Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen enkle grunnleggende hjelpetrinn?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen enkle grunnleggende hjelpetrinn?

    Har en veldig avansert spiller, syns jeg, en Pioneer DEH P700BT, på innstillingene kan man velge veldig mye rart.
    Hva betyr feks;
    - Bass boost? Akkurat det samme som Gain på amp? Forskjellen mellom Gain og Bass boost på amp?

    - Justering av frekvens på subben (på spilleren) og styrke i disse frekvensene, frekvens fra 63 til 160(?), dette stilles jo fra ampen også. Er det lurest å stille dette fra ampen, eller spilleren? Eller sette denne til 30 på amp, og bruke spilleren til alt av kontroller?

    - HPF? Vet at det betyr Hi Pass filter, men stiller dette frekvensen fra når subben skal slutte å slå, for så å la bilens høytalere spille? Hvis ja, hvilken frekvens er normalt å la delingen gå på?

    - Stille subben om den skal spille reversibelt, eller normalt, noen fordeler/ulemper? Har en lukket kasse.

    - Og et par spørsmål om ampen, denne har subsonic filter, hva i all verden er dette?

    - I det jeg slå på cdspilleren, så begynner subbene å poffe et par gang før cdspilleren har funnet frem en sang, når sang er kommet på, så slutter dette, what could it be?

    Noen veldig n00bie spørsmål, men håper noen kan gi svar på disse spørsmålene på en måte tilogmed jeg kan skjønne :P

    Amp: Hertz EP1D, og høytalera er Hertz Coaxialer, HHV. Hcx 100 og 165.
    Last edited by Han5y; 09-04-2009, 21:37.

  • #2
    - Bass boost? Akkurat det samme som Gain på amp? Forskjellen mellom Gain og Bass boost på amp?
    Gain forsterker signalet med hele frekvensbredden, mens bass boost, kun booster bassen

    - Justering av frekvens på subben (på spilleren) og styrke i disse frekvensene, frekvens fra 63 til 160(?), dette stilles jo fra ampen også. Er det lurest å stille dette fra ampen, eller spilleren? Eller sette denne til 30 på amp, og bruke spilleren til alt av kontroller?
    Bruk filteret på ampen. Sett på lavpassfilter og still det til rundt 80hz.


    - HPF? Vet at det betyr Hi Pass filter, men stiller dette frekvensen fra når subben skal slutte å slå, for så å la bilens høytalere spille? Hvis ja, hvilken frekvens er normalt å la delingen gå på?
    High pass filter, filtrerer vekk de dypere toner, slik at kupehøyttalerne ikke må ta seg av de dype tonene, dermed kan du spille høyere uten skurring i lyden. Som sagt over, bør det stilles til 80hz om du ikke har noe avansert anlegg og kan litt mindre enn andre. Juster høyttalerne til å spille fra 80hz og oppover og subben til å spille fra 80hz og nedover. Du kan gjerne overlappe litt, slik at du er sikker på at du ikke mister noen frekvenser.


    - Stille subben om den skal spille reversibelt, eller normalt, noen fordeler/ulemper? Har en lukket kasse.
    Spill normalt. Et vanlig element er konstruert for å slå oppover, og vil ha lengre slaglengde da, enn om den spiller reversert.


    - Og et par spørsmål om ampen, denne har subsonic filter, hva i all verden er dette?
    Subsonic filter filtrerer vekk de dypeste tonene som subben ikke klarer å gjengi. Sett den til 30hz slik at subben kan konsentrere seg om å spille i det frekvensområde den spiller best i.


    - I det jeg slå på cdspilleren, så begynner subbene å poffe et par gang før cdspilleren har funnet frem en sang, når sang er kommet på, så slutter dette, what could it be?
    Kan være dårlig jording, signalkabler, koblinger etc. Gå over alt og sjekk at jordingspunkt er bra, og bytt signalkabler for å se om de du har nå er dårlige/ødelagt. Sier ikke at dette er fasiten men er det sted å begynne for ditt problem


    Noen veldig n00bie spørsmål, men håper noen kan gi svar på disse spørsmålene på en måte tilogmed jeg kan skjønne :P

    Amp: Hertz EP1D, og høytalera er Hertz Coaxialer, HHV. Hcx 100 og 165.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Tusen takk for noen veldig hjelpende svar, og dermed kommer de resterende:
      - Forskjellen på å øke volumet på hele frekvensområdet (gain), og bassboost? Hvordan er lydforskjellene på feks en sub som har ingen bass-boost, og mye bassboost?
      - Justeringen på frekvensen på subben på spilleren, altså spm. nr 2, skal denne slås helt av, med andre ord?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Digital Designs Norge View Post
        Et vanlig element er konstruert for å slå oppover, og vil ha lengre slaglengde da, enn om den spiller reversert.
        Den der må du gjerne utdype nærmere.

        EDIT: Gain brukes til å justere forsterkerens inngangsfølsomhet. Bassboost har som oftest fastsatt frekvens og Q-verdi (båndbredde, hvor stort frekvensområde som påvirkes av kontrollen). Det eneste som kan justeres er amplitude. Hvordan det lyder kommer helt an på hva slags frekvens som er satt og hvordan frekvenskurven ser ut i din bil. Er frekvensen 65hz og du allerede har en diger pukkel ved 65 hz pga kupeforsterkning vil det låte boomy som bare pokker når du skrur opp. Har du derimot en dip akkurat her pga utfasing vil det ikke hjelpe uansett hvor mye du skrur, utfasingen kan man ikke stille seg bort fra. Du vil derimot stresse forsterkeren (og elementet) ganske mye mer...

        Jjustering på forsterker eller spiller; dersom filterflankene er identiske (f.eks. 18dB/okt) er det jo veeldig mye enklere å justere på spilleren enn å løpe bak til forsterkeren...

        Subsonicfilter: brukes egentlig mest i forbindelse med bassreflekskasse. Under tuningfrekvensen blir membranbevegelsen ganske mye større og mer ukontrollert, ettersom ikke elementet får noen "støtte" av porten lengre. I verste fall hopper spolen ut av magnetgapet eller klakker i bakplata og deformeres, og så må du ringe Engen og bestille nytt... Derfor setter man subsonicfilteret til f.eks. 30 hz om kassa er avstemt til 35 hz., så denslags ikke skjer.
        Last edited by epifant; 09-04-2009, 23:08.

        Comment


        • #5
          Så kort fortalt, på forsterker skal det stilles på Gain (valgfritt etter hva jeg føler), phase 0, subsonic 10hz siden kassen er lukket, boost 0, og lo-pass på 80hz?

          - På spilleren er det EQ (low, mid, og high, frekvensbestemmelser, og høyde på disse -6 til 6+), noe gylden regel for å stille dette pent inn? Må man rett og slett høre når det høres best ut? Og hva med q-bestemmelser? "2N, 1N, 1W og 2W", noen av disse som er greie og bruke?
          På low, mid, og high er det:
          Lav: 40HZ, 80HZ, 100HZ, 160HZ
          Middels: 200HZ, 500HZ, 1KHZ, 2KHZ
          Høy: 3KHZ, 8KHZ, 10KHZ, 12KHZ

          - HPF på spilleren skal stå på 80hz siden subben slutter å deler da?

          - Og frekvensene på subben på spilleren (dette er vel LPF), her er det en nivåregulering på +6 til -24, med frekvensene 50HZ, 63HZ, 80HZ, 100HZ og 125HZ. Dette er jo stilt fra forsterkeren, så skal denne slås av?

          Beklager mange dumme spørsmål, er relativt fersk innen bilstereoveien, så et par tips hjelper alltids!
          Last edited by Han5y; 09-04-2009, 23:54.

          Comment


          • #6
            Synes slett ikke det er dumme spørsmål. Selv de flinkeste her inne har vært på samme nivå en eller annen gang, og man lærer av å spørre.

            Gain: stilles ut fra signalstyrken på spilleren. Tror det finnes en how-to på gainjustering et sted.
            Phase: prøv deg frem. Ingen fasitsvar her.
            Subsonic: "off", eventuelt lavest mulig dersom det ikke er mulig.
            Boost: 0 ja.
            LPF/low-pass: "off", eller 250 hz dersom det ikke er mulig. Da havner forsterkerens deling over spillerens deling, slik at justeringen på spilleren blir det gjeldende.

            Spiller:
            Begynn med alt på 0. Q-verdier angir hvor mye av frekvensene rundt som påvirkes. Lav Q gir frekvenskurven en myk, avrundet hump (påvirker mye av frekvensene rundt), mens en høy Q gir en spiss topp (påvirker lite av frekvensene rundt). Ingen fasiter her heller, ettersom du ikke har måleutstyr må du bare høre deg frem til hva DU mener er best. Men generelt sett er det greiere å dempe frekvenser enn å booste.

            Og som du ser har du langt mer innstillingsmuligheter på spilleren enn på forsterkeren, så jeg ville gjort alle justeringene her. Prøv deg frem, og ikke knott for mye av gangen. Juster f.eks. fra 0 til +3 på en frekvens og tilbake og se om det blir bedre eller verre. Blir det bedre kan du prøve fra +3 til +6, blir det verre kan du prøve 0 til -3. Regner med du skjønner tegninga.
            Last edited by epifant; 10-04-2009, 00:24.

            Comment


            • #7
              Tusen hjerlig takk, setter stor pris på hjelp

              Men angående frekvensene på EQ low, mid, og high, altså disse:
              Lav: 40HZ, 80HZ, 100HZ, 160HZ
              Middels: 200HZ, 500HZ, 1KHZ, 2KHZ
              Høy: 3KHZ, 8KHZ, 10KHZ, 12KHZ
              Viser disse fra hvilken frekvens lydene er i, til en frekvens?
              Feks hvis jeg velger 80hz på low, og 500hz på mid, betyr det at lave frekvenser spiller mellom 80 og 500hz, så fra 500hz og oppover til feks 8khz, og fra 8khz og oppover?

              Ingen lure triks på hvilken frekvenser man burde velger? Er det helt på bærtur å ta 40hz på lav, og 2khz på mid, siden det er veldig stort sprang, eller er det mer normalt?

              Comment


              • #8
                Nei, enklest forklart tilsvarer det bass- og diskantkontrollene man finner på stueforsterkere. Bare at her har du bass, mellombass, nedre mellomtone, øvre mellomtone osv. Og det er oppgitt hvilke frekvens som påvirkes og du kan selv stille inn hvor stort frekvensområde som skal "følge med" når du stiller.

                500 hz er med andre ord senterfrekvensen for justeringen. 400 og 600 hz vil også bli påvirket, men 500 hz justeres mest. Kan se om jeg finner et bilde, blir sannsynligvis enklere å forstå da
                Last edited by epifant; 10-04-2009, 00:40.

                Comment


                • #9
                  Problemet er ikke nybegynnere som stiller, i manges øyne, enkle spørsmål. Værre med besserwissere som kommer med feilaktig "lærdom", hvor da nybegynnerne tar til seg dette med stor iver
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                    Et vanlig element er konstruert for å slå oppover, og vil ha lengre slaglengde da, enn om den spiller reversert.
                    Biter meg, på linje med Epifant, fast i denne uttalelsen.

                    Det jeg har lært om dette (nå vet jeg jo selvfølgelig ikke hvor godt teorien sitter, men jeg prøver meg allikevel)

                    Hz, fase og Xmax (som alle omhandler det du nevner her):
                    Hz (Hertz) er ett mål for svingninger, mer nøyaktig er dette svingninger pr sekund.
                    Fase er hvor en svingning begynner (inn eller ut = 180 grader vending eller i noen tilfeller med påkostede enheter kan dette settes til hva som helst i mellom, men det tar jeg ikke med her)
                    Xmax - maksimal linjær vandring på en spole i ett element (... uten at spolen etc... videre definisjonen er ikke nødvendig her)

                    Ett element har ofte oppgitt en P-P xmax, denne er oppgitt i mm - f.eks. 22mm. Det er vandringen spolen klarer "kyst-til-kyst" eller ende-til-ende. Når du da drar en 50Hz tone i ett sekund på det maksimale elementet klarer vil spolen bevege seg hele veien ut (11mm) og hele veien inn (11mm) - 50 ganger på ett sekund (50 svingninger) - totalt 22mm for hver svingning. Den vil altså foreta 50 _hele_ svingninger. Om du da halverer effekten vil spolen fremdeles bevege seg 50 ganger inn/ut, den vil bare ikke bevege seg fullt så langt for hver gang. Dette er også en av grunnen til at noen elementer ofte klarer henge fint med på lavt volum, men den vil slite på høyere volum fordi spolen skal bevege seg lengre på samme tid.

                    Om du da endrer fasen 180 grader ("snur fasen"), vil spolen begynne svingningen med å bevege seg innover istedet for utover - ellers vil det fungere elektrisk på samme måte som før.

                    Hva er da poenget med å endre fasen? Jo, lyd er jo svingninger - en fase-endring forskyver lyd i tid - en bølge begynner plutselig på ett annet tidspunkt og vil derfor avslutte (hvor lytteren sitter) på ett annet tidspunkt. For lytteren er det viktig at all lyd treffer korrekt og på samme tid. Noen få ms tidsforskjell er nok til å "make it or break it" for selv ett i utgangspunktet fantastisk anlegg. I tillegg vil bølger som møtes i motsatt fase av hverandre kunne foårsake kansellering av hverandre, også fra f.eks. elementer som ikke nødvendigvis er satt opp til å spille samme frekvensområde. Dette fordi ett delefilter ikke kutter ved LPF/HPF, men faktisk avruller en frekvens med X dB pr oktav.

                    Så jeg mener da vitterligen at for å gjengi en svingning må en spole bevege seg like langt inn som ut for å gjøre en komplett gjengivelse av den og det derfor aldri vil være noe problem uansett hvordan fase svingningen starter i, fordi spolen må begge veier fra null uansett?
                    /////ALPINE Mobile media solutions
                    Lotus by seas
                    BR?X German car audio

                    Comment


                    • #11
                      Nytt spørsmål,igjen!

                      Ved høyere volum blir det ofte en veldig skarp diskant, men da kun framme. Har fadet lyden litt bakover, og det hjalp. Har også stilt frekvensene på EQ en god del opp og ned, det hjalp litt. Hva annet kan det være? Noen spesielle frekvenser som er "vondere" enn andre? Og finnes det noen greie måter å tone ned denne skarpheten? Vil ha lyden varmere, og mer rolig,om dere skjønner.

                      Comment


                      • #12
                        Vinkling og vonde refleksjoner kanskje? Eller at volum på diskanten er høyere en mellomtonen.

                        Har man et to-veis komponentsett så er dette typisk siden man gjerne plasserer diskant nærmere lytteposisjon, noe som fører til at øret vil oppfatte diskant som høyere i volum. Nettopp derfor mange delefilter kan justere ned diskanten ved hjelp av en "jumper" e.l.
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Hei Hans.

                          Hvis du tar en titt på delefilterene dine så er det en switch på siden for nivå regulering av diskanten. Denne er +2/0/-2dB. Sjekk hva den står på nå (mest sannsynlig 0) og sett den på -2.
                          Mvh
                          Lars Engen

                          Comment


                          • #14
                            Delefilter på en COAX? Dette er noe nytt...
                            Er snakk om dette settet:
                            http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=754

                            Comment


                            • #15
                              Ser den nå, mente at du hadde HSK130 som front :-)
                              Mvh
                              Lars Engen

                              Comment

                              Working...
                              X