Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portlengde, størrelse og kabinettvolum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Portlengde, størrelse og kabinettvolum

    Heisann!

    Jeg tenkte jeg skulle spørre dere som har erfaring og innsikt om en liten ting:

    Om man har en kasse på et gitt volum og et gitt portareal - hva gjør lengre eller kortere portlengde med lyden/tuningen?

    Og kjører man for eksempel to porter fremfor én, vil man vel måtte ha en god del lengre porter også(?) (dobbelt så lange?), så det er dette spørsmålet mitt bunner ut i.

    På forhånd takk!

    Mvh Lars
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

  • #2
    Ingen som vet/vil svare?
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

    Comment


    • #3
      Tror det blir enklest å forstå og forklare dersom man begynner ganske "basic". Selv om de fleste tar luft for gitt og ikke tenker spesielt mye på den, har den jo som alt annet en viss tyngde og masse. Og det er dette faktumet prinsippet med bassrefleksporter og avstemmingsfrekvens/tuning benytter seg av. Det "eneste" som skjer i en bassrefleksport er at lufta i porten resonerer rundt en spesifik frekvens. Denne frekvensen bestemmer man ved å justere portens lengde og bredde til man oppnår ønsket avstemmingsfrekvens og lavest mulig lufthastighet. Ved å øke volumet i porten øker mengden luft, og derved også vekten av lufta = lavere avstemmingsfrekvens. Og omvendt om man gjør den kortere selvsagt.

      Husk også på at en bassrefleksport ikke er en lineær greie. Trykket som elementet bygger opp inni kassa skal i teorien henge sammen med luftmengden som passer gjennom portene, men på et visst punkt vil ikke portene klare å ta unna og kassa ender opp med å fungere mer som en lukket kasse enn en portet. Litt som om du prøver å blåse alt du kan gjennom et tynt sugerør. Det kommer litt luft ut, men trykket i munnen din er fremdeles høyt.

      Egentlig et ganske stort tema, men nå er det frokost

      EDIT: det er mulig man kan si at luftmassen i porten tilsvarer et basselements Mms-verdi. Altså vekten av de bevegelige delene. Luftmotstanden i porten (sugerørseffekten) blir kanskje en form for ulineær Qms? Anyone?
      Last edited by epifant; 04-04-2009, 11:48.

      Comment

      Working...
      X