Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor stor sikring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor stor sikring?

    Hvor stor sikring....? Lærte noe for lenge siden,og bruker det som en liten tommelfinger-regel når det gjelder utregning&forbruk....
    Hvis du vet hvor mye "watt" forsterkeren er på (4x125 watt og summerer det blir det vel ca 500 watt i 4 ohm) så deler du det på antall Volt(35ah sikring).Men husk nå på at denne forsterkeren yter MYYYYE mere når den lastes ned i ohm....( 2x750watt i 2 ohm=107ah). Jeg ville kansje brukt en sikring på ca 80 til 100ah.

    Du skal bruke sete-skinnefestet til å montere forsterkeren på? Husk nå på å IKKE la den bli montert til bilens karrosseri.(sånn at den er i kontakt med jord.....). Det er ikke heldigt(få noen andre enn meg til å forklare hvorfor)

    Har du dempet bilen innvendig med noe dempematriell? Blir sikkert å riste sånn at en får "karrosseri-lyd" og det er irriterende+at en spiller/rister løs(spesielt i taket) forsterkingene.....

    Stå på!!!!

    Bol
    No Windows-crap,just Mac Power

  • #2
    for det første, så er sikringer i A ikke Ah :P

    og du skal sikre etter størrelsen på kablen, ikke på hvor stor forsterker du har..
    www.eirikaspaas.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by Eirik Aspaas View Post
      for det første, så er sikringer i A ikke Ah :P

      og du skal sikre etter størrelsen på kablen, ikke på hvor stor forsterker du har..
      Det er bra du korrigerer meg... ang A og ikke ah....

      Men jeg er ikke helt med på det du nevner om sikring etter tykkelse på kabel... Det er nytt for meg i såfall(hurra,så lærte jeg enda mere nyttig....)
      Så hvis jeg har en Biltema-forsterker(til exsempel....)la oss si 2x50watt og har 50kv2 i kabel(+ og -) så skal jeg ha større sikring(eller mindre?) kontra 21kv2 kabel? Hmmm....?
      No Windows-crap,just Mac Power

      Comment


      • #4
        du skal som sagt sikre kabelen.. så en 50mm2 kabel skal/kan ha større sikring enn en på 21mm2..

        hvilken forsterker du kjøper er HELT irellevant da det fremdeles er kabelen som skal sikres
        www.eirikaspaas.com

        Comment


        • #5
          sikringen på kabelen monteres max 30-40 cm fra batteriet, og det er en grunn til det. er for å beskytte kabelen, uavhengig av forsterker som er koblet på i enden av strømkabelen. forsterkerne har (vanligvis) interne sikringer. så du lærte noe nytt..

          sikringene i huset ditt er også bare for å beskytte ledningene som er lagt opp, så derfor er det viktig å ha sikringene rett dimensjonert i forhold til kablene
          VOLVO- for life
          Digital Design, Dynabel, /////Alpine

          Comment


          • #6
            Vet ikke om dette her blir noe bedre formulert, men jeg prøver:
            En 50mm2 kabel vil ha mulighet for å frakte mer strøm fram til forsterkeren enn det en 20mm2 kabel vil ha mulighet til.
            Selvom forsterkeren ikke trekker så mye strøm som 50mm2 kabelen klarer å gi, så må du fortsatt sikre etter hva den 50mm2 kabelen klarer å gi.
            See?
            2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

            Comment


            • #7
              Originally posted by J.T. View Post
              Vet ikke om dette her blir noe bedre formulert, men jeg prøver:
              En 50mm2 kabel vil ha mulighet for å frakte mer strøm fram til forsterkeren enn det en 20mm2 kabel vil ha mulighet til.
              Selvom forsterkeren ikke trekker så mye strøm som 50mm2 kabelen klarer å gi, så må du fortsatt sikre etter hva den 50mm2 kabelen klarer å gi.
              See?
              Skjønner hva du sier nå,men for meg høres det helt bak mål ut.... MEN DET ER HELT SIKKERT RIKTIG....
              Sorry for OT`en...
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #8
                Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                du skal som sagt sikre kabelen.. så en 50mm2 kabel skal/kan ha større sikring enn en på 21mm2..

                hvilken forsterker du kjøper er HELT irellevant da det fremdeles er kabelen som skal sikres
                Jeg skjønner at det er KABELEN som skal sikres.... Men hvis den forsterkeren som skal benyttes ikke har innebygd sikring skal en da sette sikring bake(i tillegg til den framme)? Vil jo være litt rart å ha en liten forsterker som får en feil og som er sikret med la oss si 100A. Gjør en ikke større skade med 100A enn med 15A? Nå tenker jeg på skade på forsterker...
                No Windows-crap,just Mac Power

                Comment


                • #9
                  Flytta tråden da det blei litt mye OT i prosjekttråden..
                  www.eirikaspaas.com

                  Comment


                  • #10
                    den sikringen du legger fremme er for å beskytte kabelen ved et uhelding overslag med kortslutning. vil da også forhindre ødeleggelse av batteriet, med at sikringen brennes av på eks 150 A, og kortslutnings strømmet på et vanlig batteri er på 500-1000A? skyt meg om jeg tar feil
                    VOLVO- for life
                    Digital Design, Dynabel, /////Alpine

                    Comment


                    • #11
                      Akkurat dette med sikring av forsterker der det ikke er mulighet for "eksterne" sikringer lurer jeg på selv. Har selvfølgelig sikring ved batteriet, men hvordan sikrer man forsterkeren i slike tilfeller?
                      Alpine 137BTi
                      B² Audio = Lyd


                      '97 E39 528

                      Comment


                      • #12
                        Bassoflove: se for deg at du har trukket 50kvmm plusskabel fra motorrommet til bagasjerommet. I farta har du glemt å bruke gummigjennomføring på torpedoveggen, og etter noen uker har metallet gnagd hull i isolasjonen på kabelen slik at kabelen får kontakt direkte med gods. Hva vil skje nå?

                        Keltern: tror det er ytterst sjeldent man kommer borti slike tilfeller. 95% av alle forsterkere har innebygget sikring, enten på en av sidene eller på kretskortet inni.
                        Last edited by epifant; 17-07-2009, 16:02.

                        Comment


                        • #13
                          Når du sier det, så måtte jeg ta en ekstra titt på bildene fra ampguts. Og jeg ser nå at det sitter en røss med 30-ampers sikringer internt i forsterkeren.

                          Takker!

                          PRS D5000SPL

                          Edit: Seks sikringer på 30 amper for å være nøyaktig..
                          Alpine 137BTi
                          B² Audio = Lyd


                          '97 E39 528

                          Comment


                          • #14
                            Jeg skjønner hva dere mener,men jeg forstår ikke hvorfor skyte spurv med kanon....
                            La oss si at jeg har "bruk for" 40A i strømforbruk i bagasjerommet....så går jeg da ikke hen å bryter 200A sikring i motor-rommet bare fordi jeg brukte 50kv2 kabel...
                            Blir den "flaskehalsen" så avgjørende mtp spenningstap når en bruker F.eks 60A sikring(50kv2) istede for til ex 150A....?
                            No Windows-crap,just Mac Power

                            Comment


                            • #15
                              Sikringen du bruker ved batteriet har ikke noe å si sånn sett. Denne vil ikke utgjøre noen forskjell på forsterkeren din om den blir overbelastet.

                              Så som tidligere nevnt her, så er det kabelen du skal beskytte og da må det være en sikring som bryter når det er fare for at belastningen på kabelen blir for høy. For eksempel ved kortslutning så vil en kabel uten sikring brenne, mens en med passende sikring vil overleve. Om du setter på en mindre sikring enn "nødvendig" vil du bare begrense mengden strøm du kan dra gjennom og da ikke ha trengt å lagt en grov kabel i utgangspunktet. Du vil vel i praksis nedgradere tverrsnittet på kabelen..
                              Last edited by Keltern; 17-07-2009, 19:53.
                              Alpine 137BTi
                              B² Audio = Lyd


                              '97 E39 528

                              Comment

                              Working...
                              X