Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøre monoblokk uten sikring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøre monoblokk uten sikring?

    Vil strekke kablene og teste subben sammen med monoblokka i dag, eneste problemet er at jeg har bare en sikring, og mangler sikringsholder til den!
    Er vel bare om jeg overbelaster forsterkeren at det er behov for sikring?
    I mitt hode kommer dette til å gå bra
    It's all Pioneer, bby!

  • #2
    Sikringsholder med sikring bør plasseres max 15 cm fra batteriet ditt, antar at du har batteriet fremme, du har dermed et langt kabelstrekk, sikringen skal forhindre kortslutning ved evt slitasje på kabelisolasjon bakover i bilen...

    Sikring for å beskytte forsterkeren din står som regel montert i forsterkeren, gjerne med et deksel over...

    Så det er ingen problem å prøve dette, men vil anbefale deg å vente til du har sikring og sikringsholder på plass så nær batteriet som mulig... Det er veldig kjipt viss bilen di skulle ta fyr pga en manglende sikring/sikringsholder til toppen 200,- ...

    Comment


    • #3
      Koble til sikringen uten holder du, og isoler den med noe elektroteip når du tester. Dette er INGEN permanent løsning men går til testing. Da kan du hvertfall teste med god samvittighet
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Synd at det er en vanlig misforståelse det der at sikringene er til å beskytte utstyret ditt. Det er tross alt et heftig sveisapparat å shorte en 50kvadrat rett til chassi uten sikring ;D
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

        Comment


        • #5
          Når jeg tenker etter, var det en kompis som gjorde nøyaktig dette da jeg var rundt 18 år.

          Men en elektriker lærling hadde sagt at det var ingen vits med sikring der

          Glad jeg aldri hørte etter dette.
          Last edited by Defus; 24-06-2009, 15:20.
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Originally posted by r3mark View Post
            Synd at det er en vanlig misforståelse det der at sikringene er til å beskytte utstyret ditt. Det er tross alt et heftig sveisapparat å shorte en 50kvadrat rett til chassi uten sikring ;D
            Been there, done that :P
            Sikringa bør plasseres så nærme batteriet som overhodet mulig. Jeg kortslutta en 50kvadrat kabel mot eksosmanifolden, og det endte med brann og halvveis fri eksos. + en reparasjon på noen tusenlapper og svidd plastlukt i bilen noen uker fremover.

            Comment


            • #7
              Hvis man tenker litt når man legger kabel så skal det noe til før isolasjonen gnages hull på

              Comment


              • #8
                Ja, men når kabel møter x-hundre grader varmt metall går det fort :P
                Et lurt triks er å legge litt dynamat, vibroplast el.l. på kanten du er redd skal gnage, så blir det bra.
                Så ingen slitasjemerker sist jeg kikka på gjennomføringa jeg har gjort gjennom torpedoveggen.

                Comment

                Working...
                X