Announcement

Collapse
No announcement yet.

Størrelse på Reflex-rør....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hifonic View Post
    om du bruker en "regel" på 4" port eller 300cm^2 portareal per kw så hardu nok portåpning.
    Jeg antar du mener 8" port, siden det er rundt 300cm^2.

Frode

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
      Størrelse på rør ja.. Det kommer helt ann på hvor mye effekt du skal presse gjennom elementene. Har du lite effekt trenger du ikke stor port, har du mye effekt må du har mer portareal for å unngå turbulens. Turbulens gjør at portens ressonerende egenskaper forsvinner og har ingen hensikt lenger.

om du bruker en "regel" på 4" port eller 300cm^2 portareal per kw så hardu nok portåpning. Deretter kan du finne ut lengde etter ønsket avstemningsfrekvens.

Ser også at du har rør som tilsvarer 10" nå.. Antar at du ikke har noe form for avrunding i endene da? Det MÅ du ha for å unngå turbulens. Porten er en ressonator, ikke bare et hull i kassa.

Og avstemningsfrekvensen bestemmer ikke hvordan ting låter kvalitetsmessig i så stor grad. Er heller frekvensresponsen som blir påvirket. Og hva som er best frekvens og "tune" til kommer ann på bilen, kasse og element. En kasse som er avstemt til 45hz kan låte meget bra mens en kasse avstemt til 35hz kan låte møkk om f.eks bilen forsterker frakvenser rundt 35hz kraftig. En kasse avstemt til 30hz kan låte dritbra det, lav avstemning er ikke lik slapp brumlebass Snakker av erfaring, hadde tross alt forrige kasse avstemt til 27hz en stund..
      Det er sant det, at en kasse med lav tuning KAN låte bra, men i de fleste tilfeller så er vel 30hz altfor lavt?

Jeg har ikke til nå lyttet til noen "30hz kasser" som låter fint. Det laveste jeg har lyttet til er vel 32hz, og syntes det ble litt slapt. Jeg har sverget til rundt 37hz, men så har jeg hatt 6 store stasjonsvogner, og 1 liten colt (sistnevnte var førstegangsbil), så vet jo ikke hvordan det er i mindre biler slik som Punto.

Tviler ikke et sekund på det Hifonic sier, da han har mer peiling enn de fleste av oss her på forumet, men det kommer vel mer an på smak og hva man personlig syntes låter korrekt eller ikke
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Vil takke alle som har prøvd å hjelpe meg med utregning på Reflex-røret.... Har vært mye på jobb nå,og ser fram til søvn hver morgen jeg kommer hjem.... Skal ta meg litt sammen etterhvert å få studert litt med utregninga.
        Forresten... er det noen som vet hvor jeg kan få tak i reflex-rør som er konisk i begge endene.... 10-toms jah..... Og her i Norge....

Takk til dere ALLE......

Bol
        No Windows-crap,just Mac Power

Comment

10" har jeg ikke sett før, men 8" vet jeg man kan få tak i, i statene. Tror ikke noen i Norge har det
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Originally posted by fhl View Post
            Jeg antar du mener 8" port, siden det er rundt 300cm^2.

Frode
            Blæææh, surra med radius og diameter i nattens mørke..
            Mener selvfølgelig 4" eller 80cm^2
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Digital Designs Norge View Post
              Det er sant det, at en kasse med lav tuning KAN låte bra, men i de fleste tilfeller så er vel 30hz altfor lavt?

Jeg har ikke til nå lyttet til noen "30hz kasser" som låter fint. Det laveste jeg har lyttet til er vel 32hz, og syntes det ble litt slapt. Jeg har sverget til rundt 37hz, men så har jeg hatt 6 store stasjonsvogner, og 1 liten colt (sistnevnte var førstegangsbil), så vet jo ikke hvordan det er i mindre biler slik som Punto.

Tviler ikke et sekund på det Hifonic sier, da han har mer peiling enn de fleste av oss her på forumet, men det kommer vel mer an på smak og hva man personlig syntes låter korrekt eller ikke
              30hz i bil blir sjelden bra pga gain i nedre regionen, men lyden blir ikke slapp
              Hjemmekino kassa mi som er tunet til 16hz låter heller ikke særlig slapt
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Working...
              X