Announcement

Collapse
No announcement yet.

er dette optimalt oppkoblet??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • er dette optimalt oppkoblet??

    hei lurer på denne oppkoblingen er optimal, eller om det er en annen som er det?


  • #2
    Var litt tynne ledninger synes jeg :P

    Comment


    • #3
      Hvis forsterkern er 1ohm stabil, er det optimalt ja
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Digital Designs Norge View Post
        Hvis forsterkern er 1ohm stabil, er det optimalt ja
        ser no ut som subben er dobbel 4 ohm da men, å da blir det 2 ohm

        Comment


        • #5
          Hva er optimalt ?

          Du vil få en last på 2 ohm noe som forsterkeren din klarer helt fint.
          Mvh
          Lars Engen

          Comment


          • #6
            Originally posted by halseth View Post
            ser no ut som subben er dobbel 4 ohm da men, å da blir det 2 ohm
            Kan du vennligst forklare meg den?

            Om subben er DVC 4.0 og forsterkeren er en 2kanaler og man brokobler subben og begge kanalene blir det 1 ohm, hvilket er optimalt om forsterkeren tåler dette.

            Subben er ingen SQ-sub så man trenger heller ikke tenke på lydkvaliteten man mister ved dette, som uansett er meget liten og som garantert ikke er hørbar forskjell hverken på det elementet eller hvilken som helst annen sub, da resten av bilen sannsynligvis ikke er noe SQ-bil da han bruker dette elementet
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              Soundsmagus X-1502 er en monoblokk
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                Hvis forsterkern er 1ohm stabil, er det optimalt ja
                Dette blir litt OT, men optimal for hva?

                Skal man stille i dB drag, ja da er det sikkert fint med lav last. Skal man kjøre rundt i gata og råne i timesvis, eller vil ha et anlegg som spiller musikk, da er det bare negativt å laste lavt. Det blir som å kjøre rundt på 1 gir med bilen din. Ikke bra i lengden det heller. Ved å bruke en høyere last vil forsterkeren ha større reserver og kunne gi mer dynamikk i musikken. Batteriet og dynamoen vil ikke bli overbelastet, og man kan bruke tynnere strømkabler. Det forsterkeren gir i mer watt ved 1ohm kontra 2 eller 4ohm, stjeler den fra dynamikken.

                Jeg ser ingen fordeler i å laste lavt for de som skal spille musikk.

                Just my 2c
                Mvh
                Pål Andréas Bryng
                Bilstereosenteret.no
                Vi forhandler bl.a.:
                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                Følg oss på Facebook
                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Engen Audio View Post
                  Soundsmagus X-1502 er en monoblokk
                  Okei. Så bare på bildet at det var 2 kanaler. Er ikke kjent med soundmagnus amp-er
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by InstallBay View Post
                    Dette blir litt OT, men optimal for hva?

                    Skal man stille i dB drag, ja da er det sikkert fint med lav last. Skal man kjøre rundt i gata og råne i timesvis, eller vil ha et anlegg som spiller musikk, da er det bare negativt å laste lavt. Det blir som å kjøre rundt på 1 gir med bilen din. Ikke bra i lengden det heller. Ved å bruke en høyere last vil forsterkeren ha større reserver og kunne gi mer dynamikk i musikken. Batteriet og dynamoen vil ikke bli overbelastet, og man kan bruke tynnere strømkabler. Det forsterkeren gir i mer watt ved 1ohm kontra 2 eller 4ohm, stjeler den fra dynamikken.

                    Jeg ser ingen fordeler i å laste lavt for de som skal spille musikk.

                    Just my 2c
                    Hvis den er 1 ohm stabil gjør det jo absolutt ingenting å kjøre den i 1 ohm. Og at det ikke er bra i lengden heller kan jeg heller ikke forstå meningen med om den er 1 ohm stabil fra produsenten.

                    Mange som kjører 1 ohm stabile DD amp-er i 0.25 - 0.50 ohm til vanlig og hele tiden. Jo greit det fjerner dynamikk, men hvis du leser i inlegget mitt ang. dette jeg nevnte med SQ, så var det jo akkurat dette jeg ville frem til. Hører sannsynligvis ikke forskjell på 1ohm og 2ohm på den subben, i den bilen som sannsynligvis ikke er bygd opp som SQ-bil, og når det da høres lite eller ingen forskjell på dynamikken i de forskjellige lastene er det absolutt optimalt å kjøre den i 1 ohm etter min mening.

                    Hadde det derimot vært Erik André sin SQ-bil ville jeg aldri gjort dette, men heller kjørt i 4 ohm.

                    Men når det spiller liten rolle ser jeg ingen problem i å kjøre oppsettet med mest mulig effekt
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Skjønner du ikke at å laste så lavt gir langt større krav til kabling, batteri og dynamo. Høyere forvrengning, noe som gir veldig mye større sjanse for å "sprenge" elementene, og/eller svi forsterkeren? Det kan være veldig vanskelig å høre forvrengning i bassen, fordi den jobber så langt ned i frekvens. Noe du vet, som selv har sprengt flere 10-talls elementer.

                      Å si at det er optimalt blir feil, om ikke alt annet i bilen er optimalisert for så store strømtrekk. Og jeg kan ikke se trådstarter spesifiserer dette noe sted. Greit å ha litt ekstra watt, men ikke på bekostning av strømtrekket.
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                      Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                      Comment


                      • #12
                        Som et eksempel på hvorfor det er dumt å laste forsterkeren max.

                        Eks.
                        DD SS1 den yter 330 watt @ 4 ohm. Hadde den hatt kraftig nok strømforsyning, så hadde den doblet watten ved dobling av lasten til 2 ohm. Men det gjør den ikke. Den leverer da 500 watt. Og laster man helt ned i 1ohm så gir den ikke mer enn 600 watt. Hadde strømforsyningen vært tilstrekkelig i denne forsterkeren så hadde den doblet hver gang du dobler lasten.

                        Dette burde gi deg et nytt syn på hvorfor man IKKE bør laste forsterkeren helt ned

                        Dette var kun et eksempel, og DD er på ingen måte alene om å oppgi slike data.
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment


                        • #13
                          Dette skal i en calibra, blir 50mm2 kabel hele veien regner jeg med er også 120 amp dynamo:P

                          Soundmagus x 1502
                          Pioneer TS-W3001D4
                          Stinger pro 1 farad kondensator

                          skal også bygge L-port kasse på 51 liter.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by InstallBay View Post
                            Skjønner du ikke at å laste så lavt gir langt større krav til kabling, batteri og dynamo. Høyere forvrengning, noe som gir veldig mye større sjanse for å "sprenge" elementene, og/eller svi forsterkeren? Det kan være veldig vanskelig å høre forvrengning i bassen, fordi den jobber så langt ned i frekvens. Noe du vet, som selv har sprengt flere 10-talls elementer.

                            Å si at det er optimalt blir feil, om ikke alt annet i bilen er optimalisert for så store strømtrekk. Og jeg kan ikke se trådstarter spesifiserer dette noe sted. Greit å ha litt ekstra watt, men ikke på bekostning av strømtrekket.
                            Der er jeg helt enig med deg såklart

                            Tenkte på lydkvaliteten jeg som du først nevnte. Var det jeg argumenterte mot

                            Men ser jo ut som om han får nok strøm til den forsterkeren da. Ikke batteriet kanskje, men resten er jo bra, og tviler på han får så ekstremt med forvrengning om han skulle kjøre 1 ohm at det dreper elementet. Da tror jeg heller selve effekten dreper elementet.
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              For mye eller for lite effekt tar aldri livet av elementet. Det er han med volumkontrollen som står for den bragden.

                              Dette skal i en hverdagsbil, og jeg regner med trådstarter hører på musikk og ikke bare dB jams plater, og da repeterer jeg meg selv, ikke last forsterkeren ned i kjelleren
                              Mvh
                              Pål Andréas Bryng
                              Bilstereosenteret.no
                              Vi forhandler bl.a.:
                              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                              Følg oss på Facebook
                              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                              Comment

                              Working...
                              X