Announcement

Collapse
No announcement yet.

Effektforsterker eller ikke?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Effektforsterker eller ikke?

Spørsmålet mitt er om jeg skal sette inn en effektforsterker (blaupunkt GTA4100 (4 x 100 watts/ 2 x 320 watts) som jeg har liggende som er noen år gammel, eller om jeg skal la være, er jo tross alt endel jobb å trekke kabler, og jeg har andre prosjekter jeg heller bør prioritere. Vet det generelle rådet er at lyd i bil blir bedre med egen effektforsterker. Men blir forskjellen veldig stor mellom en ny kvalitets spiller og en litt eldre effektforsterker?

Har en Skruzuki xl7 (7-seter) som jeg nettopp har satt inn en ny Kenwood DDX-5022 (dobbeldin 4x "50w") + nye Focal 165Vslim komponent høyttalersett i front dører + nye Kicker 6.5" i bakdører.

I tillegg er planen er å sette inn en blaupunkt thb 200a, en liten aktiv sub til å ha under førersetet, kun for å fylle ut lydbildet i de nederste registrene. Dette er en familiebil som ikke skal sprenge noen trommehinner, og all tilgjengelig plass trenger jeg til bagasje og 3 barn.

Bilen er forøvrig dempet med vibroplast m1 + splen.

Takknemlig for innspill.

/S

Du bør helt klart koste på deg ett par timer med å få inn forsterkeren.
    Mvh
    Lars Engen

Comment

Ja absolutt.

Mange kan bli fornøyde med bruk av spiller som forsterker, men har du en egen forsterker tilgjengelig ville jeg absolutt gjort dette. Så setter du delefrekvensen på 80hz, så bør du ikke kunne høre hvor basen fra den aktive subben kommer fra slik at lyden føles naturlig og at den kommer forfra.

Pluss at med en spiller kan du ikke spille særlig høyt før det vrenger
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Takk for innspill.

Får finne en plass til forsterkeren da og planlegge litt kabelføringer. Da må jeg vel bytte ut tanntråd høyttalerkablene også da?

Har aldri plassert en effektforsterker i bil, så det vil nok ta litt mer enn et par timer. Forsterkeren ble kjøpt inn til, ikke denne bilen, ikke forrige bilen ,men den før det...
        Hmm, var ganske stor plass under forsetene, kanskje kjøpe større aktiv sub?... Pokker nå er vi igang igjen...

Var så vanvittig dårlig lyd i bilen når jeg kjøpte den i desember, bytta spiller, så coaxialhøyttalere til komponent, fant ut at det ikke var noe som helst lydisolering/demping i dørene, måtte da selvsagt fixe det også. Og så mangler det jo litt i bassområdet i lydbildet, og så er det er jo dumt å ikke få fullt utbytte av de fine høyttalerne når en likevel har effektforsterker liggende og slenge.... Og nå må jeg vel chippe motoren for i det hele tatt klare å komme opp bakken hjemme med all den ekstra vekta...

Jaja, blir vel bra til slutt :-)

/S

Comment

Du kan jo legge forsterkeren under et sete ja, hvis den får plass. Så kan du også kunne hull i teppet og strekke kablene under teppet og bort til lista som fører kabelen videre til spiller/batteri

Da blir det lite synlig og ser forholdsvis bra ut
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Working...
          X