Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal 165KRX2 VS Hertz K6

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Focal 165KRX2 VS Hertz K6

Ny spiller er på plass snart. På tide å se å på komp. sett. Har vært i butikk og hørt på disse to settene. Men klarer ikke å velge. Hvem av disse burde jeg velge?
    Last edited by gooner87; 09-07-2009, 00:27. Reason: Bruker samme tråd, men endrer tittel?

Skal du bruke såpass med penger, bør du DEFINITIVT høre dem sammen med spiller (og forsterker?) først

Edit: My bad, trodde du så på Utopia-modellen av Focal. Men hvis du ikke klarer å avgjøre, har du nok sannsynligvis ikke hørt på godt nok utstyr, tipper jeg.

Comment

Originally posted by dKo View Post
      Skal du bruke såpass med penger, bør du DEFINITIVT høre dem sammen med spiller (og forsterker?) først

Edit: My bad, trodde du så på Utopia-modellen av Focal. Men hvis du ikke klarer å avgjøre, har du nok sannsynligvis ikke hørt på godt nok utstyr, tipper jeg.
      Takk for svar. Nei er ikke utopia-modellen. Klarer bare ikke å velge. Hva mener du med ikke godt nok utstyr. Er det så stor forskjell på disse settene?

Har ikke råd til å kjøpe inn alt på en gang som planlagt pga. endringer i planene. Må ta litt og litt.

Comment

Originally posted by gooner87 View Post
        Takk for svar. Nei er ikke utopia-modellen. Klarer bare ikke å velge. Hva mener du med ikke godt nok utstyr. Er det så stor forskjell på disse settene?

Har ikke råd til å kjøpe inn alt på en gang som planlagt pga. endringer i planene. Må ta litt og litt.
        Hmmm ok! nei jeg aner egentlig ikke forskjellen mellom akkurat disse to selv, men når du kommer opp i en viss prisklasse begynner det å bli veldig utstyrsavhengig. Dvs spillere eller forsterkere kan slite med å vise hvor god en høyttaler er.

Jeg har selv hørt mer godsnakk om Focal i "hifi/SQ-sammenheng" enn om Hertz, men det kan være tilfeldig (ser jo mange Hertz-fans rundt om kring). Likevel, Focal-elementer brukes i studioer av profesjonelle musikere, de lager gode studiomonitorer og gode stuehøyttalere. Så de vet hva de driver på med i hvert fall!

Eneste jeg kan si om Focal, Polyglass-serien til Focal, som jeg har, har en ganske skarp diskant. Er diskanten på KRX 2 også skarp?
        Last edited by dKo; 04-07-2009, 00:26.

Comment

Hmmm ok! nei jeg aner egentlig ikke forskjellen mellom akkurat disse to selv, men når du kommer opp i en viss prisklasse begynner det å bli veldig utstyrsavhengig. Dvs spillere eller forsterkere kan slite med å vise hvor god en høyttaler er.

Jeg har selv hørt mer godsnakk om Focal i "hifi/SQ-sammenheng" enn om Hertz, men det kan være tilfeldig (ser jo mange Hertz-fans rundt om kring). Likevel, Focal-elementer brukes i studioer av profesjonelle musikere, de lager gode studiomonitorer og gode stuehøyttalere. Så de vet hva de driver på med i hvert fall!

Eneste jeg kan si om Focal, Polyglass-serien til Focal, som jeg har, har en ganske skarp diskant. Er diskanten på KRX 2 også skarp?
          Ja, er litt skarp.

Utstyr jeg har tenkt å bruke som jeg er sikker på:

Alpine IVA-W502R
          Audison Lrx 5.1K

Mitt første oppsett så slik ut etter en tråd:

Alpine IVA-W502R
          Audison Lrx 5.1K
          Focal 165KRX2
          Focal 165KR
          Focal 33KX

Men er veldig usikker nå på hva jeg burde velge. Da jeg hørte på disse settene i butikken ble det brukt pioneer DEH-P7000UB og Forsterekeren var Dynabel BF2252.

Kom med råd folkens.

Comment

Bruker man "egget" ved montering så slipper man det. Ja Focal har en skarpere klang, men trenger ikke være så utrolig skarp som alle skal ha det til likevel.
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

Comment

Ser ut som et flott oppsett

For min del funket skarpheten på Focal Polyglass dårlig. Jeg hører mest på elektronisk musikk, og med skarp lyd blir elektronisk musikk rett og slett veldig "syntetisk" og kjedelig. Men det var likevel veldig god lydkvalitet i settet, og utrolig hva det klarte å få ut av 75 W.

Fikk et tips på PM om at en kan få litt av krassheten i Focal-settene vekk ved å modifisere delefilteret. Eventuelt går det an å bytte ut diskant senere. (Dynaudio og Morel lager veldig gode diskanter)

Comment

Jepp... for watt definerer lydkvalitet, dKo! Rektig.

</offtopic>
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

Jeg hadde ikke forhandlere i nærheten som kunne la meg lytte til Focal, Soundstream, Morel, Pioneer PRS eller Hertz som jeg vurderte.

En lur man sa til meg dette da jeg spurte om hva som var forskjellen på disse i lyd. For før di pengene jeg hadde tenkt å bruke var alle settene gode.

"Focal har en skarpere diskant, og Morel har en mykere. Hertz ligger midt i mellom dette."

Jeg har ødelagt øret for lenge siden (mye dårlig og høyt bilstereo) så jeg utelukket Focal, ikke fordi det var dårlig, men fordi ørene mine klarer ikke slike diskanter.

Dette er helt generelt, og mest sannsynligvis stemmer det kanskje heller ikke. Da jeg ikke har tilgang til noen andre merker enn det jeg kjøpte, får jeg kanskje heller aldri svar. Om ikke jeg drar til en storby, slik at jeg kan dra rundt å høre på bilstereo mens dama handler i byen
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                    Jepp... for watt definerer lydkvalitet, dKo! Rektig.

</offtopic>
                    Det jeg mente her var at Focal Polyglass lager mye lyd av lite watt. Litt "boomy" bass men overraskende fint ift pris og effekt.

Hvis gooner lurer på hva wattstyrke på forsterker har å si i forhold til lydkvalitet på Focal-høyttalere, så skriver heldigvis Focal litt om det i høyttaler-manualene sine. Så det går nok bra.

Comment

Ja absolutt et bra oppsett. Tror jeg går for det oppsettet med focal-høytalerene da. Noen som har lyst til å gi meg et pristilbud på dette utenom spilleren fordi den har jeg avtalt å kjøpe av dbcompaniet. Kommer til å kjøpe inn litt og litt.

Comment

Originally posted by gooner87 View Post
                        Kommer til å kjøpe inn litt og litt.
                        Jeg glemte å si dette, men du har allerede tenkt på dette. Å kjøpe inn litt etter litt, mener at du slipper å file på kravene. Med mindre du har råd til å kjøpe drømme anlegget med en gang
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd

Comment

Originally posted by Defus View Post
                          Jeg glemte å si dette, men du har allerede tenkt på dette. Å kjøpe inn litt etter litt, mener at du slipper å file på kravene. Med mindre du har råd til å kjøpe drømme anlegget med en gang
                          Ja, enig i de du sier

Noen R-brukere som har lyst til å gi meg et pristilbud på dette:

Audison Lrx 5.1K
                          Focal 165KRX2
                          Focal 165KR
                          Focal 33KX

+ Kabler, klemmer, alt annet jeg trenger av for å koblet opp anlegget.

Comment

skulle ønske jeg kjøpte audison forsterkere da jeg handlet

Comment

Hvordan gå frem når man skal ta litt og litt? Hvilken rekkefølge burde det gjøres og i hvilken rekkefølge burde ting kjøpes inn?

Skal bygge om bagasjerommet, subben skal ligge i reservehjulsbrønnen sammen med forsterker. Skal ha en slik løsning at jeg får brukt bagasjerommet. Noe ala transmedia.no har.

http://i488.photobucket.com/albums/r...nt_001_640.jpg

Comment

Working...
                              X