Announcement

Collapse
No announcement yet.

bytte av sub i bilen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bytte av sub i bilen?

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en eller to stk 12" til bilen min(passat 02 stv 1.9TDi 130hk)
    har i dag to stk JBL power 12" med en amp(HIfonics BXI 2608D) og to stk batterier(oddesey pc 1500).
    Vil spille høyere(mer trykk?) og lurer på om jeg skal gå for to stk nye elementer eller ett kraftigere element?
    Er det noen som har noen meninger eller forslag til hva jeg kan gjøre?
    kom gjerne med forslag til hvilken sub(er) jeg kan handle.

Takker for hjelpen
    Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

Originally posted by Paulsberg View Post
    Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en eller to stk 12" til bilen min(passat 02 stv 1.9TDi 130hk)
    har i dag to stk JBL power 12" med en amp(HIfonics BXI 2608D) og to stk batterier(oddesey pc 1500).
    Vil spille høyere(mer trykk?) og lurer på om jeg skal gå for to stk nye elementer eller ett kraftigere element?
    Er det noen som har noen meninger eller forslag til hva jeg kan gjøre?
    kom gjerne med forslag til hvilken sub(er) jeg kan handle.

Takker for hjelpen
    Hei!

Større membranoverflater er jo den billigste veien å gå for å få mest bang for the buck. Så da ville jeg vel kanskje gått for 2stk nye elementer av litt billigere klasse og kanskje i størrelse av 15"? Dessuten er jo lyden av to så store elementer meget morro, og det flytter jo store mengder med luft, og spiller dypt

Er vel det du er ute etter regner jeg med
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Originally posted by Digital Designs Norge View Post
      Hei!

Større membranoverflater er jo den billigste veien å gå for å få mest bang for the buck. Så da ville jeg vel kanskje gått for 2stk nye elementer av litt billigere klasse og kanskje i størrelse av 15"? Dessuten er jo lyden av to så store elementer meget morro, og det flytter jo store mengder med luft, og spiller dypt

Er vel det du er ute etter regner jeg med
      Har hørt ett sted at 15" ikke passer til min stil? altså rap, tehcno, trance og egentlig det meste.
      noen forslag da?

Comment

Myten om at store elementer er tregere enn små er bare tull. Den myten er blitt avkreftet av Dag Johansen, som kanskje er en av Norges flinkeste med lyd.

Slik jeg ser det, kan en 15" være like kjapp som en 8".

En 15" membran veier mer enn en 8" i de fleste tilfeller, men tilfører man en økning i effekt og motorstørrelse med en geometrisk linje som følger størrelsen på elementene er jo 15" nødt til å bevege seg like fort som en 8".

Det er jo mange som har brukt 15" og 18" i SQ bygg, og ta f.eks. Fønix 1 kinosalen i KrSand.

Der er det 8x18" subber. Hvis dem ikke kunne gjengi all lyd bra, og ikke punchet og vært tight nok, kunne dem ikke brukt den størrelsen heller, da det er så mye forskjellige lyder og musikk i filmer. Skjønner?

Jeg har brukt både 10", 12" og 15" i mine egne biler, og om man unngår det billigste av elementer, vil man få en topp lyd med 15" på lik linje med 8"

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Myten om at store elementer er tregere enn små er bare tull. Den myten er blitt avkreftet av Dag Johansen, som kanskje er en av Norges flinkeste med lyd.

Slik jeg ser det, kan en 15" være like kjapp som en 8".

En 15" membran veier mer enn en 8" i de fleste tilfeller, men tilfører man en økning i effekt og motorstørrelse med en geometrisk linje som følger størrelsen på elementene er jo 15" nødt til å bevege seg like fort som en 8".

Det er jo mange som har brukt 15" og 18" i SQ bygg, og ta f.eks. Fønix 1 kinosalen i KrSand.

Der er det 8x18" subber. Hvis dem ikke kunne gjengi all lyd bra, og ikke punchet og vært tight nok, kunne dem ikke brukt den størrelsen heller, da det er så mye forskjellige lyder og musikk i filmer. Skjønner?

Jeg har brukt både 10", 12" og 15" i mine egne biler, og om man unngår det billigste av elementer, vil man få en topp lyd med 15" på lik linje med 8"
          Tusen takk for enormt god forklaring.
          Ville du gått for to stk 15" eller en kraftig? ampen min leverer vel 2600w rms.

Comment

De fleste kinoene har store elementer, men bak det igjen sitter det korrekt designede kasser og også den riktige typen forsterkere. Uansett så kan du få større elementer til å "låte" like korrekt som mindre. Men det viktigste er at elementet har egenskapene til det.. Ofte er ikke magnetstyrken linjær med økningen i membranareal. Og noen større elementer har mindre magnetstyrke i forhold til noen mindre. Selvfølgelig er det også andre faktorer som spiller inn.

Men er forutsetningene til stede er det helt rett at det ikke bør være noen forskjell på lydgjengivelsen fra en 8" til en 15".
            Mvh
            J. Holm
            www.b2audio.com
            http://facebook.com/b2audio

Comment

Jeg ville absolutt gått for 2x15" om du har plass. No questions about it!

Si at du har 2stk 15" til 3000kr pr stk så vil disse spille mye høyere enn 1stk 15" til 6-7000kr, og 2600 W RMS er jo nok til å få elementer i alle størrelser til å trøkke bra

Du kan jo kikke litt hos oss: www.DDaudio.no -> Produkter -> Subwoofer 15"

Bare å spørre hvis du lurer på noe

Comment

Tusen takk for enormt god forklaring.
                Ville du gått for to stk 15" eller en kraftig? ampen min leverer vel 2600w rms.
                Hvis du allerede i dag har 2 x 12" subber, da er neste steg mer membran areal eller tilsvarende membranareal og mer effekt.

I og med at du alt har forsterker, ville jeg sett på subber som har en høy følsomhet slik at du ikke trenger mye effekt for å få de til å gjengi lyden.

2 x 15" som er lettdrevne er mitt bud.
                Mvh
                J. Holm
                www.b2audio.com
                http://facebook.com/b2audio

Comment

alt høres bra ut her syns jeg, men vet ikke om jeg har plass. det er jo spørs på hvor stor kasse de forskjellige elementene trenger. har jo en stv så plass er det jo, men vet ikke om det er plass nok til de elementene dere tenker på?
                  kommer en med gode priser er mye gjort tror jeg.

Comment

alt høres bra ut her syns jeg, men vet ikke om jeg har plass. det er jo spørs på hvor stor kasse de forskjellige elementene trenger. har jo en stv så plass er det jo, men vet ikke om det er plass nok til de elementene dere tenker på?
                    kommer en med gode priser er mye gjort tror jeg.
                    Våres 15" ville jeg ikke kjørt mindre enn 85 liter pr element. Dem trøkker virkelig godt med 85 liter og oppover.

Vi har skattepengertilbud ut måneden som betyr siste dagen i dag. Da er det 15% avslag på subber og 25" på forsterkere, så hvis du bestemmer deg for en bestilling i dag, får du jo en god pris

Comment

Våres 15" ville jeg ikke kjørt mindre enn 85 liter pr element. Dem trøkker virkelig godt med 85 liter og oppover.

Vi har skattepengertilbud ut måneden som betyr siste dagen i dag. Da er det 15% avslag på subber og 25" på forsterkere, så hvis du bestemmer deg for en bestilling i dag, får du jo en god pris
                      Tviler på at jeg har plass til en kasse på 190l i min bil. har ett batteri der bak også som bruker litt plass, men samtidig er dette det beste tilbudet til nå. så tror jeg gjør ett valg i løpet av dagen/kvelden.

Comment

Når det gjelder basselementer kan man bare velge 2 av følgende 3 kriterier:
                        Dyp bass.
                        Høy følsomhet.
                        Liten kasse.

Velg 2 av de 3 kriteriene helt vilkårlig og man må ofre den tredje kriterien.

Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
                          Når det gjelder basselementer kan man bare velge 2 av følgende 3 kriterier:
                          Dyp bass.
                          Høy følsomhet.
                          Liten kasse.

Velg 2 av de 3 kriteriene helt vilkårlig og man må ofre den tredje kriterien.

Mvh
                          Dag Johansen
                          Takk for hjelpen.

Comment

Kan vel bare slette denne Tråden nå

Comment

Slike tråder lar vi bare stå slik at andre kan søke dem opp senere og lære litt selv, og kanskje komme med tilleggspørmål

Comment

Working...
                              X