Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som orker å forklare meg litt generelle ting angående kassebygging?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noen som orker å forklare meg litt generelle ting angående kassebygging?

Hei. Jeg har lenge hatt stor interesse for både bilstereo og stereo/hjemmekino i stuen. Jeg har prøvd å bygd noen få kasser, men ingen av de har fått noe spessielt bra finish eller lyd. Akkurat nå har jeg kun en halvsprengt HX2 i en lukket kasse på 56L. Jeg tenkte jeg skulle få meg noe nytt, som høres litt bedre ut enn den stakkars RF'en.
    Siden jeg har hatt noen nokså dårlige bygg, tenkte jeg at jeg skulle spørre etter litt tips og triks her, så jeg er sikker på at jeg får god veiledning i riktig retning. Har prøvd meg såvidt på winisd, men skjønner ikke så mye at det gjør noe Så noen forklaringer med bilder er ett stort pluss

Det som må til er enkle forklaringer (ikke faglige uttrykk som jeg ikke forstår meg på), hvertfall i første omgang.

Kort fortalt; jeg vil gjerne vite hvordan man regner seg fram til en bra kasse.

ta kontakt med Dag Johansen, han ser ut til å være go to guy for alt som har med kasse bygging å gjøre.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Dette emnet har vært oppe mange ganger, og konklusjonen har vel vært at det ikke finnes noen snarveier.
      Det må leses, simuleres og bygges for at man skal få erfaring.
      Simuleringsprogrammer gjør kun det du ber de om å gjøre, kunsten er å "lese" resultatene og forstå hva som skjer.
      Dette er ikke noe stort problem om man har interessen.
      Skal man gjøre det kun for egen kasse er det lurere å sette bort jobben, dette gjelder selve bygginga i mange tilfeller også.
      Jeg for min del grøsser når jeg ser en del av de kassene det blir montert elementer i kr.5000+ klassen i.

Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Jeg tror at jeg akkurat har skjønt litt mer hva winISD går ut på nå, etter å ha prøvd meg litt fram og tenkt litt logisk (prøvd hvertfall). Men tror jeg gjør noe feil, legger ved screenshot som viser bedre hva jeg mener. Jeg har merket med en rød firkant der jeg tror det ligger en slags "feilmelding". Er det noe jeg har glemt å skrive på Parametres?

Jeg har veldig lyst til å lære litt om kassebygging, på grunn av at jeg interesserer meg for det, enkelt og greit.
        Attached Files

Comment

PE = peak power på elementet?
          Det er det du har glemt ihvertfall
          1989 Volvo 740 GL

Comment

Originally posted by daruu View Post
            PE = peak power på elementet?
            Det er det du har glemt ihvertfall
            Fant ikke peak power på elementet på planet hifi sine sider hvertfall, men takk for svaret

Comment

Der det står vent match i winISD beta, skal man ha ett tall så nærme null som mulig der, eller har jeg misforstått?

Comment

Working...
              X