Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høy Q verdi, hva betyr det i praksis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høy Q verdi, hva betyr det i praksis?

    Hvorfor er det slik at ett bilelement har høyere Q verdi enn huselement og hva gjør høyere Qts i praksis med lyden? Har bilelement høy Q for å få mindre kasser eller hvorfor er det slikt?

    Mener å ha hørt at høy Q = "treigere" element (og dermed mindre kontant bass), kan dette isåfall kompenseres med høy dempingsfaktor?

  • #2
    For det første, å si at bilelementer har høyere Q verdi enn "huselementer" er å generalisere kraftig.

    Q verdien til elementet har å gjøre med hvor mye output du får rundt ressonanfrekvens. Hvilken Q verdi som er optimal til ditt bruk, kommer ann på kasseløsning.

    Jeg har også hørt det du sier om at elementer med høy Q verdi er mindre transientvillig enn elementer med lavere Q, og Q verdien henger sammen med blant annet magnetstørrelse, og membranets vekt. Men så er det også andre som mener at det er tullball, og at systemets totale Q verdi er det utslagsgivende for oppfattelsen av nevnte, dvs. Q verdi etter kasse og rom er tatt med i beregningene (i de fleste tilfeller havner den godt over 1).

    Selv er jeg litt på villfarelse enda, vet ikke helt hva jeg skal tro. Så inntil det er utprøvd, stiller jeg meg i kategorien som synser. Bare som et lite tillegg, den "kjappeste" slagbassen jeg har hørt kom fra en 8" med en Q på 0,7. Men igjen, den hadde en superlett membran, og en ganske kraftig magnet.. Jammen ikke lett dette..
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #3
      Originally posted by Legatia View Post
      For det første, å si at bilelementer har høyere Q verdi enn "huselementer" er å generalisere kraftig.
      Mulig det er litt vell drastisk generalisering, men i min "JBL verden" så er det stort sett slik ihvertfall JBL lager flere element med i utgangspunktet samme konstruksjon men med forskjellig membran og oppheng utifra bruksområde. Og da er det ihvertfall som oftest slik at bilversjonen har høyere Q enn andre versjoner som er tiltenkt PA og hifi. Men klart, ingen regel uten unntak...så litt vell generaliserende var det nok

      Originally posted by Legatia View Post
      Jeg har også hørt det du sier om at elementer med høy Q verdi er mindre transientvillig enn elementer med lavere Q, og Q verdien henger sammen med blant annet magnetstørrelse, og membranets vekt. Men så er det også andre som mener at det er tullball, og at systemets totale Q verdi er det utslagsgivende for oppfattelsen av nevnte, dvs. Q verdi etter kasse og rom er tatt med i beregningene (i de fleste tilfeller havner den godt over 1).

      Selv er jeg litt på villfarelse enda, vet ikke helt hva jeg skal tro. Så inntil det er utprøvd, stiller jeg meg i kategorien som synser. Bare som et lite tillegg, den "kjappeste" slagbassen jeg har hørt kom fra en 8" med en Q på 0,7. Men igjen, den hadde en superlett membran, og en ganske kraftig magnet.. Jammen ikke lett dette..
      Iom det jeg skriver overfor om JBL, så er det jo muilg at kombinasjonen lik magnet men forskjellig membran fører til høyere Q på bilelementa pga de er noe tyngre? Og at dette kanskje rett og slett blir ett resultat av at en må bruke noe annereldes material på membran til bruk i bil enn til husbruk?

      Skal du foresten ha ett kjapp 8" er gode gamle JBL 2118 (eller enda bedre, 108H) virkelig noe å anbefale. Ikke egentlig ett bilelement, men ble bl.a. brukt av Bosse i Preluden hans for 10-15 år siden, det smeller virkelig og er kjapt til tusan!

      Comment


      • #4
        Jeg vil kanskje anta at de lager bilelementene slik at de ikke trenger like stor kasse som de "vanlige", tipper VAS som sådan også er endel endret da?
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #5
          Qts er kort og greit båndbredden på resonanspeaken.
          Høy Qts finner man som regel i elementer som har dårlig forhold mellom magnetstyrke og bevegelig masse.
          Forholdet mellom Qts og transientvillighet henger nok sammen med at forholdet mellom kasse og element ikke er helt bra.
          Et element med høy Qts trenger ofte en stor kasse for å få total-Q ned (Qtc)
          Det kan ikke kompenseres for med høy dempingsfaktor, som er en ren elektrisk måleenhet.

          Skulle man finne en målefaktor som sier noe om transientvillighet ville jeg sett på Le, høy svingspoleinduktanse er et sikkert tegn på at spolen lagrer energi, noe som igjen gir uryddig bass.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Jeg hører og ser mye snakk om dette, men som vanlig så er det slik at de som kan det snakker om ting på en måte som gjør at det ikke kan forståes av den vanlige mann i gata..

            Personlig er jeg ikke så veldig opphengt i parametre utover det å bruke det til kassebygging osv da.
            Spiller høyttaleren bra så spiller den jo bra, da kan man være fornøyd med det synes jeg

            MEN dere som kan dette med TS må gjerne gå inn på en litt nøyere forklaring på hva de forskjellige begrepene er og hvilke verdier som er BRA, istedet for å skrive at man bør ha en lav Q verdi eller hva som helst, uten å si hva en lav Q verdi er..

            Blir litt som å si at du skal få den ferrarien billig, uten å si prisen..

            Comment


            • #7
              Originally posted by dBcompaniet View Post
              Jeg hører og ser mye snakk om dette, men som vanlig så er det slik at de som kan det snakker om ting på en måte som gjør at det ikke kan forståes av den vanlige mann i gata..

              Personlig er jeg ikke så veldig opphengt i parametre utover det å bruke det til kassebygging osv da.
              Spiller høyttaleren bra så spiller den jo bra, da kan man være fornøyd med det synes jeg

              MEN dere som kan dette med TS må gjerne gå inn på en litt nøyere forklaring på hva de forskjellige begrepene er og hvilke verdier som er BRA, istedet for å skrive at man bør ha en lav Q verdi eller hva som helst, uten å si hva en lav Q verdi er..

              Blir litt som å si at du skal få den ferrarien billig, uten å si prisen..
              Hva folk, som jeg ikke kjenner lydpreferansen til, sier er god lyd og ikke, tar jeg med bøttevis med salt.

              Ang parametre: det er ikke sånn at de forskjellige parametrene skal være sånn eller sånn, det er helheten som må forstås.
              Dette gjelder ikke minst når det kommer til å lage kasse.
              Vi gjør alle våre erfaringer, enten vi har den tekniske bakgrunnen eller ei.
              Forklaring på de forskjellige parametrene finner man ved et enkelt google-søk, jeg ser ingen grunn til å skrive historien på nytt.
              Det folk har litt vanskelig for å forstå er at ikke alle ting er lært i en fei, jeg har studert høyttalere og akustikk i over 30 år, men er langt i fra i mål enda.
              Du kan si jeg blir litt oppgitt når folk som har lastet ned et kasseberegningsprogram ikke skjønner hvorfor programmet foreslår en kasse på1300liter for et gitt element.
              Det blir litt som å lese manualen til en Ferrari for så å tro at du kan sette ny runderekord på Nürnbergring i samme bil.

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment

              Working...
              X