha. Strømkabler skaffer jeg gratis, og skal derfor oppgraderes med en gang jeg får anlegg. Demping vet jeg ikke noe om ...

Takker for svar!!

Mer eller mindre anlegget jeg ser for meg nå:

Bassforsterker - dynaBel BF4501
    2800kr (1700kr brukt)

Code:
    RMS* 4 ohm utgangseffekt 450W 
    2 ohm utgangseffekt 800W 
    1 ohm utgangseffekt 1200W
    Sikringsstørrelse 3x30A 
    Dim. (BxHxD mm) 258x50x354

Basselement - Hertz ES 300 D

1.200kr

Code:
    - RMS power: 350 watt 
    - Frequency Resp: 25Hz – 250Hz 
    - Sensitivety: 93dB
    Anbefalt lukket kasse: 20 til 30 liter 
    Anbefalt portet kasse: 25 liter med 80x230mm port (38Hz) 
    Anbefalt portet kasse: 38 liter med 80x230mm port (32Hz)

Headunit - Pioneer DEH-P4100SD

2000kr

4 kanalsforsterker - dynaBel BF0804
    1.500kr(1200kr brukt)

Code:
    4 ohm utgangseffekt 4x80W 
    2 ohm utgangseffekt 4x130W 
    4 ohm brokoblet 2x260W
    Sikringsstørrelse 2x30A

Front - Hertz ESK 165 L
    1.500kr

Code:
    - RMS power: 100 watt 
    - Frequency Resp: 50Hz – 23kHz 
    - Sensitivety: 92dB
    - Impedance: 4 ohm

Bak - Hertz ESK 130
    1.300kr.

Code:
    - RMS power: 75 watt 
    - Frequency Resp: 65Hz – 23kHz 
    - Sensitivety: 91dB

Last edited by Medisinmannen; 07-02-2009, 11:57.

dropp bakhøyttalerene og bruk di pengene på demping f.eks.

Comment

Originally posted by Turbotor View Post
      dropp bakhøyttalerene og bruk di pengene på demping f.eks.
      Hva med å komme med saklige argumenter for slike påstander? Greit, jeg ser påstanden om at "man står da aldri med ryggen til scenen på konserter", men enkelte, tro det eller ei, liker at litt av lyden kommer fra bakre deler av kjøretøyet!

I alt for mange tilfeller ser vi her inne på forumet at personer komme med spørsmål om hjelp, angående sitt lyd-prosjekt, og gang på gang får de kort og uavbrutt beskjed om å droppe høytalere som er plassert lengre bak enn b-stolpen, fordi dette ikke er lydbilde-messig korrekt.

OM man går gjennom samtlige tråder på prosjekt-delen av forumet vil man kjapt innse at majoriteten av de som benytter seg av bilstereoforumet.no, ikke stiller til verken EMMA- eller dB-dragkonkurranser, men er av typen som ønsker mere "trøkk" enn den gjennomsnitlige mann. Pga dette ser jeg ingen grunn til at de som liker det, ikke skal få plassere alle, eller deler av sine høytalere bak.

Men en ting har du helt rett i, og det er at han burde legge litt penger i demping av dørene sine
      Terje Lie
      99 53 66 00
      terje_lie@yahoo.no

Comment

er svært få her som i bunn og grunn er imot høytalere baki, men er svært mange her som er imot å kjøpe billige høytalere for å få råd til forran og bak.. derfor kommer folk ofte med at det er bedre å droppe de baki og heller bruke pengene på skikkelige høytalere forran evt demping..
        www.eirikaspaas.com

Comment

Vet at høytalerene jeg har valgt ut nå ikke er super bra, men har hørt at de er bra i den prisklassen. Har også tittet på focal, men er usikker på hvordan de er ...

I begynnelsen bør jeg alså begynne å dempe bilen. Hvilken papp/materiale bør jeg bruke? Til en overkomlig pris...

Bør jeg se på brukte høytalere også ? Ser at det er flere som selger f.eks. bedre hertz høytalere brukt ...

Comment

Originally posted by Medisinmannen View Post
            Vet at høytalerene jeg har valgt ut nå ikke er super bra, men har hørt at de er bra i den prisklassen. Har også tittet på focal, men er usikker på hvordan de er ...

I begynnelsen bør jeg alså begynne å dempe bilen. Hvilken papp/materiale bør jeg bruke? Til en overkomlig pris...

Bør jeg se på brukte høytalere også ? Ser at det er flere som selger f.eks. bedre hertz høytalere brukt ...
            Ja, du bør absolutt se på brukt! Kan ofte få mye bra til en fin pris, så du får mere igjen for kronene dine. Om du kjøper alt fra én forhandler, så vil du kanskje også få en hyggelig pris på nytt.

Når det gjelder dempemateriale, så vil jeg absolutt anbefale deg å bruke butyl dempematter! Bedre å kjøpe litt etter litt hvis økonomien er litt trang.

http://installbay.no/index.php?cPath=67_73
            Se på vibroplast M1 her, den fåes i flere pakningsstørrelser.
            Last edited by Joakim; 07-02-2009, 14:42.
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Kan anbefale deg Focal.Har selv startet med de billigste settene og klatret oppover.Helt ok lyd i forhold til pris.Men er også mange andre merker som er verdt å ta en titt på.Smaken er jo som baken

Comment

Jeg kan å anbefale focal
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

jeg kan anbefale deg å droppe høytalere bak og kjøpe MLK165 av golfnos til 3000..
                  www.eirikaspaas.com

Comment

Originally posted by Terje Lie View Post
                    Hva med å komme med saklige argumenter for slike påstander? Greit, jeg ser påstanden om at "man står da aldri med ryggen til scenen på konserter", men enkelte, tro det eller ei, liker at litt av lyden kommer fra bakre deler av kjøretøyet!

I alt for mange tilfeller ser vi her inne på forumet at personer komme med spørsmål om hjelp, angående sitt lyd-prosjekt, og gang på gang får de kort og uavbrutt beskjed om å droppe høytalere som er plassert lengre bak enn b-stolpen, fordi dette ikke er lydbilde-messig korrekt.

OM man går gjennom samtlige tråder på prosjekt-delen av forumet vil man kjapt innse at majoriteten av de som benytter seg av bilstereoforumet.no, ikke stiller til verken EMMA- eller dB-dragkonkurranser, men er av typen som ønsker mere "trøkk" enn den gjennomsnitlige mann. Pga dette ser jeg ingen grunn til at de som liker det, ikke skal få plassere alle, eller deler av sine høytalere bak.

Men en ting har du helt rett i, og det er at han burde legge litt penger i demping av dørene sine
                    Sakelig argument du liksom......jeg driter vel egentlig i hva folk putter i bilen sin men når noen spørr og i tillegg kommer med opplysninger om bla budsjett så tror jeg di aller fleste er enige i å bruke mest mulig penger på FÅ og GODE komponenter enn å kjøpe en masse som man egentlig ikke behøver.
                    Så kan man heller komplettere opp senere om ønskelig..........ble det sakelig nok??

Comment

Har vært innom tanken på settet golfnos selger ja! Men er litt i tvil siden jeg ikke får noe bra lyd bak, men det får vel bare være til jeg får råd til noe billigere?

Ang forsterker da? dynaBel BF0804(specs i først post)? Vil den være god nok? Også kjøre 2 kanals, eller 4 kanals? Må jeg kjøpe headunit også?

Demping skal jeg også kjøpe. Takker Joakim for detaljert tips Blir i først omgang dører også resten etter hvert da.

Comment

har en helix 4 kanaler du kan får for 700 pluss frakt.
                        denne http://www.iceaudio.no/images_tester...88f34cae323afa
                        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima

Comment

Ser bra ut, men vil den holde til å drive Hertz mlk og bakhøytalerene? Eller bare front?

Lurer også på bf0804, ser ut som den er hakket sterkere, men om målingene er bra og lyden bra vet jeg ingen ting om :/

Høres ut som MLK krever mye krefter ... http://www.caraudio.com/forum/showth...=273186&page=4

250W ?
                          Last edited by Medisinmannen; 07-02-2009, 20:40.

Comment

du kan jo brokoble 2 og 2 kanaler da får du 2x190w. Men ang. kvalitet merket jeg stor forskjell når jeg fikk fra dynabel 4501 monoblokk til focal FP1.800 monoblokk.Bassen ble mye fastere og mer presis. ikke så romlende som med dynabelen.

Comment

Originally posted by Medisinmannen View Post
                              Hei!

Skal til å kjøpe meg anlegg til bilen... Er en 99' Vectra B. Den er ikke dempet eller gjort noe med. Tenkte at jeg skulle kjøpe meg et bra/ok til den, men siden jeg er student har jeg ikke råd til å kjøpe heile pakka med en gang

Er det noen som har tilbakemeldinger på min plan så langt? Noe jeg burde bytte ut ? Noe jeg burde bruke me/mindre penger på ?

Hva bør jeg begynne med å kjøpe? Har omtrent 5-6k nå. Blir mest sannsynlig brukte forsterkere jeg skal ha. Strømkabler skaffer jeg gratis, og skal derfor oppgraderes med en gang jeg får anlegg. Demping vet jeg ikke noe om ...

Takker for svar!!

Mer eller mindre anlegget jeg ser for meg nå:

Bassforsterker - dynaBel BF4501
                              2800kr (1700kr brukt)

Code:
                              RMS* 4 ohm utgangseffekt 450W 
                              2 ohm utgangseffekt 800W 
                              1 ohm utgangseffekt 1200W
                              Sikringsstørrelse 3x30A 
                              Dim. (BxHxD mm) 258x50x354

Basselement - Hertz ES 300 D

1.200kr

Code:
                              - RMS power: 350 watt 
                              - Frequency Resp: 25Hz – 250Hz 
                              - Sensitivety: 93dB
                              Anbefalt lukket kasse: 20 til 30 liter 
                              Anbefalt portet kasse: 25 liter med 80x230mm port (38Hz) 
                              Anbefalt portet kasse: 38 liter med 80x230mm port (32Hz)

Headunit - Pioneer DEH-P4100SD

2000kr

4 kanalsforsterker - dynaBel BF0804
                              1.500kr(1200kr brukt)

Code:
                              4 ohm utgangseffekt 4x80W 
                              2 ohm utgangseffekt 4x130W 
                              4 ohm brokoblet 2x260W
                              Sikringsstørrelse 2x30A

Front - Hertz ESK 165 L
                              1.500kr

Code:
                              - RMS power: 100 watt 
                              - Frequency Resp: 50Hz – 23kHz 
                              - Sensitivety: 92dB

Bak - Hertz ESK 130
                              1.300kr.

Code:
                              - RMS power: 75 watt 
                              - Frequency Resp: 65Hz – 23kHz 
                              - Sensitivety: 91dB

Er ingenting å si på dette oppsettet etter min mening.
                              Velprøvde forsterkere, høyttalere som passer bra spesifikasjonsmessig (hertz har fått mye skryt, jeg har bare prøvd subene for å poengtere det)

Aktivt delefilter burde forsåvidt vært med spesiellt siden du bare har 1 rca utgang og ikke for å fadet front/rear/sub etc.

Skulle jeg påpeke noe på oppsettet så ville det vært å endre head unit til denne

Sony cdx-gt929u
                              http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Med 3 linjeutganger for Front/rear/sub , dette vil gjøre oppsettet enklere å konfigurere, siden du kan forsterke/dempe hver enkelt kanal. Uten å justere gain i tide og utide.
                              Mindre pes.

Og for senere utbygging av flere forsterkere om det skulle være en tanke.
                              Last edited by Roxx; 07-02-2009, 21:58.

Comment

Working...
                              X