Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rear Fill eller Middbass i dørene bak.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rear Fill eller Middbass i dørene bak.

    Jeg begynner å nærme meg tiden da jeg må begynne å tenke på hva jeg skal gjøre med bakdørene. I utgangspunktet tenkte jeg på å sette kaptein sabeltann høytalere der. Slik at jeg kan fade musikken helt bak å bli minimalt plaget av slikt. Men så tenkte jeg at det finnes jo en hel del gode barne filmer, Nemo, Min Bror Bjørnen etc, og en bærbar dvd spiller koster jo ingen ting og jeg har en aux kabel på spilleren min allerede.

    Så det jeg tenkte på da var om jeg kanskje skulle ha midbasser i bakdøren. Hvordan er de med lyd fra 60hz og opp til der hvor frontsettet tar over, er den like retnings bestemt som høyere frekvenser? Og hva er frekvensen frontsette tar over?
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2
    ble selv anbefalt å ikke ha midbass bak, i min forrige bil, og kan forstå det ville blitt litt rart å sitte bak og høre "bare midbass".. så nå kjører jeg til med samme kompo sett fremme og bak i min bil, så fader jeg bare frem når jeg er alene i bilen

    Comment


    • #3
      Var det også høytalere i døren bak, eller høytalere i hattehylle?
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        var ikke dører bak i hyundaien, men det var høyttalere på sidene bak ja

        Comment


        • #5
          Slik at de er ikke så veldig langt unna der hvor ørene blir når man sitter i setet?

          Så det folk har sagt til deg er at: Ikke sett middbass bak, da man kan høre hvor de høyere lave frekvensene kommer i fra.
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Kan noen som forstår seg på lyd gi meg et svar?

            Det koster meg omentrent like mye å kjøpe ett komponent sett å ha bak, som det gjør å kjøpe ett coax sett.

            Ville det vært bedre med et komponentsett uten diskanter bak, eller en helt vanlig coax?
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              Huh? Jeg leser det du skriver som at du har følgende to valg; (noe jeg ikke forstår hvor du mener du har)

              1. Sette inn en midbass i hver bakdør
              ELLER
              2. Sette inn en coax i hver bakdør

              Jeg forstår bare ikke hva du er ute etter... Uten diskant? Huh?
              [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Jeg er på jakt etter best mulig lyd, men også en del trykk. Jeg har ett Hertz MLK sett som jeg skal ha fremme, men jeg lurer på hva jeg skal gjøre i bakdørene.

                Om jeg hadde brukt dele fileteret og middbassene bare fra ett kompoenet sett i bakdørene, ville jeg da fått mer/bedre lyd i midbass området uten at det hadde ødelagt lydbildet? Er middbass like retningsbestemt som diskant?

                Og som et spørsmål til. Hva om jeg bare lot høytaleren i bakdøren spille fra 60-250hz, og lot komponentsettet fremme ta over fra 250 og opp, om dette ville gjort lyden bedre?

                For jeg vet at fulltone bak vil ødelegge lydbildet.

                EDIT: Jeg vet at det er folk som har hatt 2 middbass/mellomtone i framdørene, og lurer bare på om dette fungerer selv om ene midbass/mellomtonen er i bakdøren?
                Last edited by Defus; 26-05-2009, 22:32.
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #9
                  Teoretisk sett skal det fungere om man deler midbassen ved ~150 hz og den har identisk avstand til øret som de andre elementene (eller tidsforsinker tilsvarende). Et par amerikanske konkurransebiler hadde visst dette tidligere, men det er visstnok ikke helt enkelt å få til i praksis. Finnes et par tråder på DIYMA om nettopp dette, prøv å søke på "rear midbass" eller noe slikt.

                  Comment


                  • #10
                    Hm, fikk ikke lese så mange tråder der, før de ville ha meg til å melde meg inn på forumet.

                    Så om jeg forstår deg rett, og for guds skyld rett meg om jeg tar feil.

                    Jeg bruker tidsforsinkelsen på spilleren til den store gullmedaljen, og så jeg setter lowpass til 150hz på høytalerene bak, og delefilteret fremme på 150 hz high? (Evt omvendt om jeg husker feil på low og high pass.)
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Hei, har sett litt på dette, og tenkte også først midbass-komponent bak, sånn som du sier her.


                      Fikk litt tips her på forumet, samt av en kompis, og har lest en del på DIYMA om dette også. Det er to andre ting folk gjør med rearfill, utenom å lage et komponent-sett med eget komponent bak (som visst ikke er helt ideelt):

                      1) Bruker "Haas-effekten" i rearfill. Da lager du 20ms eller mer tidsforsinkelse på bakhøyttalerene. På grunn av måten hjernen fungerer, vil du da ikke få "grums" i lydbildet, selv om du har "overlappende" signal (dobbelt opp med diskant og bass).

                      2) Enda bedre blir det visstnok hvis du fjerner "midten" av musikken (L-R), på rearfill-kanalen. Da er det kun klang og andre stereo-effekter som blir spilt i rearfillen, som gir enda mer "romfølelse".


                      Dette er i korte trekk det jeg vet om rearfill. Jeg føler meg ikke i posisjon til å gi deg noen "råd". Det er litt avhengig av hva slags behov du har. Vil du ha perfekt lyd? Vil du ha "stor" lyd? Vil du at de i baksetet skal høre mye det samme som de som sitter i forsetet?

                      Jeg kommer til å kjøre Haas + L-R på rearfill om ikke så alt for lenge. Tanken min er å eliminere retningsfølelsen til lyden i bilen og gjøre at lyden føles "større". Tenkte skrive en grundig post her på forumet når jeg har fått testet det.
                      Last edited by dKo; 27-05-2009, 01:10.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg vil ha "stor" lyd

                        1. Så om jeg bruker tidsforsinkelsen, men setter den med vilje lengre enn den skal være, vil det da plutselig høres bedre ut? Om jeg forstod Haas effekten korrekt. Hvor høytalerene bak, da vil gi en konsert følelse?

                        2. Dette har jeg problemer med å skjønne. Det første jeg tenkte på, var brokobling. Men ville ikke klang/stereo effekter forsvinne da?
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Defus View Post
                          Jeg vil ha "stor" lyd

                          1. Så om jeg bruker tidsforsinkelsen, men setter den med vilje lengre enn den skal være, vil det da plutselig høres bedre ut? Om jeg forstod Haas effekten korrekt. Hvor høytalerene bak, da vil gi en konsert følelse?

                          2. Dette har jeg problemer med å skjønne. Det første jeg tenkte på, var brokobling. Men ville ikke klang/stereo effekter forsvinne da?
                          1. De fleste spillere klarer ikke 20 ms forsinkelse, de skal tilpasse seg lengden mellom høyttaler og sjåfør, som max er 2-3 meter vil jeg tro. 20ms forsinkelse tilsvarer at lyden reiser 6.8 meter. Derfor må du nok, så vidt jeg har forstått, ha en ekstern prosessor for å lage Haas-effekten.

                          Haas-effekten er da en effekt som gjør at hjernen automatisk skiller ut klang fra hovedlyden, dvs at hovedlyden og klangen oppfattes hver for seg. Den lyden som har "Haas-forsinkelse" på seg blir i tillegg antatt å være del av et større rom.

                          2. L-R går ut på å fjerne midten, og beholde "stereoeffektene" i musikken. Desto mer stereo en lyd er, desto tydeligere kommer den gjennom L-R. Du kan få en tilsvarende effekt hvis du putter en hodetelefonplugg sånn "halvveis nedi" hullet. Du hører da sånne vage klanglyder, og av og til kommer det noen lyder tydelig gjennom.
                          Fordelene med L-R, er som følger:

                          a) du minsker mengden lyd som kommer bakfra, dvs at evt problemer med rearfill kun vil gjelde stereo-effektene.
                          b) du volumforsterker klangdelene i musikken, som er typisk de som høres "stusselig" ut i bil.
                          c) du gjør retningsfølelsen mer diffus på stereo-effekter (som er der retningsfølelsen har noe å si). Dvs at det høres ikke lengre ut som om han fyren med gitaren sitter inni bildøren din.

                          Du kan bruke L-R alene, men kombinasjonen av de to gir minst mulig interferens, det gjør at klang forsterkes, og at det oppfattes i hjernen som .. klang, rett og slett.

                          For å gjøre disse to tingene trenger du en prosessor/DSP. Jeg jobber som programmerer, og planen er å kjøpe en programmerbar DSP-modul som jeg har funnet på nett. Å lage delay og L-R programmatisk er veldig lett. Men dette er litt frem i tid for meg, dessverre.. må ha høyttalerene i dørene først + kabling.

                          Du kan jo kjøpe komponentsettet nå, og bruke sånn "filtrert/komponent rearfill" i første omgang. Så kan jeg muligens hjelpe deg med resten om et par måneder..

                          Comment


                          • #14
                            Hva skjedde med Good 'ole stereoperspektiv?
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Typhon View Post
                              Hva skjedde med Good 'ole stereoperspektiv?
                              Sliter du ikke litt med det i bil uansett? Når du sitter rett ved siden av en av høyttalerene, og romklangen er så tydelig at du hører nøyaktig hvor lyden kommer fra?

                              Om forsinket/L-R-rearfill er "juks" eller ikke, klarer jeg ikke helt å bestemme meg for. Jeg må nesten teste det. Men har en forhåpning om at det skal høres naturlig ut, og at lyden ikke høres ut som den er "fanget" inni en liten bil.

                              Comment

                              Working...
                              X