Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger jeg et batteri til?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger jeg et batteri til?

    Har en 105amp dynamo , og et Kinetik HC1800 batteri. Men dette er tydeligvis ikke tilstrekkelig, fordi spenningen faller så lavt som 10,5v ved bassutslag når jeg spiller max. Blinker litt i lysa også, noe som de færreste av oss er glad i.

    Hva bør jeg ta tak i? Vil et nytt batteri fra Kinetik i HC-serien hjelpe slik at jeg ikke får spenningsfallet lengre? Eller er det dynamoen som ikke klarer jobben sin? (ladespenningen på dynamo er som den skal, ca 14,5v om jeg ikke husker feil.)

    Har forresten en plass til batteri "nr2" om det er løsningen på problemet

    Takker for alle svar.
    Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

    Pioneer
    EarthQuake
    Hertz
    Evus
    Kinetik

  • #2
    Jeg ville ha montert på en Ladac justerbar laderegulator type 1504 tror jeg den heter. Denne gjør at du vil få en mye jevnere spenning da den ligger å føler på batteriet. samt at dymanoen vil yte mere.
    Mvh
    Lars Engen

    Comment


    • #3
      Har du tilstrekkelig kabling bakover i bilen da?

      Når spenningen går ned, går strømmen opp, og resulterer jo selvfølgelig i at lys osv blinker.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Engen Audio View Post
        Jeg ville ha montert på en Ladac justerbar laderegulator type 1504 tror jeg den heter. Denne gjør at du vil få en mye jevnere spenning da den ligger å føler på batteriet. samt at dymanoen vil yte mere.


        http://www.ladix.no/8859-1/kontakt-oss/1031.html. En slik en du tenker på? Vil dette være løsningen på spenningsfallet mitt? Trenger jeg noe mer enn selve laderegulatoren når jeg skal montere?
        Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

        Pioneer
        EarthQuake
        Hertz
        Evus
        Kinetik

        Comment


        • #5
          Originally posted by Techpoint View Post
          Har du tilstrekkelig kabling bakover i bilen da?
          Intressant spørsmål, fordi har ikke byttet kabler i motorrom enda. Har standard kabel fra dynamo --> sikring som sitter ca 1,5meter fra dynamo, og fra sikringen --> bagasjerommet (hvor batteriet er) så er det 50mm2 kabel. Har tenkt å bytte ut det strekket på 1,5meter som er fra dynamo til sikringen med en 50mm2 kabel, men har ikke troen på at det skal løse problemet.

          Også er det 1 meters 50m2 kabel fra batteri til jord.
          Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

          Pioneer
          EarthQuake
          Hertz
          Evus
          Kinetik

          Comment


          • #6
            Det er den jeg tenker på. Mulig den heter 1205. Tror ikke 1204 er justerbar. Har ikke sjekket med Ladac sine sider. Min er ihvertfall blå
            Mvh
            Lars Engen

            Comment


            • #7
              Ok. Men om din er blå, så er det nok hverken 1204 eller 1205 du har. Men det ser ut som begge disse har samme specs - så da er de vel begge justerbare også da?
              Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

              Pioneer
              EarthQuake
              Hertz
              Evus
              Kinetik

              Comment


              • #8
                Nå står valget mellom et Kinetik HC800 (kr 2000) eller en ladac regulator (kr 1300). Hva vil hjelpe meg mest? Noen synspunkter?

                Om det skulle ha noe å si, så spiller jeg lite uten at motoren er i gang, så trenger ikke alverdens med strømreserver....
                Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                Pioneer
                EarthQuake
                Hertz
                Evus
                Kinetik

                Comment


                • #9
                  BUMP!

                  Har vært å sett på strømkalkulatoren Kinetik har på nettsiden deres (http://www.kinetikaudio.com/calc.asp ). Og de følge dem trenger jeg 2 stk HC1800 for mitt oppsett.... :S
                  Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                  Pioneer
                  EarthQuake
                  Hertz
                  Evus
                  Kinetik

                  Comment


                  • #10
                    joa, men i følge den kalkulatoren skulle jeg ha 4 HC2000, og jeg har 1 HC1800, og null blinking oppgrader kablinga i motorrommet du
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Hmm, skulle nå tro at den kalkulatoren var riktig. Kinetik leker jo ikke bedrift heller liksom. Noen forklaring på det Klovnster?

                      Jeg kan spille ca.75-85 % av max UTEN blinking. Drar jeg anlegget i bunn blinker det som rene diskoteket. Er liksom de siste 20-30 posenta hvor alt går til helvete.
                      Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                      Pioneer
                      EarthQuake
                      Hertz
                      Evus
                      Kinetik

                      Comment


                      • #12
                        har du prøvd å oppgradere kablene da? blinker hos meg også, men det er når jeg spiller 147dB
                        www.eirikaspaas.com

                        Comment


                        • #13
                          Skjønner ikke at kablene i motorrom skal ha så mye å si så lenge:

                          1. Batteriet står rett ved amp
                          2. kabelen fra batteri til jord er 50mm2, og det er ett godt jordingspunkt
                          3. kabelen fra batteri til amp er 50mm2 som blir splittet i 2 stk 30mm2
                          4. kabelen fra amp til jord er 30mm2 og er et annet jordingspunkt enn jeg bruker for batteriet.

                          EDIT: og ingen av disse kablene er lengre enn 1meter!

                          Poenget mitt er at strømmen kommer jo fra batteriet og ikke fra dynamo, sant?

                          EDIT: Jeg vil kunne spille bånn gnu UTEN at det blinker! Og nei, er ikke ofte man spiller full pinne, men er greit å ha muligheten til det uten at det skal se ut som at jeg blinker med lysa for biler som kommer imot.
                          Last edited by Boddiz; 22-10-2007, 12:34.
                          Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                          Pioneer
                          EarthQuake
                          Hertz
                          Evus
                          Kinetik

                          Comment


                          • #14
                            hvor tykk tror du kabelen fra dynamo til batteri er i din bil? Husk at det skal 105 Ampere gjennom den og om den er for "trang" så får du spenningsfall allerede der.
                            Og det er jo fra dynamoen du får all strøm til stereoannlegget ditt!
                            Koster ikke akkurat mye å oppgradere den heller I min bil hjalp dette veldig sammen med oppgraderte kabler fra batteri til jord og motor til jord!
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              1. Har original kabel (16mm2?) fra dynamo til automatsikring (ca 1,5 meter lang)
                              2. Fra automatsikringen til bagasjerommet (hvor batteriet er) så er det 50mm2 kabel.

                              Tror du det vil hjelpe å bytte kabel "nr1" ? Har INGEN tro på at det løser problemet. Kan sikkert hjelpe bittelitt, men jeg vil ha blinkingen fullstending bort.

                              EDIT: Trodde det var batteriet som leverte strøm til stereoen, og at dynamo bare ladet batteriet.
                              Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                              Pioneer
                              EarthQuake
                              Hertz
                              Evus
                              Kinetik

                              Comment

                              Working...
                              X