Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 veis frontsett evnt 2veis + midbass.. tips?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har HSK 163 selv, syns det spiller rått med en 4 kanaler som er riktig stil inn. Men jeg syns det er litt skarp diskant til tider, nester så det gjør vondt. Det er da på passe høyt volum. Har hørt at Focal er litt rundere og ikke så skrikende?
    SQ Saab 9-3
    Team dynaBel

Comment

Originally posted by Runek View Post
      Har HSK 163 selv, syns det spiller rått med en 4 kanaler som er riktig stil inn. Men jeg syns det er litt skarp diskant til tider, nester så det gjør vondt. Det er da på passe høyt volum. Har hørt at Focal er litt rundere og ikke så skrikende?
      Det du beskriver der, er somregel feile instillinger
      Mvh
      Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by Runek View Post
        Det er Focal som har rykte for å være skrikete i diskanten. Men det er heller ikke riktig. Med rett justering og plassering, så er få diskanter skrikete.

Du kan dempe diskanten på filteret. -3dB f.eks. Bryter inni filteret
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by Typhon View Post
          Skal jeg være helt ærlig, så vil jeg påstå at et 2-veis sett til samme pris er et bedre alternativ. No offence.

Til trådstarter: Kjør et 2-veis sett foran i bilen. Enklere å få til å spille skikkelig om man ikke er alt for stødig med slikt fra før av. Lykke til
          Når alternativet er 6" nede i døra og diskant oppe på dashbordet, så hadde jeg valgt 3-vei med diskant og mellomtone på dashbordet og midbass i døra any day. Hadde det vært plass til 5-6" oppe på dashen så hadde det stilt seg aneledes.

Men det er nå meg da
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by InstallBay View Post
            Det er Focal som har rykte for å være skrikete i diskanten. Men det er heller ikke riktig. Med rett justering og plassering, så er få diskanter skrikete.

Du kan dempe diskanten på filteret. -3dB f.eks. Bryter inni filteret
            Vet men syns den ikke låter så bra da, så jeg holder ut med den litt skarpe tonen på høyt volum. sjeldent jeg spiller såpass høyt : )
            SQ Saab 9-3
            Team dynaBel

Comment

Hvis du kun har 4"-hull i dashen originalt, må du jo uansett få inn 6,5" i dørene/kickpanelene for å få noe fylde/dybde i lyden... Dermed er det jo mest naturlig å montere treveis, når du likevel har plass til mellomtonen i dashen.

Hertz HSK 163 anbefales på det varmeste til prisen. JA, det er litt skarp lyd i det, som er vanskelig/nær sagt umulig å stille helt vekk, men med midbassen riktig montert og alt justert så godt som mulig, låter det absolutt veldig bra. Spesielt til 3500,-. Personlig syns jeg det låter noe bedre enn toveis Hertz Mille 6,5", men det kan jo være monteringen.

Uansett mener jeg at man skal være utrolig heldig/flink med midbassplasseringen for å få det til å låte bedre/like bra med toveis enn treveis til samme pris (gitt at begge blir installert riktig).

Comment

*kremt* Hvis Hertz-settet bare låter greit i forhold til prisen og det i tillegg er litt skrikende (etter noens ører) og kan være vanskelig og få stilt det bra.. Så ville jeg hvertfall tatt en titt på Magnat.. Billigere, ikke skjærende skarpt, bra med trykk og låter klinkende klart rett out of the box... Imponerende - og det ikke bare sett i forhold til prisen.................
                [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Mange gode innspill her!

Har Magnat et greit 3 veis kit da? Finner kun 2 veis..
                  02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
                  01` Seat leon R 4x4 turbo
                  Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Comment

Magnat hadde et billig treveis-sett til rundt 2500,- i "gamle dager". Vet ikke hvordan produktutvalget er i dag. Har hørt dem før (toveis), og det var slett ikke ille...

Holder likevel fortsatt fast ved at man ikke monterer toveis når man har/kan lage plass til treveis. Dersom man skal ha treveis komponentsett til under 3500,- uten kunnskap/lyst/tid til å lage egne delefiltre og lete lenge rundt etter elementer selv, så er HSK 163 et veldig godt kjøp (om ikke uslåelig). Spesielt når man også skal "holde følge" med bassen trådstarter har i bilen.

Thomas: Nå skal det sies at jeg syns det aller meste låter skarpt, har vel litt overfølsomme ører i forhold til diskant/øvre mellomtone, men noen faglært "lydkjenner" er jeg overhodet ikke (heldigvis). Focal K2P / Polyglass-serien er for meg grusomt å høre på, og Hertz Mille 2-veis var heller ingen høydare. Sikkert mye pga feil/manglende justering, men det er likevel oppfatningen jeg fikk.

Uansett, skal ikke lovprise HSK 163 opp i det høyeste, meget mulig at det er toveis komponentsett som låter råere til samme/lavere pris, men da har jeg ikke hørt (om) det. Med forbehold om rett montering av HSK 163-settet, vil jeg vel si at jeg ikke tror det finnes (oi, så påståelig). Min mening er at HSK 163 er høyttalere som er underholdende og forholdsvis behagelig å lytte til, men samtidig spiller veldig (!) høyt og ikke koster skjorta. Dessuten er midbassen helt rå. Og da mener jeg virkelig AWESOME. Derfor ser jeg ingen alternativer pr. i dag, men bytter gjerne om det dukker opp noe som kan være bedre i samme prisklasse.

Det er en grunn til at Morel-høyttalerne mine ligger og støver, mens Hertz'ene blir misbrukt daglig (selv om det også er litt fordi jeg sparer Morel'ene til et annet prosjekt. :P).

Comment

Må jo si jeg begynner å bli fristet av HSK 163

Hvilken forsterker ville dere brukt til dette?

Jeg har sett på noen alternativer:
                      Dynabel BF1502 som er 150w rms x 2ch @4 ohm ca 1500kr
                      Dynabel BF 2252 225w rms x 2 @ 4 ohm ca 2400kr
                      Hertz EP2X ca like stor som BF2252, 3300kr
                      Harman kardon CA-470, brokoblet ca 150w rms x2 @ 4ohm , 2000kr

Jeg har alltid mest tru på litt overdim forsterker, og den BF2252`n frister endel med masse krutt for pengene, men jeg vet ikke hvordan Dynabel sine forsterkere låter på frontsett/høyttalere? Har fått for meg at disse er mer inne på bass jeg hehe..
                      Tok med Hertz sin i sammenligningen, da jeg antar at Hertz selv har brukt denne serien i sine tester ved fremstilling av frontsettet sitt, så jeg tenker jo at muligens passer komponentene bra sammen? Eller er det ikke verdt de 900kr den koster mer enn BF2252?

Har holdt på masse med bilstereo for sikkert 10-12 år siden, og da var det RF som gjaldt :P Nå vet jeg desverre lite om hva som låter best lengre.. Derimot så har jeg lært å sette pris på GOD lyd, og ikke bare bass

Comment

Jeg bruker Harman/Kardon CA-5250, brokoplet. Funker veldig bra. Imponerende power fra denne, og er både billig (50% på bilradiospes.no) og ser bra ut.

Comment

ca 100w pr høyttaler da?
                          Det fungerer nok meget bra ja, men jeg vil ha minimum høyttaler specs på forsterker.. Helst mer, pga at lyden blir oftest endel renere ved høyt volum om en har godt med power..

Men fungerer ditt oppsett skikkelig bra, så bør en nå klare seg fint med 2x150w rms da
                          BF2252 med sin 90A sikring hadde vært litt hårete da haha.. Brenner vel høyttalerne første uke sikkert

Comment

Det blir nok rundt 2 x 150W RMS ca, ja, samme som 4-kanaleren, bare med subutgangen i tillegg. Veldig forenklet forklart, så kan du, for å få en oppfatning av hva en "mainstream" forsterker leverer i 4 ohm brokoplet, ta effekten oppgitt i 2 ohm pr kanal og gange den med to.

Ikke noe nøyaktig tall, men i nærheten.

Comment

Da har jeg fått en knall pris ifra Jonny på Ulvundsbilstereo.no , og valget er da klart..

Det blir Hertz HSK 163, en Hertz EP2X forsterker, og en Pioneer DEH5100ub.. Kabler, sikringer osv i tilegg..
                              Frontsettet får da 2 x 220W rms, med en forsterker med 90A sikring Bør vel holde det hehe..

Takker for innspillene!

Comment

Grattis! Det første du kan gjøre når du får varene, er å sette delefilterne til -2dB på både mellomtone- og diskantjusteringen. Og teip bryterne fast der. Har prøvd andre kombinasjoner, men det blir aldri bra hvis ikke begge disse står på -2dB...

Justerte litt mer i bilen min i går, begynner å bli ganske fornøyd nå. EQ'en på AVH-P4000DVD er litt mangelfull i forhold til 880PRS'en jeg er vant til, men funker greit.

Lykke til!

PS: Trenger du matchende sub, har jeg en Hertz HX 380 liggende.

Comment

Working...
                                X