Announcement

Collapse
No announcement yet.

FOCAL 21V2 som midbass?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by dKo View Post
    Nå bør jeg strengt tatt ikke uttale meg her da, siden jeg har lav postcount. :P Da kan en fort få kjeft på dette forumet..
    Men hvis du ser på den grafen jeg postet over, så ser du at et typisk 8"-element ikke spiller bra høyere enn 1200-1300 Hz, og hvis du ser på Focal sine sider, påstår de faktisk at 21V2 ikke spiller høyere enn 500 Hz.

Editert:
    Ser at du har tenkt deg på 3-veis deling, da tror jeg faktisk du skal klare dette her ganske greit. Men du postet link til et 2-veis delefilter, så begynte å lure..

Det høres jo litt tidig ut å bruke subwoofere i stereo. Kanskje dette kan bli bra, mulig du får litt problemer med skrangling og risting i bildøren, men det ordner seg vel..
    Bare for å slå det fast.. Det er LANGT fra sånn at de med høyest "postcount" nødvendigvis har de mest fornuftige og korrekte svarene på dette forumet! Ikkeno' feil på svaret ditt her, så pust ut

Sitte hele dagen foran pc'en og ikke gjøre annet enn å svare énstavelses svar uten nyttig innhold kan enhver idiot med alt for mye fritid klare..

Er så absolutt kvaliteten på innholdet som er av betydning og ikke hvor mange poster man rekker å lire av seg i timen som er avgjørende!

Kommentar til den grafen du refererer til, så er vel den litt "generell" og det er ingenting som sier at det ikke går an å tenke outside the box.. Mye løsninger som kan funke meget bra, men som ikke følger "lovene".
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

planen er 3 veis ja, med aktiv deling på mid bassen...
      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
      Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Jeg kan ikke se noe i veien for å bruke denne 8 tommern som midbass i ei bildør.
        Elementet har lav nok egenresonans (FS) til å gå dypt nok til å møte en god sub
        Elementet har lav nok induktans (LE til å møte en 4-5" uten å gjøre mye ugang
        Elementet har høy nok QT til å spille pent i ei dør

Stort sett vil jeg påstå at det eneste som kan skape skepsis er monterings dypet.

De 8" jeg har hatt best resultat med er Macrom Integra 224W og Macrom 59.21 (ikke å få i dag, men tilsvarer enkelte 8" i dagens Morel sortimang)
        Begge disse har lignende spesifikasjoner som Focal bassen du tenker på, men halve slaglengden og monteringsdypet

Comment

dybde tror jeg ikke er noe problem...
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Kjør på sier jeg... Ikke noe så kult som skikkelig midbass
            Øyvind Kalbækken

Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

Comment

Working...
            X