Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støping i hjulbrønn, hva trenger jeg, og hvordan gjøres det?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Støping i hjulbrønn, hva trenger jeg, og hvordan gjøres det?

Først vil jeg bare si at jeg vet det finnes flere tråder som handler om akkurat dette, men jeg syntes det er så mange tips og triks fra alle sammen, så de trådene blir veldig uoversiktlige.. Jeg leser og leser, og når jeg først har funnet ut noe, så kommer det er tips fra en annen person, om at man må gjøre "sånn og sånn, ikke sånn og sånn"... Når man har lest alle tipsene og triksene alle kommer med, så har man glemt 90% av de forrige..

Det jeg ønsker meg her, er at noen kan veilede meg litt, med en veldig enkel "gjennomgang" av det man MÅ ha for å støpe en kasse i hjulbrønnen=) Er selvfølgelig takknemlig for alle svar, men håper dere skjønner hva jeg mener.. Om noen har tips og triks som er vesentlige for å få et godt resultat, så må dere bare komme med dem.. Det er eventuelt bare å lese tråden flere ganger, helt til alt sitter;-)

Først skriver jeg det jeg har forstått at man må gjøre, så kan dere supplere, ok?=)

Utstyr:
    Man må altså ha glassfibermatter og polyester med herder.. (?)

1. Først må man teipe bunnen, så man ikke støper rett i karosseriet, slik at man får kassen ut av bilen igjen senere.. Er det best med teip, eller kan man bruke f.eks. alu-folie? Ser for meg at det er enklere å legge noen lag me folie, enn å rulle lag på lag på lag på lag med teip??

2. Så legger man glassfibermattene med litt overlapping, slik at det blir tett? (legger jeg alle mattene i et lag med en gang, eller skal jeg legge en og en matte, og pensle mens jeg legger en og en matte?)

3. Så pensler man på polyesteren.. Så mye at det går gjennom mattene..

Trinn 2 og 3 gjentas til det er lagt ca. 4-6 lag?

Hørte noe om at det kan være lurt å dele hele greia, sånn at det er enklere å få inn og ut av bilen.. Dette er vel kun nødvendig om man ikke får det ut helt vil jeg tro, så den tror jeg at jeg skipper.. Jeg gjør det ikke vanskeligere enn jeg må=)

Skal ha mdf på toppen av denne kassen, ossen skal jeg støpe fast kassen til mdf'en? Er det bare å legge på glassfibermattene og dynke med polyester, så fester det seg selv?

Noen som har noe å tilføye her eller?=)
    Last edited by aFFekak; 13-06-2009, 19:16.
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

Så lenge du enten teiper skjøtene eller har så stor overlapp at du ikke risikerer at polyestern finner veien mellom alufolien din og til chassi er det vel greit nok med folie skulle jeg tro
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Originally posted by r3mark View Post
      Så lenge du enten teiper skjøtene eller har så stor overlapp at du ikke risikerer at polyestern finner veien mellom alufolien din og til chassi er det vel greit nok med folie skulle jeg tro

Det funker vel ja.. Legge folie, så teiper jeg de sammen, så det blir en svær folie "matte" baki der..
      Mvh.
      Roy

Comment

Originally posted by aFFekak View Post
        Det funker vel ja.. Legge folie, så teiper jeg de sammen, så det blir en svær folie "matte" baki der..
        Evt. vibroplast M1 på "vranga".. Da har du folie og demping av kassa i en operasjon. bare å støpe rett mot butylen!
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

hvis du ikke må støpe så ville jeg bygget den i mdf.

Jeg har 2x10" i hjulbrønn i focusen og den kassen ble bygget i mdf, mye mindre stress er det også..
          Men hvis du sliter med liten hjulbrønn og må bygge i glassfiber for å få nok liter er jo saken en helt annen.

Comment

Lurer selv også på hvordan man skal feste MDFn til glassfiberen..

Samt, hva skjærer dere bort overflødig herdet glassfiber med, uten å ødelegge resten, få sprekker o.l?
            1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=4723&page=4
              sound.vision.soul

Type R

Comment

Originally posted by dBcompaniet View Post
                hvis du ikke må støpe så ville jeg bygget den i mdf.

Jeg har 2x10" i hjulbrønn i focusen og den kassen ble bygget i mdf, mye mindre stress er det også..
                Men hvis du sliter med liten hjulbrønn og må bygge i glassfiber for å få nok liter er jo saken en helt annen.

Blir for liten plass til å bygge i mdf skjønner du.. Har vært inne på tanken, men det går nok ikke:/
                Mvh.
                Roy

Comment

Hva har han brukt til å feste mdf'en til glassfiberen med, skruer? Ser ut som støpeplast i overgangen der, stemmer det eller? Er det mulig å bruke silikon der, for å få det tett?
                  Last edited by aFFekak; 15-06-2009, 04:24.
                  Mvh.
                  Roy

Comment

Originally posted by bjaa View Post
                    Lurer selv også på hvordan man skal feste MDFn til glassfiberen..

Samt, hva skjærer dere bort overflødig herdet glassfiber med, uten å ødelegge resten, få sprekker o.l?

Regner med det er bare å bruke en stikksag, vanlig håndsag e.l. ?

Men det er ingen som har svart meg på om jeg har forstått det riktig? Er fremgangsmåten jeg listet opp riktig?
                    Mvh.
                    Roy

Comment

Originally posted by aFFekak View Post
                      Hva har han brukt til å feste mdf'en til glassfiberen med, skruer? Ser ut som støpeplast i overgangen der, stemmer det eller? Er det mulig å bruke silikon der, for å få det tett?

er vel skruer, noe lim og støpeplast.
                      sound.vision.soul

Type R

Comment

Originally posted by LLH View Post
                        er vel skruer, noe lim og støpeplast.

Ok, da vet jeg det=) Begynner snart å skjønne hele tegninga nå... Blir bra!
                        Mvh.
                        Roy

Comment

Kanskje du kan få noen tips herifra... Lykke til med støpingen...
                          http://www.kolfiber.info.se/

Comment

Hvordan er det med temperaturer? Må det være varmt for at det skal polyesteren skal herde ?
                            Mvh.
                            Roy

Comment

Tror det beste er vanlig romtemperatur 18-22 grader.

Comment

Working...
                              X