Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innstilling og motstand på Dynabel 4501

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innstilling og motstand på Dynabel 4501

    Hei!
    Har koblet opp en JBL gt5 2402br og en Dynabel 4501 monoblokk, og lurer på hva de forskjellige innstillingene står for og hva de bør stå på, (ja jeg har prøvd å lytte og skru). Lurer også på om forsterkeren automatisk stiller seg til 2ohm, når basskassa er på 2ohm?

    Takker for alle innspill!

  • #2
    En forsterker STILLER seg ikke i 2 ohm. Du kobler til belastning i form av en høyttaler på 2 ohm, og da yter forsterkeren det som står oppgitt i papirene for 2ohm..
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      hvis ikke jeg husker feil er det vel 2x+ og 2x- innganger på denne monoblokka. det jeg måtte gjøre hvertfall når jeg hadde subb med 2x4ohm var å koble en spole til hver inngang. hvis jeg koblet spolene sammen inni kassa og bare en kabel til forsterker ble det veldiglav/ dårlig lyd...
      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
      Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

      Comment


      • #4
        Det spiller ingen trille hvor du paralellkobler så lenge du kjører på tjukke nok kabler. Selvsagt vil f.eks 2,5mm2 kabler med litt lengde funke dobbelt så bra med to kontra en, men kjører du på 6mm2 f.eks så er det nok ingenting å bekymre seg for..
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

        Comment


        • #5
          siden jeg sitter med bruksanvisningen til den forsterkeren foran meg så står det faktisk at det gjør
          Men de har bare brukt 4ohms elementer som eksempel da... men ikke vet jeg..
          Last edited by biffen071278; 19-06-2009, 09:35.
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #6
            Tro meg; Det spiller ingen trille om du parkobler spolene internt i kassa eller om du bruker det ekstra uttaket. Elektrisk så gjør du eksakt det samme!
            Roar Sørlie
            Tlf 90127075
            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

            Comment


            • #7
              akkurat der kan du mene hva du vil men min erfaring var hvertfall at det ble bedre å koble en spole til hver utgang på monoblokka....
              http://www.bilstereoforumet.no/showt...t=dynabel+4501
              Last edited by biffen071278; 19-06-2009, 10:08.
              Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
              Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

              Comment


              • #8
                Ærlig talt! Om du åpner opp forsterkeren eller måler på de to utgangene så er de rett og slett bare kobla sammen på innsida av forsterkeren.
                Jeg sitter ikke og MENER det jeg skriver. Jeg VET det stemmer.
                Den eneste grunnen til at den har to utganger er for å gjøre det mer praktisk i enkelte tilfeller når man skal koble opp subber. Det forslaget som står inne i bruksanvisninga til dynabel (sitter med den på bordet selv, har samme forsterker i bilen) er kun ment som en guide på hva som er enklest for deg å koble! Enkelte ganger blir jeg lutlei all denne synsingen og rare uttalelser her inne på forumet. Det er hakkende likegyldig hvor du foretar den paralellkoblingen, med mindre du kjører med ALT for tynne kabler ut til hvert enkelt element.
                Roar Sørlie
                Tlf 90127075
                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                Comment


                • #9
                  Hør på Roar og slutt å skrive tull! det der er ikke noe mer å diskutere...
                  Mvh Werner Harstad

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by biffen071278 View Post
                    akkurat der kan du mene hva du vil men min erfaring var hvertfall at det ble bedre å koble en spole til hver utgang på monoblokka....
                    http://www.bilstereoforumet.no/showt...t=dynabel+4501
                    Det er absolutt ikke mulig å få til. Ikke i teorien engang. Kun tynne kabler kan forårsake problemer. Og kobler du en spole pr utgang på forsterker vil du da få dobbelt så stor strømkapasitet på veien inn til sub siden du da har 2 sett med ledninger.

                    Det har overhodet ingenting å si om du parallellkobler inni kassen eller om du gjør det slik du har gjort nå
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      ja ja får mene hva dere vil... hvorfor har de koblet en spole til hver utgang når de har det med dobbel 4 ohms spole da? er da mye enklere å paralellkoble inni kassa å bare trekke en ledning .... brukte forrsten 6mm høytalerkabel. Det spiller igrunn liten rolle for meg hva dere mener da jeg hverken har forsterker el sub. Men spiller det liten rolle hva trådstarter gjør igrunn for spiller ingen rolle uansett. Men går strengt tatt en kabel til hver sin spole fra høytalerinngangen da...Det var sånn jeg koblet å det var IKKE det samme som å paralellkoble inni kassa.
                      Så kan dere mene akkurat hva dere vil
                      Last edited by biffen071278; 19-06-2009, 12:36.
                      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                      Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                      Comment


                      • #12
                        Dette sporte veldig av, men uansett er kassa je har på 2ohm(ferdig jbl kasse) så da driver så vidt je har forstått forsterkeren den i 2 ohms effekt. Veldig fint om noen kunne linke til bruksanvisning eller forklare litt om innstillingane på denne forsterkeren.

                        Comment

                        Working...
                        X