Announcement

Collapse
No announcement yet.

Matrial i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Matrial i bil

    Hei!

    Har planer om og bygge om baki litt, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det.
    Lurte på hvordan man bør feste matrialet fast i karoseriet.

    Noen som har noen tips hvordan?



    Takk på forhånd!

  • #2
    Definèr litt bedre hva det er du skal feste, så kanskje det blir noen svar
    Andreas Dibbern
    Ford Fiesta
    Takk til B2Audio
    B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

    Comment


    • #3
      Ok, beklager.

      Dette er ikke noe stor prosjet, kun den vanlige mannen i gata.

      Blir sponplater eller MDF plater, tengte og lage 2 plater som dekte hele flaten baki.
      Skal enkelt trekke dette i filt, også sku fast 2 mono blokker og sub kassa fast.
      Også har jeg en 4 kanaler jeg tengte og få plassert ende i hjulbrønnen.

      Comment


      • #4
        Fantastisk at noen endelig spør om dette! Jeg har prøvd å fremprovosere en slik topic leeeeeeenge...!

        Har du sedan med stål i bakseteryggen tror jeg ikke du skal være for bekymret - dog det kan være smart at ting sitter fast. Godt fast.

        Har du ikke overfor nevnte type bil enbefales det på det ytterste å feste ting skikkelig.. (!!)

        En fint måte å gjøre dette på er kanskje å sveise gjenstandene (evt. festepunkter) fast i bilen. Dette er kanskje ikke noe for hvem som helst - dessuten må man jo ha et sveiseapparat. Litt vanskelig å sveise uten bruk av det.

        En annen metode som ikke krever så mye mer enn en litt grei drill, er å bolte ting tvers gjennom bilen. Forholdsvis gulvet - hvis ikke kan man skade eksteriøret på bilen en del..
        Men så er det det da.. Det holder jo ikke bare å kjøre et M8-gjengestag tvers gjennom gulvet hvis du ikke har noen skikkelige skiver. Og da ville jeg personlig avansert fra litt over Biltema-størrelse. Men det er nå meg. 80x80x5 mm skiver høres rimlig greit ut..

        En voldsomt god måte å gjøre dette på er så klart å lage ei "bunnramme" som du fester ut av en annen verden til bilen, for så å feste alt stæsjet du skal ha bak i der til ramma som man jo da har sørget for at sitter sånn ca. veldig godt fast i bilen. Hvis du ikke kan slepe bilen etter minst rammeverket.. Hvordan sitter da komponentene fast.. Er nå i hvertfall min tanke.

        Langt svar - men det var så indelrig på tide at noen for pokker spurte om dette! Takk!
        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Bra forklaring!
          Andreas Dibbern
          Ford Fiesta
          Takk til B2Audio
          B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

          Comment


          • #6
            Godt.
            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

            Comment


            • #7
              Tatt litt ut av bilsportforbundets bilcross-reglement:

              6.9 Førerstol
              Alle biler skal ha FIA homologerte stoler. Imidlertid gjelder ikke FIAs aldersgrense med hensyn til siste gyldighetsdato. Gjennomføringene til selene skal være uskadet. Det tillates ikke å forandre på originale innfestningspunkter på stolen.
              Hvis stolen har regulering frem og tilbake, skal denne reguleringen være låst på en slik måte at man må bruke verktøy for å forandre stillingen på stolen.
              Stolen skal monteres på 2 firkantrør på min 25x25x2 eller vinkeljern 50/50x5 fra innvendig dørkanal og over til girtunnel. Firkantrørene/vinkeljern skal sveises fast på plater med min 40 cm2 og 2 mm tykkelse. Disse sveises til kanal og tunnel. Alle bolter som brukes ved innmontering av stol skal være min 8mm tykke. Ingen rust ved stolfester skal godkjennes.


              9.4 Ballast
              Det er tillatt med ballast under forutsetning av at den er i fast form og forsvarlig festet med min 2 stk 12 mm gjennomgående bolter og 120 cm2 skiver under golvet i bagasjerom pr enhet. Maks. vekt 40 kg samlet vekt.




              Bare en liten pekepinn på hva som kreves "der ute"
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Hmm. På bilcross er det ikke så strengt, og det er mange ganger de bruker totalt 10 sekunder på å gå gjennom bilen og godkjenne den. Sålenge batteriet og tank er greit festet o.l. slipper man som regel gjennom selv om det er andre feil/mangler
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Jeg vet ikke hvordan det er på sørlandet, men her i området er det rimelig strengt. Og BRA ER DET!

                  Ikke det som var poenget her anyway. Men jeg vil tørre å påstå at om basskassa sitter fast med 3stk M8 skruer bolta gjennom metallet i bilen og 3mm flattstål som skive på begge sider så er det mer en godt nok. Da skal det endel krefter til for å få DET løst!
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Takk for svar!

                    Var en som vente at man kunne bruke silikon, duger det?

                    Comment


                    • #11
                      Helt til det smeller så sitter det vel "fast". Du kan jo høre om han ikke vil tenke litt mer på den silikon-teorien sin før han prøver det ut selv..
                      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Noe jeg føler mangler helt eller delvis hos mange er bruken av sunn fornuft!

                        Silikon er MØKK!

                        Når det er sagt, så er det mange som overdriver bruken av materialstørrelser. Det er her den sunne fornuften kommer inn.. Hvor tungt er det som skal festes? Hva skal festes? Man trenger ikke like kraftig innfestning på en dsp-boks som en tung basskasse, men å overdrive ved å bruke 30-40mm firkantrør blir tull. 15x15mm firkantrør er veldig sterkt og festet gjennom gulvet med en passe stor skivepå boltene, så er det mere enn nok.

                        Tenk hvordan ting som sitter skrudd fast ellers i bilen er festet, og bygg solid nok, men uten å overdrive. Bilen skal ikke være neddynget i unødig vekt og bør være kjørbar etter montering av anlegget!
                        Jeg er så absolutt tilhenger av å bygge kraftig, men gjør det kraftig der det trengs! Litt materialforståelse er greit å skaffe seg. Man kan lese seg til mye, men hør med noen som har litt erfaring også.

                        En ting mange ikke tenker på er at man faktisk får bedre lyd av å sette tingene skikkelig fast! En høyttaler som "sparker" fra mot noe som sitter fast, spiller mye mere kontrollert enn ett element som kan vibrere i en alt for tynn montering. En basskasse som står løst i bagasjen veier kanskje 30-40kg, mens den samme kassa plutselig har en "vekt" på det samme som bilen om den er satt skikkelig fast i bilen - ergo bedre lyd.
                        Tenk en bil som skal akslerere fra null til 100.. Hva funker best? Grus eller asfalt? Samme greie når det gjelder høyttalere. Begynner man å bli skikkelig pirkete, så låter en bil med stive fjærer og lave dekk bedre enn om den hadde vært bløt i understellet. Det hele har med forplantning av vibrasjoner og gjøre.
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Husker jeg lærte at en colaflaske på 0.5 liter veier rundt 700kg om du krasjer i 70 eller noe slikt. En basskasse på 50-60kg vil jo da veie MANGE tonn, og tror ikke man kan låse fast slike krefter om man faktisk skulle krasje i 70kmt.

                          Min kasse veier omtrent 100kg inkl subben, og er meget bekymret når jeg er ute og kjører. Om det festes skikkelig kan det redusere skader, men tror aldri man får festet det ordentlig med mindre man bruker ja, firkantrør og sveiser dette fast i karosseriet.

                          Men det er nå min mening da. Kan ikke skjønne at en basskasse som veier 10-20 tonn kan holdes fast av det man vanligvis fester kasser med.
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #14
                            Tror jeg har sett et bilde fra en kolisjon, hvor kassen har blitt revet ut. Og alt som var igjen av "platene på kassen" var feste punktene tror jeg.
                            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Så mythbusters testa noe lignende eigang...

                              Og ei bowlingkule i hattehylla flaksa jo veggemellom, så tør ikke tenke på hva en del kilo med ustyr kan finne på gjøre..
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X