Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips til å runde av kanter inni basskassen!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jeg har nå null peiling på dette, men hvis det er en ekspert som har lagd den kassa det er bilde av og de her inne med erfaring på området sier at endene er viktigst.. ser ikke ut som endene er avrunda på den kassa på bildet.. vet ikke hvor ekspert han er jeg :P

Jeg gir nå beng. kommer ALDRI til å bygge en porta kasse igjen, men lurer enda på hvordan han kunne se dette ut ifra et bilde?..
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

legger ut en link her til en som er MESTER i å bygge kasser, her kan man se hvordan han bygger dem og målinger fra termlab, helt rått!

http://www.stevemeadedesigns.com/boa...howtopic=16347
      Mvh Werner Harstad

Comment

Originally posted by berniebp87 View Post
        legger ut en link her til en som er MESTER i å bygge kasser, her kan man se hvordan han bygger dem og målinger fra termlab, helt rått!

http://www.stevemeadedesigns.com/boa...howtopic=16347
        Jeg vil faktisk påstå at den avrundingen inni porten er dårlig.. Blir jo garantert turbulens i vinklinga der. Og hjelper jo ikke med bra avrunding på ene enden av porten når den inni kassa suger hesteballe!

Fatter ikke hvorfor han ikke runder porten også skikkelig når han helt tydelig har kunnskap til å lage det i mdf

Nytter ikke og bygge bassreflekskasse om man gjør det halveis. Port med kanter og dårlig avrunding blir bare et hull i kassa med begrensede ressonerrende egenskaper.
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
          Jeg vil faktisk påstå at den avrundingen inni porten er dårlig.. Blir jo garantert turbulens i vinklinga der. Og hjelper jo ikke med bra avrunding på ene enden av porten når den inni kassa suger hesteballe!

Fatter ikke hvorfor han ikke runder porten også skikkelig når han helt tydelig har kunnskap til å lage det i mdf

Nytter ikke og bygge bassreflekskasse om man gjør det halveis. Port med kanter og dårlig avrunding blir bare et hull i kassa med begrensede ressonerrende egenskaper.
          Vel, han har blitt mye bedre å bygge enn de første sidene på det forumet. hans siste prosjekter er bare helt råe! men du har jo rett i det du sier og jeg lærte mye av det du sa der
          Mvh Werner Harstad

Comment

Hvor kan man få tak i 6" aero porter ? !
            vil ikke det nesten bli enklere ? er til 2 10" RE SE subber
            Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

Comment

Originally posted by titus41 View Post
              Hvor kan man få tak i 6" aero porter ? !
              vil ikke det nesten bli enklere ? er til 2 10" RE SE subber
              Problemet er at om du skal følge byggeanvisningene til RE må du ha 55cm lang port.

Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Hva skal til for å runde av en firkanta port tilstrekkelig da?

Comment

Det kan gjøres på utallige måter, bare bruke fantasien. Men noen tips;
                  -støpeplast
                  -plastrør
                  -legge ekstra materiale rundt portåpninga og pusse/slipe
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Problemet er at om du skal følge byggeanvisningene til RE må du ha 55cm lang port.

Mvh
                    Dag Johansen
                    da tenker du vell 55 cm på hele L porten med den L knekken ? som blir tilsammen 55cm...
                    volumet på kassa til de subbene er ikke akkurat mange literne.

magnet skal vell egentlig lengst muliig vekk fra porten right? men magneten vill jo stå veldig nærme den L knekken. har det noe betydning ? ell skal jeg prøve å lage andre mål igjen? slik at jeg får porten litt mer vekk fra magnetene?

der pila står. så er magnet ikke langt unna. har dette noe å si?
                    Last edited by titus41; 14-06-2009, 14:35.
                    Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

Comment

da tenker du vell 55 cm på hele L porten med den L knekken ? som blir tilsammen 55cm...
                      Hvis du ser på svaret mitt en gang til vil du se at jeg quoter deg på spørsmålet ditt.
                      Du spurte om 6" aero, og den blir også 55cm lang, og det finnes ikke!
                      Lag slisseport du, pass på å runde kantene så godt det lar seg gjøre, både utvendig og innvendig.
                      Magnetens plassering i forhold til portåpningen trenger du ikke å bry deg om.
                      Lykke til med bygging!

Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

For å runde av kantene innvendig i kassa, må det jo være genialt å bruke rør?

Man skjærer altså bort 22mm (hvis mdf'en/sponet er i den tjukkelsen) av et rør (på langs), så "trer" man røret innpå mdf'en/sponet på enden der hvor den pilen din er..

Så for å runde av svingen på L-porten, deler man et rør på langs, og legger det i svingen.. Noen som skjønte dette? hehe..

Kunne prøvd å tegne i paint, men jeg har ca 0 peiling på å tegne i paint, så jeg tror ikke det blir noe pent..
                        Last edited by aFFekak; 15-06-2009, 04:44.
                        Mvh.
                        Roy
                        Mob: 40 30 99 06

Comment

Working...
                        X