Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor vi er "avhengig" av bass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvorfor vi er "avhengig" av bass

    Ja, det finnes faktisk en vitenskapelig grunn for hvorfor vi blir hekta på bass! Har gjort litt research den siste tiden angående bassens effekt på hørselen og kroppen.

    Det har blitt gjort studier av soldater i krig, der ble det fastslått at når en bombe eller en granat ble sprengt i nærheten av en soldat, så forårsaket den dypfrekvente lydbølgen at hjernen blir satt i et "flykt eller kjemp" modus, adrenalin og endorfiner blir skilt ut.

    Dette ble sammenlignet med bassens effekt på kroppen, for kroppen skiller faktisk ut adrenalin og endorfiner når man har bra bass i bilen. Det er derfor noen hopper ut av bilen mens andre ikke kan få nok av bassen og man blir lettere avhengig av bass og "må bare ha mer" Jeg har selv opplevd det å få ett lite "kick" når jeg sitter i bilen og bassen kommer

    Når det kommer til hørelsskade så er det de høye tonene som er skadelig for øret, menneske øret hører fra 20-20 000hz ca og det sier seg selv at 20 000 svingninger i øret gjør mer skade enn 20. Men når man kommer høyt nok opp i db skalaen så kan 20hz være nok til å få øretromma til å sprekke. Og når det kommer til lydforvrengninger så er det mye mer skadelig enn å spille høyere med "ren" lyd.

    Jeg har hørt folk med enorme anlegg påstå at de faktisk har fått bedre hørsel enn da de først begynte med stereo. Så når man tenker over det, så er det faktisk troverdig for man sitter jo og lytter etter den minste lille feil og for å fintune anlegget.

    Men akkurat den sistnevnte teorien har mange sider, går man for høyt på db skalaen så tar øret skade uansett hvor rent man spiller. Men det er jo ikke umulig å utvikle hørselen i den forstand at man hører hver minste detalj i musikken. Tenk på piano stemmere eller de som setter opp stereo på konserter eller lignende, de må jo ha god hørsel for å få musikken til å stemme overens.
    Mvh Werner Harstad

  • #2
    Dette var jo et litt interessant diskusjonstema.

    Har den følelsen selv. Avhengighet

    Ble født på en sub jeg, da gode gamle fattern alltid har likt store anlegg og mye lyd. Som 8-åring ble jeg introdusert til 2x15" i vegg rett bak hodet, og den dagen ble JEG avhengig hvertfall

    Og etterhvert som jeg blir vant med subbene jeg setter i bilen må det bare mer til for hver gang kjenner jeg. Håper anlegget som skal nytt nå er stort nok for en stund

    Men ang. det du sier med hørselskader. Jeg leste en sak for lenge siden om at det skal spilles uvanlig høyt før man mister litt hørsel over natten, men spiller man 100 db i gjennomsnitt i 8 minutter, så vil det få varige hørselskader når man når alderen 40-50. Spiller man 140db i et halvt minutt om gangen når man skal vise frem anlegget annehver dag regner jeg med skadene kan bli mye større. Kjenner jo når jeg sitter i Omegaen på maks, at trommehinnen nesten sprekker, og da tar jeg hintet

    Leste også en annen gang, at smell er mye farligere for hørsel enn høy musikk, slik som på nyttårsaften. Noen gang prøvd å sprenge litt dagen etter og så lagt merke til at lyden ikke virker halvparten så høy som den gjorde på nyttårsaften? Regner vel med at det er fordi øret må "restituere" seg etter den harde påkjenningen, samme med musikk hvor man får pipelyder samme kvelden når man hiver seg i køya.

    Men alt i alt er vel musikk det tryggeste man kan høre på av "høye lyder" hva angår hørselskader vil jeg tro?
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Nedsatt hørsel kommer vel såvidt jeg vet hovedsaklig av aldring, og det er ikke nødvendigvis farlig å spille høyt i en bil. Ørene har selvsagt sine begrensninger, og alle vet man kan få nedsatt hørsel av ekstremt høye lyder uten forvarsel. Når det skraper i ørene bør det vel være en forvarsel til de fleste, og det er jo ikke behagelig å spille over smertegrensen.

      Fysikklæreren min sa at ørene trengte hvile, så lenge man ikke spiller høy musikk over veldig lage perioder uten pause, så skulle det visst ikke være noe farlig. Han sa det var smart å f.eks ta seg en tur ut en gang i halvtimen fra diskoteket, så ørene fikk hvilt seg

      Comment


      • #4
        Hørselen er veldig individiuel fra person til person, noen kan sitte i bilen med høy musikk og storkose seg, mens andre famler etter dørhåndtaket. Man kan venne seg til høy musikk over tid og fortsatt ha god hørsel, nesten som hørselen blir "herdet." Mitt store bass idol er Steve Meade og han kjører med 4 18" og 20 000watt+ og han spiller i oppimot 160db grensen, det har han gjort i flere år og han har hørselen helt intakt. men han spiller ikke høyt så lenge om gangen, er nok det som sparer hørselen hans.

        Når det kommer til hvilke lyder som skader hørselen mest, er det nok "fabrikk støy" som er skadeligst og høye toner. Fabrikk støy gjør at hørselen tar skade ved 100-120db innen kort tid(piping i ørene og nedsatt hørsel) Det har jeg selv erfart, var i fabrikken uten hørselvern en gang og det tok ikke lang tid før ørene fikk vondt da, har tatt støymåling inni der og det viste seg at det ikke var mer enn 101,4 db på det høyeste! I den forrige bilen min viste målingen på rundt 143 db og da storkoste jeg meg, så forskjellige lyder har forskjellig effekt på smertegrensen.

        Ren musikk er ikke like skadelig som de andre lydene, så lenge man tar en pause når man merker øret blir sliten så går det nok bra
        Mvh Werner Harstad

        Comment


        • #5
          Originally posted by berniebp87 View Post
          ." Mitt store bass idol er Steve Meade og han kjører med 4 18" og 20 000watt+ og han spiller i oppimot 160db grensen
          Nå har jo han 8 18" og 30 000"watt" da

          Comment


          • #6
            Originally posted by halseth View Post
            Nå har jo han 8 18" og 30 000"watt" da
            men det er chicken sin bil, men han kjører jo den også og har bygd hele greia den passerte jo 160db!
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #7
              Originally posted by berniebp87 View Post
              Hørselen er veldig individiuel fra person til person, noen kan sitte i bilen med høy musikk og storkose seg, mens andre famler etter dørhåndtaket. Man kan venne seg til høy musikk over tid og fortsatt ha god hørsel, nesten som hørselen blir "herdet." Mitt store bass idol er Steve Meade og han kjører med 4 18" og 20 000watt+ og han spiller i oppimot 160db grensen, det har han gjort i flere år og han har hørselen helt intakt. men han spiller ikke høyt så lenge om gangen, er nok det som sparer hørselen hans.

              Når det kommer til hvilke lyder som skader hørselen mest, er det nok "fabrikk støy" som er skadeligst og høye toner. Fabrikk støy gjør at hørselen tar skade ved 100-120db innen kort tid(piping i ørene og nedsatt hørsel) Det har jeg selv erfart, var i fabrikken uten hørselvern en gang og det tok ikke lang tid før ørene fikk vondt da, har tatt støymåling inni der og det viste seg at det ikke var mer enn 101,4 db på det høyeste! I den forrige bilen min viste målingen på rundt 143 db og da storkoste jeg meg, så forskjellige lyder har forskjellig effekt på smertegrensen.

              Ren musikk er ikke like skadelig som de andre lydene, så lenge man tar en pause når man merker øret blir sliten så går det nok bra
              Nå er det jo en forskjell på å stå på en scene BAK høyttalerne, og å stå 5 meter FORRAN høyttalerne da.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Elutstyr.no View Post
                Nå er det jo en forskjell på å stå på en scene BAK høyttalerne, og å stå 5 meter FORRAN høyttalerne da.
                Sikta til bilstereo nå, siden det er bilstereoforumet
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #9
                  Ved 120 db så kan ørene bli skada. Etter hva jeg mener og huske så gjelder dette alle typer lyd.
                  MEN. Når man kommer til lyder som ørene digger, kan det hende de "tåler" mer, nettopp fordi det er en behagelig lyd.
                  Bass på 140db knuller jo rett og slett i øra, men en sylskarp pipe lyd på 100db er et rent helvette. Noen som skjønner hvor jeg vil henn?

                  Lyder som ørene hater tåler de også mindre av, etter min egen "filosofi".

                  Selv er jeg født med nedsatt hørsel, i bass registeret, men etter og ha spillt CW CLSC 215 på full guff i 20 minutter (i heimen) hold dette til og fucke opp en trommehinne operasjon. Spilte da basslåt og den kunstige trommehinna tok skade av dette..
                  VW Corrado - Prosjekt bil
                  Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                  It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                  I´m BANKRUPT - A G60 owner

                  Comment


                  • #10
                    Det er mye mer energi i de høyfrekvente lydbølgene enn i de lave, og den energien overføres til trommehinna når lyden treffer øret. Noe som forklarer hvorfor det er mer "behagelig" med bass.
                    Er ingen hemmelighet at diskant dreper hørselen mye mer enn det bass gjør ved samme lydtrykk.

                    Comment

                    Working...
                    X