Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til SUB + forsterker?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forslag til SUB + forsterker?

Hvorfor har ikke jeg brukt denne delen av forumet før, hehe.
    Jeg driver å kjøper inn et anlegg til bilen min nå, jeg har allerede kjøpt inn en del, men mangler fortsatt sub og forsterker. Jeg velger å tro at jeg ikke har driti meg helt ut med det jeg har kjøpt til nå mtp at jeg har prøvd å forhøre meg litt rundt i forkant, men man hører jo mye forskjellig og på andre forum som i utgangspunktet ikke har så mye bilstereo å gjøre er det ikke alltid like lett å vite hvem som har peiling og ikke. Noen sier at 6*9 gir dritbra lyd, mens andre sier det er elendig.

Det jeg har kjøpt er ihvertfall

Alpine 9887
    Morel Hybrid Ovasion 6
    Helix a2 comp

Jeg lurer litt på om jeg kanskje skulle kjøpe to 8'' midtbassere og kjøre 3 veis forran, men mangler jo delefilter så lurer på om det lar seg gjøre eller om det er noe vits i det hele tatt. Midtonene mine sliter litt med de laveste frekvensene på høyt volum og vil gjerne ha muligheten til å spille høyt når jeg er i humør til det. Et annet problem er at forsterkeren kanskje ikke blir kraftig nok, er jo bare 150rms og det er jo det morel settet bruker.

Uansett så trenger jeg hjelp angående sub og forsterker. Jeg er ute etter noe som kan spille pent og presist på normalt volum, men samtidig vil jeg ha MYE trykk hvis jeg får lyst til å spille høyt. Tenkte på 2 elementer, prisklasse 4-6k pr stk. Når det gjelder forsterker kan jeg kanskje bruke opp til 10 000, men gjerne mindre. Trenger jeg ekstra batteri? Dynamo? Isåfall hva er "grensen" til at det lønner seg med ekstra batterier, eller er det kanskje å foretrekke uansett?

På forhånd takk.

dynaBel BF8501 - 1x5000 Watt RMS Bilforsterker
    Tilbud til 5998,-
    http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=3044

og

Ground Zero GZNW12 2000W RMS 2+2 ohm Nuclear 12" Subwoofer
    http://www.elutstyr.no/product_info.php?products_id=451

eller:

Ground Zero GZUW300SQ 700W RMS 2 x 3 ohm
    http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1999

Comment

Trenger jeg ekstra batteri til dette? Bortsett fra dimmende lys, er det noe farlig om man ikke klarer å holde høy nok spenning? Kan det skade forsterkere eller er det bare lyden det går utover?

Comment

Originally posted by Andersv90 View Post
        Trenger jeg ekstra batteri til dette? Bortsett fra dimmende lys, er det noe farlig om man ikke klarer å holde høy nok spenning? Kan det skade forsterkere eller er det bare lyden det går utover?
        Ja, du trenger ekstra batteri til dette.. Kanskje ikke ekstra, men hvertfall må du ha et skikkelig godt batteri forran i bilen dersom du vil ha bare et..

Og ja, forsterkeren kan ødelegges om den ikke får nok strøm..
        Mvh.
        Roy
        Mob: 40 30 99 06

Comment

Kan jeg bare få spørre om hvorfor han skal kjøpe en forsterker på 5000W RMS? Det er jo TOTALT unødvendig til å spille musikk med. Sub utgangen på forsterkeren min(Genesis Five channel) gir 260W RMS og det er mer enn nok til å ødelegge musikken hvis en skrur sub på spilleren helt opp.
          __________________________________________________ __________
          Kristoffer Kåsin
          Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

Comment

Originally posted by Kaasin View Post
            Kan jeg bare få spørre om hvorfor han skal kjøpe en forsterker på 5000W RMS? Det er jo TOTALT unødvendig til å spille musikk med. Sub utgangen på forsterkeren min(Genesis Five channel) gir 260W RMS og det er mer enn nok til å ødelegge musikken hvis en skrur sub på spilleren helt opp.
            Sier meg unenig her.

Jeg kjørte 1stk 15" til 9000 kroner på 3 KW RMS. Spilte i underkant av 150dB, men ville fortsatt ha mer, ikke i konkurransesammenheng, men muligheten for å kunne virkelig få bank av subbene. Det er veldig moro for noen, og ikke så moro for andre

Du mener det er helt unødvendig og det er det riktige.
            Jeg mener det er helt nødvendig og det er det riktig

Skjønner?

Men ja, 5KW er ekstremt mye hehe. Kanskje litt for mye egentlig, men smak og behag er forskjellige
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Sant det, jeg vil ha muligheten til å spille så høyt at det blir direkte ubehagelig og sitte i bilen, selvfølgelig skal jeg ikke høre på så høyt til vanlig, men som sagt vil jeg ha muligheten litt for showoff også, dessuten er jeg glad i mye bass og liker å høre på så kraftig bass som andre igjen kan synes blir ALT for mye. Er forskjellig fra person til person, kjenner noen som synes det gamle pakket jeg har nå spiller for høyt ved full guffe og den suben er kun oppgitt til 800wrms.

Comment

Originally posted by Andersv90 View Post
                Sant det, jeg vil ha muligheten til å spille så høyt at det blir direkte ubehagelig og sitte i bilen, selvfølgelig skal jeg ikke høre på så høyt til vanlig, men som sagt vil jeg ha muligheten litt for showoff også, dessuten er jeg glad i mye bass og liker å høre på så kraftig bass som andre igjen kan synes blir ALT for mye. Er forskjellig fra person til person, kjenner noen som synes det gamle pakket jeg har nå spiller for høyt ved full guffe og den suben er kun oppgitt til 800wrms.
                Hehe, tenkte meg det ut fra det du skrev i første post

Har vært på det stadiet i mange år, og er der selv enda

Men det må låte fint, og ha et godt preg av SQ!

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Originally posted by Kaasin View Post
                  Han ønsket en forsterker i prisklasse 10 000,- jeg linket til en som koster 10 000,- men som han nå får til 5998,-. Om han trenger den eller ikke, er jo alt etter hvilke elementer han velger. Hvis han går for GZNW12, TRENGER han denne forsterkeren for å drive disse elementene.

Comment

Det er jeg ikke enig i!

Du sier at han TRENGER den forsterkeren hvis han ønsker de elementene. Det blir feil å si.

Å si at det blir mer optimalt er riktig, men han trenger strengt tatt ikke mer enn 500W RMS pr element for å lage litt gromlyd i anlegget

Comment

Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                      Det er jeg ikke enig i!

Du sier at han TRENGER den forsterkeren hvis han ønsker de elementene. Det blir feil å si.

Å si at det blir mer optimalt er riktig, men han trenger strengt tatt ikke mer enn 500W RMS pr element for å lage litt gromlyd i anlegget
                      Er jo veldig greit å få utnyttet det han skal kjøpe også da
                      Ellers er det jo bare å kjøpe mindre kraftige subber.
                      Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
                      Hifonics XX-Colossus II
                      Kinetik HC2400
                      Club 140dB +

Comment

Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                        Det er jeg ikke enig i!

hvorfor gidde kommentere hver eneste tråd og lage en diskusjon utav idiotiske ting når trådstarter spør om en enkel ting?!?

du har en mening, og andre en annen mening!

gi han heller ett tilbud da! er det trådstarter spør etter!
                        Last edited by pgoutlaw; 10-07-2009, 19:29.

Comment

Det har jeg forsåvidt allerede fått

Comment

det er bra beklager ot forresten..

Comment

Han TRENGER den ikke da, han kan kjøpe et ANNET merke som flere her prøver å hinte frem, men ikke sier rett ut.

Jeg foreslå en forsterker som er på tilbud, som ville vært mer enn nok til subbene jeg anbefalte. Om han handler med elutstyr eller andre her, er jo såklart helt opp til trådstarter.

Han spurte etter forslag, jeg ga han forslag.

Comment

Working...
                              X