Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble best mulig?, 2 sub og 1 monoblokk.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan koble best mulig?, 2 sub og 1 monoblokk.

Heisann!
    Det er slik at jeg har kjøpt inn en kasse med to subber, og en monoblokk til å drive dem.
    Så da lurer jeg på hvordan det skal kobles?

Forsterkeren er en mtx med 250w i 4 ohm... (750w peak om det er noe å bry seg om)
    Subbene målte jeg til 4ohm pr. stykk.
    Robert.
    Stereo: Orginalt forløpig.

Hei!

Hvis subbene dine er enkeltspolede, kan du brokoble dem til 2 ohm, og få betraktelig mer effekt av forsterkeren uten at det skader den.

Da kobler du pluss på sub nr 1 OG nr 2 til pluss på forsterker, og minus på sub nr1 OG nr 2 til minus på forsterker.

Kan se for meg at du da får rundt 375 watt RMS på forsterkeren istedenfor 250
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

man kan IKKE BROKOBLE høyttalere uansett type eller fason på de....da dette er passive komponenter med en gitt impedans.... de KAN bare kobles i serie eller parallel

ellers er jeg helt enig med deg DDN
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Originally posted by matador View Post
        man kan IKKE BROKOBLE høyttalere uansett type eller fason på de....da dette er passive komponenter med en gitt impedans.... de KAN bare kobles i serie eller parallel

ellers er jeg helt enig med deg DDN

Hehe selvfølgelig

Ordet brokoble er brukt så ofte, at jeg bare skrev det uten å tenke meg om. Ja, parallellkoble blir jo det riktige å si her da
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Takk skal du ha! det er nå koblet slik
          Robert.
          Stereo: Orginalt forløpig.

Comment

Working...
          X