Kvalitetsmessig er DD mye bedre enn Dynabel. Men så er dem jo også MYE dyrere for å være helt ærlig. Man får jo det man betaler for.
Effekten som er oppgitt på DD forsterkere er rene og klare watt. Stetsom f.eks. gir mer bang for the buck, men er ikke like rene som DD watt. Derfor brukes f.eks. DDZ2 i SQ og DB Drag, mens f.eks. Stetsom 7kd brukes i kun DB Drag i mange tilfeller.
Alle forsterkerne til DD, spesielt AB forsterkerne er helt utrolig gode på lydkvalitet. DDC4a koster 4990,- som er under anbefalt utsalgspris, og er kun på 700 watt RMS. Men det er en AB forsterker og gir en utrolig klar og et naturligt og behagelig lydbilde.
DDS2 koster 11 lapper og er kun på 2200 Watt RMS. Kjøper man dynabel for 10 lapper på Dynabel får man 5kw RMS. Men det går da på bekostning av lydkvalitet og holdbarhet.
Dessuten får alle nye DD forsterker en revisjon for 2009 med bedre kjøling (ikke at de forrige hadde dårlig kjøling) for å kunne belaste forsterkerne under det dem er stabile i, og for holdbarhetens skyld.
En DDM3 koster 15 lapper og er på 2400 Watt RMS. Men strømforsyningen er kapabel til 4500 Watt RMS, noe som gir liten varmeutvikling, lite forvrenging på oppgitt effekt, LANG holdbarhet og blir ikke belastet noe særlig, selv ved full effekt. Dette gjør at veldig mange kjører den i 0.5 ohm til daglig og uten fare. Da yter den omtrent 4kw uten å bli varmere enn det den bør. DDM3 er USA's mest solgte DD forsterker, og brukes ofte i DB Drag og SQ oppsett. Den har også mulighet for link, med master og slave funksjon, slik at du kan linke dem sammen og kjøre 1 forsterker pr spole på en sub, og få lik output.
Og skal jeg si det selv, har jeg aldri hørt noen så ville watt som DD-watt. Sistnevnte er ikke selger-ord, men en subjektiv mening fra min side, og jeg har vært borti omtrent alt av kjente merker foruten soundstream.
Igjen. Jeg er imponert over hvor flink du er å svare på slike spørsmål fra en Hi-Fi gutt
Men kan du forklare "Den har også mulighet for link, med master og slave funksjon" Det sier meg ingenting faktisk. Vet det sto noe om Link funksjon på dynabel sine topmodeller, men jeg klarer ikke å finne ut hva det faktisk betyr.
Det fungerer slik at du linker forsterkerne i en "daisy-chain" konfigurasjon. Da setter du minus fra master forsterker til minus på slave forsterker. Og pluss på master forsterker til pluss på sub og pluss på slave forsterker til minus på subben.
Høres helt merkelig ut, men hvis du tenker litt logisk, så finner du ut av at slave forsterker fungere alene som en minus output og master fungerer alene som en pluss output. Da har du plutselig omtrent 6 rene kw å drive subben med, og vil ja, om du bruker en 35/95 serie element, ødelegge bilen din
Om du ikke skjønte det kan jeg tegne det opp for deg i paint
Tidligere importør for Digital Designs,
overtatt av www.dynaBel.no.
Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!
men nå er vell ikke strømkabelen i hifi så viktig, og det er såppas høy volt att amperen ikke er så mye.. om jeg ikke tar helt feil???
Det stemmer det, men kabelnisser kjøper ofte dyre kabler som vistnok skal skjerme det bedre (selv om kabelen inne i veggen er vanlig meter vare fra 1970...)
"Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra CD-spillere til video projektorer. Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter o.l når vi koblet strømkablene fra Nordost til våre videoprojektorer. Forskjellen var faktisk mye større enn vi hadde ventet oss. Lydmessig fant vi at man fikk et betydelig større dynamikkområde og et mye mer detaljert lydbilde."
Comment