Announcement

Collapse
No announcement yet.

Størrelse på Reflex-rør....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Størrelse på Reflex-rør....

    Hallaisen...

    Trenger veiledning om min kasse på 462 ltr innvendig uten å ha trukket fra massen i elementene med 3x Alpine SWR 1552.... Hvor stor og hvor lang bør jeg ha port?
    Nåværende rør er 10 tommer og ca 35 cm lang....

    Eller kansje dette er "mat" for Dag J......

    Bol
    No Windows-crap,just Mac Power

  • #2
    Du burde vel nevne hvilken tuning du ønsker på kassen? Til musikk er jo 35-40hz å anbefale. Og ja dette kan vel sammenlignes med et godt måltid for Dag Johansen
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Har ikke snøring på dette med Tuning..... Vet bare at jeg vil ha en grei "allround-lyd"....

      Skal prøve en PM til Dag jeg...
      No Windows-crap,just Mac Power

      Comment


      • #4
        Tuning på kasse definerer hvilken frekvens elementet skal spille best på. Tuner du til DB Drag, f. eks. 50hz, vil du spille høyt på Termlab, men lyden vil bli elendig, og vil ikke spille dypt.

        Tuner du derimot til 30hz, som er meget lavt vil det spille utrolig dypt men du vil få en litt slapp brumblebass. Derfor er det fint å finne en perfekt balanse midt i mellom. 35-39hz er vel det mest brukte i SQ biler. Selv har vi 37hz på vår kasse til 9515g elementet vi hadde i Omegan. Spilte meget dypt, veldig fint og veldig høyt.

        Så jeg personlig sverger til 35-37hz
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #5
          Skal svare deg "helt bak mål".... Jeg liker best 15 tommere.....he he... Så mye kan jeg...

          Joda jeg forstår litt om frekvens eller rettere sagt om deling på de forskjellige elementen.... Og jeg har hørt at øret ikke kan høre no spesielt lavere enn ca 60Hz... Men som sagt,jeg er ganske ute å kjøre når det kommer til frekvenser o.l.
          No Windows-crap,just Mac Power

          Comment


          • #6
            Øret hører fint ned til 20hz. Kommer mye an på hvordan kassen er tunet og hvor fint elementet jobber i de lave frekvensene.

            Gå inn på www.realmofexcursion.com/downloads.htm

            Her kan du laste ned sinustoner i de frekvenser du ønsker. Last ned for eksempel

            20
            25
            30
            35
            40
            45
            50
            55
            60
            -hertz

            Og hør på de forskjellige så får du med en gang mye bedre forståelse over hvor dypt de forskjellige frekvensene høres ut.

            Hører du ikke noe under 30-35hz så er anlegget ditt langt ifra bra.

            Da vil du hvertfall skjønne hvor viktig det er med tuningfrekvens på kassen for å få bra lyd
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              vet ikke jeg, men kanskje denne kan hjelpe deg?

              http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31

              Comment


              • #8
                Originally posted by Bassoflove View Post
                Hallaisen...

                Trenger veiledning om min kasse på 462 ltr innvendig uten å ha trukket fra massen i elementene med 3x Alpine SWR 1552.... Hvor stor og hvor lang bør jeg ha port?
                Nåværende rør er 10 tommer og ca 35 cm lang....

                Eller kansje dette er "mat" for Dag J......

                Bol

                og visst det stemmer det som kommer fram på den linken jeg sendte så kan det se ut som du har tunet kassa di til en plass mellom 25-30Hz

                rett meg visst jeg er helt på jordet nå..hehe
                Last edited by pgoutlaw; 29-06-2009, 19:49.

                Comment


                • #9
                  Åffå ska alt være så jævli vanskelig..... Ikke finner ikke hva x-max´en er,og for det andre er ikke de tekniske orda på engelsk min sterke side.... For d tredje....Hadde LG i Matte...
                  Finnes det ikke en slik side på norsk dah?
                  No Windows-crap,just Mac Power

                  Comment


                  • #10
                    bruk den nederste formelen...

                    Select Your Port Type
                    Round Square Is this a slot port ? - rund port eller firkant port
                    No Yes
                    Quantity of ports - antal porter
                    Enter Enclosure Volume (ft3 ) - volum på kasse i ft³ (2 ft³- 56.6liter)
                    Enter Desired Tuning Frequency Hertz - ønsket tuning frekvens
                    Round Vent
                    Enter Desired Port Diameter Inches - ønsket diameter på port, f.eks 4"


                    kalkulator for å regne ft³ om til liter

                    http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a599


                    som sagt, er jeg på bærtur nå så rett meg.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Bassoflove View Post
                      Hallaisen...

                      Trenger veiledning om min kasse på 462 ltr innvendig uten å ha trukket fra massen i elementene med 3x Alpine SWR 1552.... Hvor stor og hvor lang bør jeg ha port?
                      Nåværende rør er 10 tommer og ca 35 cm lang....

                      Eller kansje dette er "mat" for Dag J......

                      Bol
                      vet ikke hvilket program du bruker..
                      men viss du prøver WinISD..
                      så skriver inn det meste av info.. så får du til mål osv.. på port osv

                      http://support.alpine-usa.com/produc..._SWR-1522D.PDF

                      på linken så er det meste av info..
                      Good luck
                      Last edited by HLS; 29-06-2009, 20:34.
                      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                      Mvh
                      Rune Kvaal

                      Comment


                      • #12
                        Trenger ikke bilradiospes sin kalkulator for å regne ut Cubic feet

                        En cuft/cubic feet/FT3 = 28.33 liter
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                          Trenger ikke bilradiospes sin kalkulator for å regne ut Cubic feet

                          En cuft/cubic feet/FT3 = 28.33 liter
                          og poenget ditt var?

                          tenkte bare gjøre det litt enklere for fyren evt andre som leser tråden og trengte det

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kimmen View Post
                            og poenget ditt var?

                            tenkte bare gjøre det litt enklere for fyren evt andre som leser tråden og trengte det
                            Jo så kan han selv bare regne ut på kalkulatoren istedenfor å sløse 2-3 viktige kalorier på ekstra trykking for å finne nettsiden
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              Størrelse på rør ja.. Det kommer helt ann på hvor mye effekt du skal presse gjennom elementene. Har du lite effekt trenger du ikke stor port, har du mye effekt må du har mer portareal for å unngå turbulens. Turbulens gjør at portens ressonerende egenskaper forsvinner og har ingen hensikt lenger.

                              om du bruker en "regel" på 4" port eller 300cm^2 portareal per kw så hardu nok portåpning. Deretter kan du finne ut lengde etter ønsket avstemningsfrekvens.

                              Ser også at du har rør som tilsvarer 10" nå.. Antar at du ikke har noe form for avrunding i endene da? Det MÅ du ha for å unngå turbulens. Porten er en ressonator, ikke bare et hull i kassa.

                              Og avstemningsfrekvensen bestemmer ikke hvordan ting låter kvalitetsmessig i så stor grad. Er heller frekvensresponsen som blir påvirket. Og hva som er best frekvens og "tune" til kommer ann på bilen, kasse og element. En kasse som er avstemt til 45hz kan låte meget bra mens en kasse avstemt til 35hz kan låte møkk om f.eks bilen forsterker frakvenser rundt 35hz kraftig. En kasse avstemt til 30hz kan låte dritbra det, lav avstemning er ikke lik slapp brumlebass Snakker av erfaring, hadde tross alt forrige kasse avstemt til 27hz en stund..
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X