Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med valg av anlegg i en Omega

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med valg av anlegg i en Omega

    Hei

    Har hatt førstebilen en stund nå å lurer på bilstereo om dere har no tips til komponenter til en som er helt ny på slikt?
    Budsjett: Ikke mer enn 10 000, helst så lavt som mulig grunnet dårlig økonomi
    Mangler: Alt, det vil si helt original stereo, inkludert original spiller
    Bil: Opel Omega 1998 stv
    Er ute etter bra med lydkvalitet, men samtidig har bra med trøkk
    Håper det er noen hjelpsomme sjeler der ute
    -
    Jørgen
    Last edited by jorji; 07-06-2009, 18:26.

  • #2
    Hvilke høyttalere er det plass til i en slik bil? 13cm?

    Comment


    • #3
      Er vel 13cm såvidt jeg veit ja

      Comment


      • #4
        Omega har jeg lang erfaring med hva angår mekanisk og hvordan bilen er konstruert og hvordan den er bygge anlegg i.

        For det første, er disse bilene dempet MEGET bra til å være originalt. Opel gjorde dette fordi Omega A bråkte så mye, og dem fikk mange klager pga hjulstøy og motorstøy.

        Så du har et godt utgangspunkt. Du trenger ikke dempe dørene på disse bilene med en gang for å oppnå en grei lyd i motsetning til mange andre biler, spesielt Omega A. Men mye bedre lyd får du jo om du demper, men regner med du ikke har tenkt til å gjøre det da det er dyrt og budsjettet ditt vil ikke tåle det om du skal ha bra bilstereo i tillegg.

        Hva er du ute etter av størrelse på sub. En/flere store f.eks. 15"-18" eller en/flere små f.eks. 8"-12"?

        Husker ikke hvilken størrelse det var i dørene foran på omega b, men er vel som du sier, 5.25" ja.

        Er bare tull å oppgradere høytalerne i dørene bak. Man vil ha lyden frem og i hodehøyde. Vanskelig å få til bak uten litt modifisering av dørdeksel osv.

        Så jeg ville gått for et kompsett foran, en 4kanals forsterker. Nesten alle våre forsterkere er 1 ohms stabile og er derfor meget gunstig å kjøpe en 4kanaler som du brokobler til 1 ohm på 2 av kanalene, i tillegg til at du driver frontsettet med 4 ohm så du ikke taper lydkvalitet på de høyere oktavene.

        Fortell meg litt mer om hva du er ute etter av størrelser etc. så setter jeg opp et tilbud til deg
        Last edited by DD-Henrik; 08-06-2009, 10:50.
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #5
          Du har rett i det med bra lyddemping, den er vel en av de mer lyddempede bilene jeg har sittet i/kjørt som er original
          Veit ikke fordelen med en eller flere store 15"-18" vs 10"-12" med tanke på lyd og kvalitet

          Comment


          • #6
            Det at en 10" er kjappere enn 18" som mange tror er bare tull. Men forskjellen er at en stor sub flytter mer luft enn en liten sub, og dermed får du et høyere lydtrykk og dypere bass.

            Personlig liker jeg stort, men det går jo rett og slett på hvor viktig det er for deg å ha plass. 1stk 15" fra DD i en DDBox15 fungerer meget bra til prisen. Ønsker du å bygge kasse selv får du naturligvis mye bedre lyd, men kassene fra DD som er ferdigbygd er meget gode, og de beste jeg har prøvd av fabrikkbygde kasser. Men de koster jo også mer enn vanlige fabrikkasser.

            Dessuten er det jo meget tøft med store basselementer
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              Forslag :
              Alpine CDE-101R

              2 x Rainbow Dreamline SLX 230

              12" Rainbow hammer med ssl monoblokk

              Totalt under 8000 svenske!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                Det at en 10" er kjappere enn 18" som mange tror er bare tull. Men forskjellen er at en stor sub flytter mer luft enn en liten sub, og dermed får du et høyere lydtrykk og dypere bass.

                Personlig liker jeg stort, men det går jo rett og slett på hvor viktig det er for deg å ha plass. 1stk 15" fra DD i en DDBox15 fungerer meget bra til prisen. Ønsker du å bygge kasse selv får du naturligvis mye bedre lyd, men kassene fra DD som er ferdigbygd er meget gode, og de beste jeg har prøvd av fabrikkbygde kasser. Men de koster jo også mer enn vanlige fabrikkasser.

                Dessuten er det jo meget tøft med store basselementer
                Dette kommer vel også endel an på pris regner jeg med..
                Til mitt budsjett (så billig som mulig for bra trøkk men samtidig bra lydkvalitet) så står vel valget mellom 2x10", 2x12" eller en 15" i grunn
                Last edited by jorji; 08-06-2009, 22:36.

                Comment


                • #9
                  Nå har jeg ikke sammenlignet mye subber opp mot hverandre, men en garanti for at alle DD-elementer er kjappe i responsen og gir en tight, fin og dyp bass, kan jeg gi deg

                  DD1515 subben er et utmerket valg til en billig 15". Den trøkker utrolig bra, og har meget gode kjølekapasiteter. Den er oppgitt til 500wrms effekttålighet, men folk har ofte brukt 1500 wrms til å drive en slik uten problemer.

                  Denne subben i en DDBox15 vil gi deg lite installasjons- og konstrueringstid da du ikke trenger å bygge kasse selv, samtidig som du vil få meget godt lydtrykk og fin dypbass. Men jeg gjentar meg selv som alltid, en god selvbygd kasse slår ALLTID fabrikkasser
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    hvor mye skulle du hatt for DD1515, DDBox15, et kompsett og en 4 kanals forsterker (hvis det var det du anbefalte) da? det var ekskludert spiller sant?

                    Comment


                    • #11
                      Spiller selger vi dessverre ikke. Men setter opp et tilbud til deg

                      DD1515: 2858,- (allerede satt ned fra 3290,-)
                      DDBox15: 2013,-
                      DDC6.5: 2014,-

                      Totalt: 6885,-
                      Tilbudspris: -15% = 5852,-

                      Forsterker har jeg ikke satt opp her, da våres forsterkere er nokså dyre pga deres kvalitet og holdbarhet, og vil nok gå en del over budsjettet ditt. Men om du vil ha mye watt for penga kan du jo kikke litt på dynabel forsterkere?
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment

                      Working...
                      X