Announcement

Collapse
No announcement yet.

Referanser til "riktig" lyd i bil..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Referanser til "riktig" lyd i bil..

    Siden dette på en måte er det store her på forumet, altså at ting skal låte "riktig" i bil, så tenkte jeg å dra i gang denne tråden for å høre hvor mange som faktisk DRIVER med musikk her, og hvor mange som aktivt er på konserter.

    Hører så mye om hvordan ting og tang skal låte fra flere her som jeg tviler på noen gang har vært med på å produsere en cd-plate og som jeg tipper SJELDEN er på konserter.

    Er overhode ikke ute etter å lage noen krangletråd, så krangling kan man ta på PM :P

    Så? Er det noen her som driver aktivt med musikk?
    www.eirikaspaas.com

  • #2
    Konserter er jeg titt og stadig på i sommerhalvåret, men jeg ville helst ikke ha bilen min til å låte som en
    Om jeg skulle spilt som Lemmy i bilen min, så hadde jeg vært døv nå!
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      jeg er ofte på konserter, hellst på små klubber/scener da det er det jeg liker best.. men noen store konserter blir det også..
      neste konsertene blir volbeat 4 mars og bob dylan 24 eller 25 mars, husker ikke akkurat nå.. var på the black dahlia murder 17 januar, på garage i oslo..

      lurte på og studere til lyd teknikk i sverige, men det ble nedprioritert da jeg vet for lite om noter, musikk og sånt.. kommer ikke langt da man bare vet åssen slutt produktet skal låte når søknaden innebar att man måtte skrive noter og greier:P

      Comment


      • #4
        Noup. For mye ekle mennesker på konserter.. Det der festival-/konsertlivet er ikke noe for meg gitt. Men konsert kan være gøy det da

        (men med alt for mye innabors, dinglende forran scenekanten og med alt for høyt volum... vet ikke om dette er avgjørende for om personen kan noe om hva som er god/"riktig" lyd.. Mer en grøftefyll-interesse, slik jeg ser det i hvertfall..)
        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

        Comment


        • #5
          jeg er nok en av dem som bare har 1-2 øl innabords fordi jeg vill høre på konserten, og ikke minst huske det..
          men det spørs litt på konserten da så klart.. på the black dahlia murder er det ikke lydkvaliteten og dynamiken som står først...
          link til dem om noen lurte på hvem dem er:
          http://www.youtube.com/watch?v=kSiuE...eature=related

          Comment


          • #6
            jeg kan heller ikke noter men alltid vært interesert i musik og har vokst opp med mye live musikk under oppsveksten -jeg er ikke født i norge og der jeg kommer fra er vi veldig glad i å feste med god musikk til og gjerne dans -gjerne live musikk da dette var billigst den gangen (er fra latinamerika) men har mange bekjenter som er musikkere og som singer som gjør at jeg føler meg litt heldig av å kunne nytte sånne stunder

            nærmeste konsert er jean micheal jarre i sikte deretter madonna og gittarkameraten eller hva de hetter nå ellers noen salsa konserter + noen private fester med en veldig kjent og god venn som er musikant fra cuba og synger vanvittig bra og en rev med percusions instrumenter.

            Men jeg synes det er mye mer interesant -siden det er det nærmeste og lettere- å vite hva for noe slags hjemme anlegg man bruker til daglig hvis man hører musikk hjemme... da ikke aller har tid eller råd til å dra ofte på konsert eller "produsere platter" personlig føler jeg at her reflekterer i større grad hvilken referanser man har som grunnlag for det vi mener er god/bra/dårlig lyd i en bil... da mange av oss begynte med å skru på bilstereo fordi vi ønsket å få samme god lyd som vi hadde i stua... ikke fordi vi ville spille så alle i nabolaget skulle vite at vi var på veien...
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Originally posted by Eirik Aspaas View Post
              Siden dette på en måte er det store her på forumet, altså at ting skal låte "riktig" i bil, så tenkte jeg å dra i gang denne tråden for å høre hvor mange som faktisk DRIVER med musikk her, og hvor mange som aktivt er på konserter.
              konserter:
              Kan jeg spørre hva PA har med riktig og god lyd å gjøre? Å høre en unplugged jazz greie kan gi deg følelse av hvordan instrumenter skal høres ut.. hvordan dette er komprimert på en konsert har jo ikke noe med komprimerings forholdet på en cd.. jeg tenker ikke på komprimering som i mp3, men i kompressor bruk på instrumenter for at de skal høres tøffere ut.
              Jeg var så heldig å oppleve en klassisk øvelse i et heller lite lokale i tyskland når jeg var på hoveddommerkurs, som jeg aldri glemmer. Dynamikk og detaljer man ikke klarer å gjenskape på cd enda ihvertfall. Men ga meg en musikkopplevelse jeg aldri vil glemme.

              Studio
              Er nok flere i studio som har mindre kunnskaper enn folk som sitter å lytter på hvordan ting skal høres ut, spessielt i det siste da ting stort sett blir skrudd i filler av studioet. Hvis noen kan komme å si at nye metalica albummet låter bra på anlegget deres så påstår jeg at dens kunnskaper om lyd er lik 0 siden denne plata låter bærsj uansett hva du putter den i.

              Hører så mye om hvordan ting og tang skal låte fra flere her som jeg tviler på noen gang har vært med på å produsere en cd-plate og som jeg tipper SJELDEN er på konserter.
              Nå ble jeg nysgjerrig, hvor har folk sagt hvordan ting skal låte her.. noe jeg har gått glipp av?
              Er overhode ikke ute etter å lage noen krangletråd, så krangling kan man ta på PM :P

              Så? Er det noen her som driver aktivt med musikk?
              Jeg driver aktivt med å høre på musikk, hvordan ting skal låte finner jeg ut når anlegget mitt er teknisk riktig. Når det er linjært og i tidsfase da jeg slipper å sitte å høre på ekkomaskin som boomer. klangen i lyden kommer da i tillegg, men dette går litt på personlig smak

              Har vært mange påstander om at et linjært anlegg på pinknoise låter kjedelig, men dette tør jeg påstå er fordi anlegget deres er for mye ute av riktig tidsfase. Er så heldig å få lytte til lyd hos Joakim noen ganger og dette er målt til så linjært jeg mener er mulig og dette er langt fra kjedelig.
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #8
                Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                Siden dette på en måte er det store her på forumet, altså at ting skal låte "riktig" i bil, så tenkte jeg å dra i gang denne tråden for å høre hvor mange som faktisk DRIVER med musikk her, og hvor mange som aktivt er på konserter.

                Hører så mye om hvordan ting og tang skal låte fra flere her som jeg tviler på noen gang har vært med på å produsere en cd-plate og som jeg tipper SJELDEN er på konserter.

                Er overhode ikke ute etter å lage noen krangletråd, så krangling kan man ta på PM :P

                Så? Er det noen her som driver aktivt med musikk?
                Er ikke så aktiv for tiden, men har spilt diverse instrumenter siden 12års alderen, har jaggu blitt 24år det gitt.. :P Har også drevet litt med studioteknikk, både hjemmestudio og proffstudio.
                Hovedisntrument er bassgitar/kontrabass, men også litt gitar og trommer.
                Har vært på endel konserter, både foran og bak instrumentene. På en stor konsert, så er det mange hundre meter kabel, det sitter også en dufus og mixer lyden, eller på små arrangement blir den blir ofte mixet av folk som ikke har den helt store kunnskapen, så det kan være litt så som så med "riktig lyd". Men at det ofte er skikkelig tøft å høre en konsert er det vel lite tvil om!

                Har forholdsvis grei peiling på hvordan ett instrument skal låte, men det er også stor forskjell på hvordan ett instrument låter live og hvordan det låter etter å ha blitt mixet ned til en cd.

                "Riktig lyd" i bil er ikke dagligdags og svært sjelden å høre. Dynamikk er en ting som ofte blir offer for feil justerte anlegg. Det er da IKKE ett linjært justert anlegg, men veldig oftefeil tidskorrigering/lite hensikstmessig montering som er årsaken. Ett linjært justert anlegg gjengir det som er på plata, slik det er innspilt. Det er det man kan kalle riktig lyd. Man kommer aldri til å få ett anlegg til å låte 100% riktig uansett om det koster en mill eller mere, men streben etter å komme nær en skikkelig lytteopplevelse er vel det vi alle er ute etter. At man kan bygge etter smak og behag er jo helt ok.
                På ett stereoanlegg, enten det er hjemme eller i en bil, så vil man aldri kunne få LIVE lyd, siden det uansett om det er ett liveopptak, nettopp ett opptak! Opptaket er ett resultat av utrolig mange faktorer og veldig preget av lydteknikerens forståelse og oppfatning av lyd.

                Målet er jo å gjenskape en opplevelse og den vil være forskjellig fra person til person. Målet må da være å komme så nær denne opplevelsen som mulig.

                Denne tråden har vel ett utspring i meninger om konkurranseregler og måte å bedømme en bilstereo på..
                Det er selvfølgelig ting der som kanskje ikke er 100%, men alt i alt så er dette en fin måte å få til konkurranse på. Det er desverre en god del biler i emma, både i norge og internasjonalt, som ikke låter "riktig" men som allikevel ikke blir "plukket frahverandre" i en bedømming. Det er vanskelig, om ikke umulig å dømme for alle mulige feil i en konkurranse, det er det hverken tid eller dommere til, så da blir det som det er. Det er tross alt en rettferdig måte å gjøre det på, uten at det skal bli så avansert at ingen ville delta.
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Erik André View Post
                  konserter:
                  Kan jeg spørre hva PA har med riktig og god lyd å gjøre? Å høre en unplugged jazz greie kan gi deg følelse av hvordan instrumenter skal høres ut.. hvordan dette er komprimert på en konsert har jo ikke noe med komprimerings forholdet på en cd.. jeg tenker ikke på komprimering som i mp3, men i kompressor bruk på instrumenter for at de skal høres tøffere ut.
                  Jeg var så heldig å oppleve en klassisk øvelse i et heller lite lokale i tyskland når jeg var på hoveddommerkurs, som jeg aldri glemmer. Dynamikk og detaljer man ikke klarer å gjenskape på cd enda ihvertfall. Men ga meg en musikkopplevelse jeg aldri vil glemme.

                  Studio
                  Er nok flere i studio som har mindre kunnskaper enn folk som sitter å lytter på hvordan ting skal høres ut, spessielt i det siste da ting stort sett blir skrudd i filler av studioet. Hvis noen kan komme å si at nye metalica albummet låter bra på anlegget deres så påstår jeg at dens kunnskaper om lyd er lik 0 siden denne plata låter bærsj uansett hva du putter den i.


                  Nå ble jeg nysgjerrig, hvor har folk sagt hvordan ting skal låte her.. noe jeg har gått glipp av?


                  Jeg driver aktivt med å høre på musikk, hvordan ting skal låte finner jeg ut når anlegget mitt er teknisk riktig. Når det er linjært og i tidsfase da jeg slipper å sitte å høre på ekkomaskin som boomer. klangen i lyden kommer da i tillegg, men dette går litt på personlig smak

                  Har vært mange påstander om at et linjært anlegg på pinknoise låter kjedelig, men dette tør jeg påstå er fordi anlegget deres er for mye ute av riktig tidsfase. Er så heldig å få lytte til lyd hos Joakim noen ganger og dette er målt til så linjært jeg mener er mulig og dette er langt fra kjedelig.
                  Tror du blander kortene litt.
                  Det folk i studioet driver med kalles kunstnerisk utfoldelse, vil de komprimere, fasevende og Eq'e vokalen så er det fordi de vil uttrykke seg på den måten.
                  Alle studioinspillinger går videre til mastering og det er der de pakker sammen dynamikken. (desverre)
                  Det samme gjelder konserter, tror det blir litt drøyt å be gitaristen i bandet om å bruke mindre kompressor hvis det er _det_ som er uttrykket hans.

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    opera huset neste:P
                    sound.vision.soul

                    Type R

                    Comment


                    • #11
                      Har ikke peiling på lyd, aldri vært i ett lydstudio, er heller sjeldent på konsert da jeg liker å ta vare på ørene mine.
                      Men, jeg prøver så godt jeg kan å stille inn anleggene jeg bygger etter en referanse jeg har liggende bak i hodet mitt fra ett hjemmeanlegg til godt over 400 000 som er noe av det nydeligste og reneste jeg noen sinne har hørt.

                      Det er vel kanskje 4-6 år siden jeg hørte på det, men jeg streber etter å få til den samme lyden både i bil og i hus her hjemme hos meg selv. Er på langt nær ferdig noen av plassene, men det må være lov å forsøke.
                      Sture Vedal

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dag Johansen View Post
                        Tror du blander kortene litt.
                        Det folk i studioet driver med kalles kunstnerisk utfoldelse, vil de komprimere, fasevende og Eq'e vokalen så er det fordi de vil uttrykke seg på den måten.
                        Alle studioinspillinger går videre til mastering og det er der de pakker sammen dynamikken. (desverre)
                        Det samme gjelder konserter, tror det blir litt drøyt å be gitaristen i bandet om å bruke mindre kompressor hvis det er _det_ som er uttrykket hans.

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        Selvfølgelig du har helt rett at det skjer under mastering, men i dette tilfelle blir det litt komma knulling desverre for utgangspunktet her for å få referance blir det tatt opp hvordan det låter i studio.. blir det forandret senere så blir jo ikke resultatet likt uansett.. for du da bilen til å låte som i studio på den plata har du faktisk et problem.

                        Om gitataristen vil ha kompressor så er det en ting, men igjen.. tror du effekten av denne kompressoren er den samme på vallehovin som inni bilen din?

                        ACDC er tøft som faen det, men med sånne effekter er det nok desverre umulig å skape seg en referanse som det er snakk om her
                        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Erik André View Post
                          Selvfølgelig du har helt rett at det skjer under mastering, men i dette tilfelle blir det litt komma knulling desverre for utgangspunktet her for å få referance blir det tatt opp hvordan det låter i studio.. blir det forandret senere så blir jo ikke resultatet likt uansett.. for du da bilen til å låte som i studio på den plata har du faktisk et problem.

                          Om gitataristen vil ha kompressor så er det en ting, men igjen.. tror du effekten av denne kompressoren er den samme på vallehovin som inni bilen din?

                          ACDC er tøft som faen det, men med sånne effekter er det nok desverre umulig å skape seg en referanse som det er snakk om her
                          Jeg kan ikke se hvordan man ikke kan skape seg en referanse når man vet hvordan instrumenter låter i virkeligheten!?
                          Poenget er at mange uttaler seg om hvordan ting låter i en bil kontra en annen uten å vite hva de egentlig skal høre.
                          Hører man ekte instrumenter i ny og ne (også via en Marshall-forsterker) har man et godt utgangspunkt for å vite hvordan det skal låte på et anlegg.
                          Du brukte vel triangel som et eksempel i en tråd her for en stund siden..... når var sist du hørte et triangel irl? Svar sant nå EA!

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dag Johansen View Post
                            Jeg kan ikke se hvordan man ikke kan skape seg en referanse når man vet hvordan instrumenter låter i virkeligheten!?
                            Poenget er at mange uttaler seg om hvordan ting låter i en bil kontra en annen uten å vite hva de egentlig skal høre.
                            Hører man ekte instrumenter i ny og ne (også via en Marshall-forsterker) har man et godt utgangspunkt for å vite hvordan det skal låte på et anlegg.
                            Du brukte vel triangel som et eksempel i en tråd her for en stund siden..... når var sist du hørte et triangel irl? Svar sant nå EA!

                            Mvh
                            Dag Johansen

                            Haha så jævlig tilfeldig...

                            Var innom en ex forrige dagen og datra i huset hadde faktisk et triangel.. så 2 dager siden :P
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Erik André View Post
                              Haha så jævlig tilfeldig...

                              Var innom en ex forrige dagen og datra i huset hadde faktisk et triangel.. så 2 dager siden :P

                              Hahaha, good!


                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X