Announcement

Collapse
No announcement yet.

Effekt vs sub - hva får jeg for mer watt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Effekt vs sub - hva får jeg for mer watt?

Kjører i dag en 12" sub på 2 bridgede kanaler fra 4-kanals forsterker. Vil jeg tjene noe i lydkvalitet på å oppgradere med monoblokk? Jeg synes jeg har mer enn nok dB, så spørsmålet er: Vil jeg tjene noe mer enn det?

Kan det tenkes at subben kanskje vil klare å spille litt mer uanstrengt? Den hjelper noe vanvittig på totalklangen nå, det var sinnssykt nais å få den ekstra bassen, og avlaste fronthøyttalerne.

Har stilt den sånn at den smyger seg inn i bakgrunnen, men skrur jeg den opp litt, er den jo litt "durete", dvs den jobber gjerne mye på ett frekvensområde (selv om det er et godt område ).

Hvis noen har noe kunnskap om dette, er jeg veldig takknemlig. Subben er en Focal 30A1DB (4Ohm med 500W maks-effekt).
    Last edited by dKo; 02-04-2009, 00:37.

kommer litt ann på hvor mye du vil legge i den monoblokka,men ja selvfølgelig vil det bli bedre.

spørsmålet er sjeldent : hor høyt kan jeg spille.

det er en missforståelse at høyt er bra lyd

med en god monoblokk vil du spille strammere,raskere,dypere,høyere mere detaljert/nyansert osv.
    Mindre anstrengt,mindre monotont osv

løp og kjøp

Comment

effekt vs sq

Hei Det kommer litt ann på hva slags forsterker du har. Har du feks en audison vrx 4.300 så vil jeg tro at monoblokk ikke er nødvendig og at du ikke vil få noe særlig bedre lyd med egen monoforsterker, men du vil selvsagt få mye mer futt med mere watt. (laster du en billig forsterkeren med 3ohm og oppover vil det være minimalt å vinne lydkvalitetsmessig. Laster du med 1-2 ohm vil det være en del å vinne i dynamikk ved å kjøpe en monoblokk)
      Har du et giga element til sub så vil alle normalt store firekanalere slite med å drive subben optimalt.
      Har du en helt vanlig billig forsterker så vil du få en helt annen lyd ved å bruke firekanaleren aktivt til diskant og mellomtone og ha egen monoblokk til sub. Veldig mange som har byget noen anlegg foretrekker å gjøre det slik.
      Et av problemene med å bruke en litt billig firekaner til all lyd, er at strømforsyningen er felles for sub lyd og resten av lybildet. Når en billig forsterker lastes i 2 ohm så leverer den kun 50 % mer enn den gjør i 4 ohm og det gjør at lyden blir komprimert, dynamikken forsvinner. Når da forsterkeren går tom for strøm pga at subben suger strøm så vil dette forplante seg til mellomtone delen også og gi dårlig dynamikk der også selvom du ikke laster forsterkeren hard i det området.
      Et triks man kan gjøre med billige forsterkere er å laste de med minimum 4 ohm, dvs 8 ohm på brokoblede kanaler, og på den måten unngå at forsterkeren sliter med å levere dynamikk. Men ulempen med å last forsterkeren i fire ohm er selvsagt at du får lite watt ut av den. Er du 18 år og vil spille høyest i gata , så er dette rådet det dårligste rådet på hele bilforumet. Er du 50 år og hører kun på andrea borselli i moderat lydnivå så kan du ta det til deg og vinne mye i dynamikk og lydkvalitet.
      Er du glad i å spille bass med et lydtrykk som føles fysisk i kroppen så trenger du trolig en monoblokk. Dersom du vil ha optimal dynakikk og lydkvalitet så send meg en pm så kan jeg skaffe deg en pent brukt Audison vrx 1.500 til en veldig hyggelig pris. Det er den beste forsterkeren jeg har prøvd når det gjelder Sq.
      Last edited by melancool; 03-04-2009, 00:28.

Comment

Dette er bare dumt å lese.

Det er ingen grunn til at en monoblokk skulle være bedre en en 4kanaler.
        For alt folk vet så kan det være en rå 4kanaler , som ville spilt fletta av alt på markedet av monoblokker.

Vi må nesten vite hva du har av 4kanaler for å kunne se om det er noe å hente på å bytte til en monoblokk.

Fordelen er jo at du frigjør firekanaleren og kan bruke den på frontsett f.eks.
        Mvh
        Rolf Try Nygård

Comment

Takker og bukker for gode svar!

Ang. 4-kanaleren min, så er det en Focal 4.

Dvs ikke en "billigforsterker", men riktignok en forsterker med lav effektrating (den er oppgitt å yte 4 x 75W på 4Ohm) , og det er mest dette jeg er "bekymret" for, at outputen er for lav til å drive 12"-subben, og at det er derfor den er litt monoton, som 2fastgt4 sier.

Dvs den varmer opp lydbildet flott, men hvis jeg skrur den litt opp eller fronten ned, så hører jeg at det er litt sånn av/på-aktig effekt, dvs det veldig mye som havner i subbens eget frekvensområde. Og da kan det være det er musikk som blir "varm" som ikke skal være det.

Og ja, jeg har tenkt å eksperimentere med rearfill bla, så jeg må ha mer forsterking til slutt uansett. Spørsmålet er når, og om jeg kan forvente noe på SQ ved f.eks å bruke 2.500 på en Harman-Kardon monoblokk.

Som sagt; dB er ganske irrelevant for mitt bruk, men dynamikk og klarhet i alle deler av frekvens-spekteret er bra saker
          Last edited by dKo; 02-04-2009, 15:43.

Comment

Jeg tror ikke "problemene" i bilen din kommer av for svak forsterker jeg... Er litt mer til en bare watt!
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
              Jeg tror ikke "problemene" i bilen din kommer av for svak forsterker jeg... Er litt mer til en bare watt!
              Du tenker på egenklang i bilen og slikt? Det kan godt være noe sånt, men da skulle jeg ikke fått samme effekten når jeg står bak med åpent bagasjerom?

Har egentlig ikke "problemer", er bare et forbedringsspørsmål.

Det jeg tenker ifbm effekt / Watt, er kort fortalt at jeg innbiller meg at en lavere effekt vil kunne gjøre at forutsetningene (dvs resonans i kassen og elementet) bestemmer mer av hvordan elementet beveger seg, mens med høyere effekt vil spenningen fra forsterkeren kunne styre mer av bevegelsen. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Det er jo ganske vanlig å øke strømbruken for bedre lydgjengivelse i hodetelefonforsterkere og andre hifi-devicer.. så tror ikke jeg er helt på viddene.
              Last edited by dKo; 02-04-2009, 16:08.

Comment

Eh... nei.

Delefrekvens? Kasse? Fasefeil?

Altså... fader du ned fronthøyttalerne så vil "møtepunktet" på delefrekvensene og flankesteilhetene endres. Dette er et eksempel på hva som kan skje.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                  Eh... nei.

Delefrekvens? Kasse? Fasefeil?

Altså... fader du ned fronthøyttalerne så vil "møtepunktet" på delefrekvensene og flankesteilhetene endres. Dette er et eksempel på hva som kan skje.
                  Ok, men fasefeil og delefrekvens er jo eliminert når jeg står bakerst med åpent bagasjerom, og/eller når front er skrudd av, eller? Da er det kun sub og kasse som lager lyd. Tror kassen er grei.

Anyways. Det er ikke noe egentlig "feil" med lyden. Det mangler bare litt presisjon, og da lurte jeg på om en monoblokk kunne hjelpe. Sannsynligvis må jeg ha to kanaler til uansett, så en ny forsterker blir det nok til slutt. Så EGENTLIG er det ikke så mye å lage oppstyr om, jeg er mest nysgjerrig.

På noen av svarene her, får jeg inntrykk av at monoblokk er litt sånn "dB-ting" for spesielt interesserte.. og det var en av de tingene jeg lurte på.

Comment

Jeg syntes det er ganske upassende at en administrator skriver at dette er bare for dumt å lese dersom ham ikke gidder å referere til hva det er ham mener er feil i det han mener er for dumt å lese. Jeg er også spent på hvilken fire kanaler som spiller fletta av alt som er av monoblokker ? kom gjerne med kritikk, men vær spesifikk. Hva er det som er så dumt ? Det er det en grunn tiil at en monoblokk ofte vil være bedre til sub enn en firekanaler og det er det jeg nevnte om felles strømforsyning og ulempene det gir. Er du virkelig uenig i det , at felles strømforsyning har en dårlig innvirkning på lyden. Det er faktisk en grunn til at alle svindyre stereoforsterkere heter dual mono. Har jeg skrevet noe feil så rett gjerne på meg ,jeg lærer gjerne noe nytt.

Comment

Originally posted by melancool View Post
                      Jeg er også spent på hvilken fire kanaler som spiller fletta av alt som er av monoblokker ? :
                      Denne kanskje?

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Comment

Originally posted by melancool View Post
                        Jeg syntes det er ganske upassende at en administrator skriver at dette er bare for dumt å lese dersom ham ikke gidder å referere til hva det er ham mener er feil i det han mener er for dumt å lese. Jeg er også spent på hvilken fire kanaler som spiller fletta av alt som er av monoblokker ? kom gjerne med kritikk, men vær spesifikk. Hva er det som er så dumt ? Det er det en grunn tiil at en monoblokk ofte vil være bedre til sub enn en firekanaler og det er det jeg nevnte om felles strømforsyning og ulempene det gir. Er du virkelig uenig i det , at felles strømforsyning har en dårlig innvirkning på lyden. Det er faktisk en grunn til at alle svindyre stereoforsterkere heter dual mono. Har jeg skrevet noe feil så rett gjerne på meg ,jeg lærer gjerne noe nytt.
                        Var i hovedsak ikke deg jeg sikta til.

Men ja, det finnes fett ustyr der ute som garantert kan spille fletta av en haug av monoblokker.
                        Hva med ODR sin firekanaler, den er passe rå.

Og hva jeg mente er at folk mener automatisk at en monoblokk er bedre enn en firekanaler, det er det null logikk i, en 4kanaler kan være oppbygd på så sinnsykt mange måter, det kan være separat strømforsyning per stykk, ekstra kondisbanker osvosvosvosvosv.

Så det å generalisere i at en monoblokk automatisk er best, det syns jeg blir for dumt å lese.
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by halseth View Post
                          Den der er helt rå, og er noe av det råeste Rockford noensinne har laga.
                          Jeg har ikke lest noe særlig om hvordan den låter, fordi de bruker den jo seff bare til å drive svære vegger av subwoofere og gir den til Steve Meade eller hva han heter.

Ikke akkurat SQ-applikasjoner.

http://www.audiograph.se/docs/Pressr...20Rockford.pdf

Men om du leser den der, så virker det sykt lovende
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

Comment

Den RF'en er rå ja! Men litt tåpelig at den under første oppstart eller etter at den ikke har vært brukt må "lades" opp. Da trekker den om jeg ikke husker feil 200A konstant i ett minutt.. Virkelig noe for en bil med standard batteri og dynamo.. noooot
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                              Den RF'en er rå ja! Men litt tåpelig at den under første oppstart eller etter at den ikke har vært brukt må "lades" opp. Da trekker den om jeg ikke husker feil 200A konstant i ett minutt.. Virkelig noe for en bil med standard batteri og dynamo.. noooot
                              Høhø, nå er vel den NEPPE noe for en standard bil uansett
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

Comment

Working...
                              X