Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips til å runde av kanter inni basskassen!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• tips til å runde av kanter inni basskassen!

Hei. er det noen som har noen tips til hvordan man skal runde av kantene inni basskassen på ?

slik at man får en "aero kasse" kan prøve å lage en tegning i paint !hvis dere ikke skjønner hva jeg mener .D
    Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

Originally posted by titus41 View Post
    Hei. er det noen som har noen tips til hvordan man skal runde av kantene inni basskassen på ?

slik at man får en "aero kasse" kan prøve å lage en tegning i paint !hvis dere ikke skjønner hva jeg mener .D
    Hvorfor skal du det?
    (nei, det er ikke "teoretiker-Dag" som spør, det er "har-prøvd-det-ut-og-det-funka-ikke-Dag" som spør)

Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

lyst å prøve å avrunde kantene inni kassa slik at det blir litt mer aero i kassa. istedenfor vanlig firkanta inni boksen....

men har det egentlig noe effekt ? er ment til en L-Port kasse btw.

Comment

"blir mer aero i kassa" bli i tilfelle en feil måte å si det på, for aero er gresk og betyr luft

Jeg antar du er ute etter å sørge for at luften strømmer friest mulig? Problemet i så henseende er bare at lufthastigheten i ei kasse er lav (fordi trykket er høyt). I områdene rundt porten (innvendig og utvendig flens) kan det muligens ha noe for seg, for der er lufthastigheten høy (Det høres i hvert fall logisk ut i mitt hode?). Men selv der er det nok minimalt å hente, så fremt porten er godt konstruert i utgangspunktet.

Comment

Gjør som vi holder på å eksperimentere med; Lag ei kuleforma kasse av en badeball! Rundere kasse skal du lete lene etter!
          Roar Sørlie
          Tlf 90127075
          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

så dere sier at det ikke vill ha mye å si ved å avrunde kantene i en L port kasse?
            altså selve porten.

Comment

Portutforming er en viktig faktor i feks. dB-Drag, men å runde av kantene i portens lengde har ingen påvirkning.
              Det viktigste er avrunding i portens ender slik at turbulens unngås.

Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

da blir det nokk en standard L port kasse da takker for svar.

Comment

her har du en slot port kasse slik jeg mener.. virker iallefall som at det har hvis effekt.
                  Last edited by titus41; 10-06-2009, 19:51.

Comment

Holder det å bare sette inn skråvegger slik som på bildet, eller bør manlage det mer buet?
                    Driver og bygger sånn kasse selv (slående lik egentlig) og har investert 500kr i epoxy for å støpe det til i en jevn bue, men gidder jo ikke det hvis jeg bare kan kutte til noen små platebiter og gjøre som på bildet der.
                    Kan spare hinsides mye ekstrajobb, og ikke minst, 500kr :P

Comment

Om du allerede har investert i epoxy er det vel ikke 500,- å spare? Vil tro effekten av buede kontra skråkuttede vegger avhenger av lufthastigheten i porten og tuningfrekvensen?

Comment

Tenkte jeg kunne bytte inn igjen epoxyen og få pengene tilbake, men kvitteringa er vekk, så jeg bytta heller i en mindre boks og diverse støpeutstyr + litt anna dill jeg fant.
                        Trenger ikke 1kg epoxy + herder bare for å støpe i den kassa.
                        Velvel, da blir det bua port likevel :P

Comment

Originally posted by titus41 View Post

her har du en slot port kasse slik jeg mener.. virker iallefall som at det har hvis effekt.
                          Lurer på hvordan du kan se ut av det bildet at det har en viss effekt?
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Hvis det ikke er vits med å lage 45 grader i hjørnene så hvorfor gjør ekspertene det da? de har til og med gjort simuleringer for å se om det hadde effekt og det hadde det, luftstrømmen ble mye mer stabil enn med en "vanlig" portet kasse.

Hvis du skal ha helt runde hjørner og så kan du jo bruke et rør å ta det helt inn i hjørnet og tette kantene og så helle polyester/epoksy ned i tomrommet og vips så har du helt runde hjørner
                            Mvh Werner Harstad

Comment

En ting er sikkert, det spiller høyere og bedre under tuningfrekvens med skikkelig port som er buet. Det er enorm forskjell på en port som har en knekk i forhold til en som er buet etter min erfaring. Men det aller viktigste er avrundinga i endene på portene!
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Working...
                              X