Announcement

Collapse
No announcement yet.

Simulering - hva blir godtatt og hva stoles på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Simulering - hva blir godtatt og hva stoles på?

    Hei!

    Jeg er veldig ny på dette med simulering av elementer, så jeg er ikke trygg på hva som er lurt å ta ut i "live" og ikke.

    Kan man sette sin lit til at elementer man ser får en jevn og fin frekvenskurve spiller lineært og greit når man bygger kassen ut fra simuleringen, eller er det andre ting dere erfarne tar i bruk ved slike bygg?
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

  • #2
    Kurven i seg selv er litt underordnet for min del. Ikke misforstå, den er jo en del av det hele. Men kassestørrelse blir vurdert opp mot Qts (systemets Q-verdi), hvor mye effekt elementet vil tåle før det når Xmax (og ved hvilken frekvens det inntreffer) og utstrekningen nedover i frekvens. Hva som vektlegges mest kommer an på hva jeg er mest ute etter. Det nytter jo lite om kurven er verdens peneste dersom elementet bunner med 60 watt over terminalene, eller om kassa blir 250 liter...

    Og så kommer selvsagt kupéforsterkningen inn som en viktig faktor. En kurve som er linjalrett til 15 hz på skjermen vil høres helt grotesk ut i en bil (for ikke å snakke om at kassa sannsynligvis også er veldig mye større enn den behøver å være).

    I mine øyne er egentlig frekvenskurven noe av det minst viktige. Det kan alltid EQes inn uansett. Q-verdier og Xmax kan man derimot ikke gjøre noenting med. Hele oppgaven må selvsagt løses med EQ for øyet, slik at man har tilstrekkelig slaglengde å leke med, nok krefter tilgjengelig og en potent EQ-løsning.

    Ellers er det egentlig bare å gyve løs, simulere og bygge til latterkrampa tar deg. Have fun, go mad. Selvgjort er velgjort, man lærer best av egne feil og alt det der

    Comment


    • #3
      Hvordan vil man beregne/vurdere kassestørrelse ut fra Q-verdiene egentlig?

      Er dette noe vi noobsa kan få nogen lunde innsikt i? :P
      Alpine 137BTi
      B² Audio = Lyd


      '97 E39 528

      Comment


      • #4
        Skal absolutt gå bra å få innsikt i det. Hodet mitt er passe grøt nå, så jeg får ikke forklart meg på en forståelig måte, men det er helt sikkert noen andre her inne som rekker å forklare det før meg (og kanskje få med noen punkter ang simulering som jeg har glemt eller oversett)

        Comment


        • #5
          Dag J, tegn og forklar!
          Roar Sørlie
          Tlf 90127075
          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

          Comment


          • #6
            Originally posted by r3mark View Post
            Dag J, tegn og forklar!

            HAHA!
            Mitt problem er at sånne ting er vanskelig å forklare.
            Det kommer om ikke alt for lenge et nytt avsnitt under "myter og missforståelser" da det har blitt påstått mye rart i mange poster på dette forumet den siste tiden.
            Jeg orker ikke å skrive i alle trådene så derfor tar jeg en oppsamling i min egen tråd.
            Avsnittet skulle egentlig omhandle ordet "tuning" da dette er et sterkt missforstått begrep, men jeg ser at det kan inlemmes litt om simuleringer også.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Ja, skriv gjerne en oppdatering der.

              Men husk å vær forklarende og utfyllende i dine beretninger! Unødvendig å si kanskje...
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd


              '97 E39 528

              Comment

              Working...
              X