Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til valg av 2 batterier, MAAAANGE ah :) Skal ha batteriskiller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til valg av 2 batterier, MAAAANGE ah :) Skal ha batteriskiller

    Hei, jeg har tenkt på å montere en batteriskiller og 2 batterier i bilen min, (BMW325 1994).

    Dynamoen er på 90A

    Jeg har en dynaBel BF4501 og 2x12" subkasse 800w rms samt 1 carputer(160w), 3 lcd skjermer ++ annet elektronisk utstyr.

    Jeg vil derfor sette inn et ekstra batteri og en batteriskiller slik at jeg kan bruke dette oppsettet uten å tenke på å ha bilen i gang. (Tenker da ikke på små stopp av bilen, men 1-3 timer).

    Jeg har ingen erfaring med hva av bilbatteri som egner seg best,
    men jeg har tenkt på et gele batteri eller et optima.

    Det skal også sies at jeg skal bli værende i Honningsvåg (AKA Nordkapp) for 2 år og ettersom det er kaldt nærmest hele året så må jeg ha et batteri som holder litt.
    (1 greit startbatteri (primær batteri) og et "utholdenhets"batteri(sekundær).

    Har sett på denne batteriskilleren: http://www.powershop.as/PartDetail.a...02483;c:100214

    Denne batteriskilleren fungerer slik at den lader begge batterier men med fokus på hovedbatteri (primary), slik at sekundærbatteriet blir kuttet fra lading hvis det trekker for mye strøm.


    Ang. batteri, kom med tips... og takk for svar
    Last edited by KrHeLl; 01-05-2009, 18:52.
    KrHeLl

  • #2
    kjøp ett ordentlig agm batteri du. så kan du spille i mange timer... å hvis du vil kan du jo kjøpe to og spille enda lenger.... Jeg har ett batteri på 75ah å anlegget sto på 7.5 t idag og null problem å starte etterpå....
    Batteriskiller er strengt tatt ikke nødvendig mener nå jeg...
    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

    Comment


    • #3
      takker for svar,
      tenker jeg går for et Optima Red/Yellow top til primær/startbatteri og et 75Ah AGM batteri til sekundær (stereo og div.)
      KrHeLl

      Comment


      • #4
        Apollo A4500 FT er alt du trenger hvis du har litt plass til overs og er dypt bekymret for kapasiteten....

        187 Ah AGM batteri som erstatter 500Ah syrebatteri kr 7395,-

        Da slipper du problemet med 2 forskjellige batterier, spenningstap i skilletrafoen, prisen av skilletrafoen og 2 batterier blir vel fort nesten det samme som ett A4500 FT
        Mvh
        Lars Engen

        Comment


        • #5
          Hehe, det var vel litt i sykeste laget
          Fikk mitt Odyssey PC1700 for noen dager siden, og det var det bra size på..
          98' Audi A4
          Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

          Comment


          • #6
            Pc1700, Pc 2150, Pc2250 bør også holde men Apolla A4500 har MYE aH som etterspurt :-)
            Mvh
            Lars Engen

            Comment


            • #7
              Men hallo, det er til anlegg, ikke varmtvannsbereder og komfyr!
              98' Audi A4
              Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

              Comment


              • #8
                Man har jo også Apollo A2800 også da :-)

                http://www.apollobatteri.no/batterier.htm
                Mvh
                Lars Engen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Engen Audio View Post
                  Apollo A4500 FT er alt du trenger hvis du har litt plass til overs og er dypt bekymret for kapasiteten....

                  187 Ah AGM batteri som erstatter 500Ah syrebatteri kr 7395,-

                  Da slipper du problemet med 2 forskjellige batterier, spenningstap i skilletrafoen, prisen av skilletrafoen og 2 batterier blir vel fort nesten det samme som ett A4500 FT
                  Skilletrafo? mener du batteriskilleren, 100-200 mV (ved 100A) er ikke akkurat så mye tap.
                  I tilegg har jeg mulighet for å koble fra batteriet og sette det til lading, men fortsatt kunne bruke bilen.

                  Jeg tenker for det meste på dette pga. dynamoen jeg har, den leverer +- 90A, men det er jo selvfølgelig med litt godt turtall, derfor vil jeg kunne ende med å trekke mer strøm enn jeg har mulighet for å gjøre opp for, og da kommer det ekstra batteriet inn.

                  Skal jo få kjøpt en bedre dynamo så snart jeg finner en som passe bilen og mine krav.
                  ---------------------

                  Ellers takk for svar alle sammen, jeg skal se over anbefalingene.
                  Last edited by KrHeLl; 05-05-2009, 18:50. Reason: Feilverdi
                  KrHeLl

                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke alltid slik at det som er oppgitt stemmer i den virkelige verden. Sånn har det ihvertfall ikke vært med de skilletrafoene som jeg har vært borti. Men det kan jo for all del hende at det har skjedd noe spennende på den fornten også.
                    Mvh
                    Lars Engen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Engen Audio View Post
                      Det er ikke alltid slik at det som er oppgitt stemmer i den virkelige verden. Sånn har det ihvertfall ikke vært med de skilletrafoene som jeg har vært borti. Men det kan jo for all del hende at det har skjedd noe spennende på den fornten også.
                      Nå har jeg aldri prøvd denne typen, men har drevet en del med konstruering av strømstyringer til forskjellige hobby prosjekteter (Er serviceelektroniker), denne baserer seg ikke på en skilletrafo.

                      Ved bruk av en skilletrafo så ville det vært en god del effekttap ja, ettersom en skilletrafo baserer seg på primær/sekundær spole og overføre indusert spenning, og må ha en svitsjet strømforyning (vekselspenning).

                      Denne baserer seg på Mosfet teknikk og vil derfor ha mye lavere effekttap enn både skilletrafoer og diodeskillerere.

                      Tap vil det jo aldri være, og en kan aldri være sikker på hvor mye det blir før en sitter med den i hånden, jeg tipper de har % avik fra oppgitt verdi, og siden firmaet som selger disse ser seriøst ut så vil jeg nok tro at det ikke er så stort avik. Men som sakt en kan ikke være sikker før en har testet det selv.
                      KrHeLl

                      Comment

                      Working...
                      X