Announcement

Collapse
No announcement yet.

små subber.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• små subber.

Fant ikke noe spesielt om dette emnet i søke funksjonen. Så får opprette en egen tråd på dette...

Er det noen her som har erfaring med små subber? Tenker da i størrelsen 5" og 6,5".

Skal muligens bygge bilstereo i en bil hvor det egentlig ikke er plass til en basskasse (95 mod mr2). Orginalt sitter det to stk 5" subber bak setene. Det går muligens ann å dytte inn 6,5" der, men ikke noe større.

Har foreløbig funnet to subber som kan være aktuelle: Kicker cvt65 og Focal utopia 13ws.

Noen som har hørt noen av disse og kan svare på om det har noe for seg å montere noe slikt i det hele tatt? Kommer til å få inn et 6,5" komponent sett i dørene på bilen. Spørsmålet er om disse subbene produserer noe særlig mere bass?
    Alternativet er å legge en flat aktiv sub på gulvet under ene setet, men er usikker på hvor mye ekstra bass en slik løsning gir.

Tar gjerne imot tips og erfaringer om dette...

5" og 6.5 er jo midbass og vil ikke kunne gi deg ordentlig dypbass. Men om du kjøper noe litt dyrt noe med lang slaglengde vil du kunne få litt bass ja.

Våres midbasser, DDW6.5 er noen feite saker, med vanvittig lang slaglengde. Er faktisk brukt sammen med 2veis komponentsystem og delefiltre slik at de tar over der dem vanlige 6.5" ikke klarer lengre.

Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Skjønner jo at en 6,5" ikke får med de aller dypeste tonene.

Men med tanke på at 2 stk 6,5" utgjør omtrent samme flate som en 12" bør det levere litt "trøkk" alikevel?

Har høytalere i hjemmekinoen med 3 stk 6,5" element som spiller ned til 18Hz. Med da spiller selvfølgelig kabinett kontruksjon osv mye inn.

Spm er om man får disse 6,5" bilsubbene noe særlig under 30Hz...

Eller om det kanskje blir bedre ved innstalering av en flat aktiv sub som de fleste produsenter lager?

Comment

2 6,5" utgjør 300cm2 mindre enn en 12" ca..

hvor mye har du å gå på i dybden?
        www.eirikaspaas.com

Comment

Det går vel fint å bygge små kasser bak setene til større subber? Vi gjorde iallfall dette på en mk1 MR2 til en kompis, 2stk kasser på 14 liter med en 10" i hver, en på hver side. Her er et bilde av en mk2 med 2stk 12", ser ut som disse originalsubbene står nedenfor kassene?

2stk 6,5" er langt unna 1stk 12" i membranareal..
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Hvis du setter basskasser bak setene har du ikke lenger noe sted å legge targa takets glassplater.

I dette tilfellet skal plassen for taket beholdes, og eventuell bass må plasseres andre steder.

Har ikke fått sjekket dybden ennå, men regner med at det er en del å gå på der... Bildet tilsier nok plass til de fleste små subber i dybden.
            Attached Files

Comment

Ok, da blir det dårlig med plass til subkasser der ja.. Har hatt 3stk av den gamle Focal Utopia 5WS i kasse, dette spilte både høyt og dypt, men de er gått ut av produksjon nå.. Elemental designs sin 6,5" subbass får mye skryt på amerikanske bilstereoforum, prisen er heller ikke så ille

http://www.edesignaudio.com/product_...products_id=33

[URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Blir vel til å prøve noe sånt. Enten den du linket til eller kicker sin modell av 6,5" bass...

Noen som har erfaring med disse flate aktive subbene? Er det noe særlig bass å hente fra en sånn eller er det egentlig bare tull? Kupeen i bilen er jo liten, så det trengs vel ikke like mye trykk som i en vanlig bil.
                Er ikke meningen å få en sinnsyk bass i bilen, men det skal låte bra. Og det skal være bass i anlegget. Så en eller annen form for sub må inn...

Comment

Earthquake SWS 6.5" bør vel være noe ?

990,- for ett par er vel ikke ille.
                  Mvh
                  Lars Engen

Comment

Tror jeg heller hadde gått for SWS 6.5" til den prisen Jeg har både 8" og 12" av denne serien, det er meget gode høyttalere. Engen, har du flere av disse på lager?

Comment

Earthquake lager også 6,5"? Takk for tipset!

Fler enn dynabel som forhandler disse?

Hvis bygge prosjektet blir noe av blir det nok disse som velges... Må lytte til en slik flat aktiv sub og, men tipper jeg ender opp med de earthquake 6,5" subbene.
                      Last edited by magnesmurf; 08-06-2009, 17:06. Reason: Så ikke at tipset kom fra forhandler..

Comment

Det er vel ikke dynaBel som forhandler bil elementene såvidt jeg vet, bare hjemmekino.

Comment

En kamerat har Mr2, dog ny type (2003 mod, om jeg husker korrekt)
                          Han har bak setene et lite oppbevaringsrom hvor forrige eier satt inn en flat aktiv sub. Denne er tvers igjennom udugelig !
                          Kommer bare "skrangle" låter, minimalt med bass.. Han har også en 8" polk sub i luka til dette oppbevaringsrommet (bak fører setet) dette fungerer greit, men heller ikke imponerendes.
                          Denne bilen er ikke dempet, mulig dette har en stor skyld i problemet.
                          VW Corrado - Prosjekt bil
                          Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                          It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                          I´m BANKRUPT - A G60 owner

Comment

God plass til subber i MR2 med litt glassfiber og arbeid

I min 93 MR2 MK2 så har jeg 4 stk 8" L7 Solo-baric elementer.

Riktignok bruker jeg bagasjerommet til t-taket. Men dersom du klarer deg med 2stk 10" så er det garantert mulig å lage kasser du kan få plass til t-taket på også.

Bygget jeg har laget her gir full setevandring og vipping.

Last edited by trustno1; 08-06-2009, 20:27.

Comment

Selvfølgelig er det plass til kasser bak setene. Men som nevnt tidligere i tråden skal orginal plassen til taket beholdes. Da er kasser bak setene utelukket.

Blir nok som sagt til å sette inn to av de earthquake subbene. Satser på at det duger. Klarer meg tross alt med en 12" bak i en camry. Og den bilen er GODT støyisolert orginalt. Er ikke ute etter noe sinnsykt trykk. Bare god lyd med bass...

Comment

Working...
                              X