Announcement

Collapse
No announcement yet.

Port, 4 istede for 6"?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Port, 4 istede for 6"?

Har ei kasse til 9515 fra DD, den er på 140 liter med bassreflex og element.
    Da skal den ha 2 6" porter på 38cm..
    Men er det no mulighet får å få de ned i 4" port i stede for? =)

I tilfelle, hvor lange må de bli da? :P
    Mvh Even S. Jensen
    Tlf 41091189
    Digital Designs, nothing is even close!

Klart det er mulig, men om du har to 4" porter istedetfor to 6" så får du me fortere kompressjon i portene og de mister funksjonen. Kan sikkert regne frem lengde på to 4" porter, men anbefaler det ikke om skal mate mye effekt på elementet..
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

for all del, fyr ivei
      går jo an med 4 4" å da..
      Mvh Even S. Jensen
      Tlf 41091189

Comment

Men hvorfor ikke 6"? Jo færre porter jo bedre
        Jonas Tautra

Comment

Dyrt...!
          Mvh Even S. Jensen
          Tlf 41091189

Comment

Bygg port sjøl, det er billigst og best
            Jonas Tautra

Comment

Hvor stort, mr? =)

148 liter kasse 9815 element, type g...
              Om du veit da..
              Mvh Even S. Jensen
              Tlf 41091189

Comment

Om du bygger en port med 350cm2 portareal og lager den 40cm lang havner du rundt 35-38hz avstemning.
                Da har jeg gått ut fra at 148 liter er netto etter at porten er bygd..
                Og bygger du sjøl må du huske å runde av porten i begge endene for å få en funksjonell port
                Jonas Tautra

Comment

Supert
                  Takk ska du ha...!
                  Har da fræs. da bli det bra
                  Mvh Even S. Jensen
                  Tlf 41091189

Comment

Du ska ha rimelig svært fresestål for å klare å lage stor nok avrunding. Om du ser på en 6" aeroport så skjønner du hvor stor avrunding du bør ha på porten. Det greieste er å legge litt ekstra materiale rundt åpningen av porten og i andre enden slik at du har noe å pusse deg ned på uten å gå igjennom.

Begynn gjerne med vinkelsliper med grov pusseskive som tar godt. Med den lager du grovt en avrunding rundt hele porten i begge ender. Deretter kan du begynne å jobbe for hånd med diverse verktøy/sandpapir.
                    Til slutt bør porten være helt fri for ujevnheter du kan kjenne med fingrene.
                    Jonas Tautra

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                      Du ska ha rimelig svært fresestål for å klare å lage stor nok avrunding. Om du ser på en 6" aeroport så skjønner du hvor stor avrunding du bør ha på porten. Det greieste er å legge litt ekstra materiale rundt åpningen av porten og i andre enden slik at du har noe å pusse deg ned på uten å gå igjennom.

Begynn gjerne med vinkelsliper med grov pusseskive som tar godt. Med den lager du grovt en avrunding rundt hele porten i begge ender. Deretter kan du begynne å jobbe for hånd med diverse verktøy/sandpapir.
                      Til slutt bør porten være helt fri for ujevnheter du kan kjenne med fingrene.
                      Hvis vi ser bort fra dB-drag og det å tyne hver minste lille dB ut av kassa, så er vel fortjenesten av å legge timesvis i en avrundet port minimal for daglig bruk, eller? En firkanta port som er stor nok, vil vel være dugelig?

Dessuten, om målet er å spille høyest mulig, så mener jeg å ha lest et sted at aeroporter er bedre enn hjemmesnekra porter (men det varierer vel veldig etter hvilke forbehold man tar, hehe). Dette vet du uansett mer om enn meg.

Ehm, skal egentlig bare frem til at det er vel mye jobb for lite gevinst?

6" porter koster vel ca. 250,- inkl. frakt på nett? Sikkert billigere om man leter. :P

Comment

Min erfaring er at du får stor utbyttefor det til daglig også. Største fortjenesten er større output under tuningfrekvensen. Og da har jeg tatt i betrakning at tuning gjerne faller litt når man runder porten skikkelig.
                        Mulig det bare er jeg som blir påvirka mentalt etter en del pussing, men er rimelig sikker på at det låter bedre med skikkelig port også.

Nå er kanskje jeg litt sær, men jeg ville ALDRI bygd bassreflekskasse uten skikkelig avrunding på porten lenger. Gjør man det riktig og bruker huet så er det jo ikke mye arbeid heller. Porten er jo en ressonator og for at det skal fungere som det er tiltenkt må den også bygges rett.

Myten om at aeroport er bedre enn hjemmesnekra port kommer nok fra alle portene uten avrunding i endene. Da er jeg enig i at aeroport er MYE bedre Men en skikkelig avrundet (blææh, blir lei det ordet) firkanta port er minst like bra som en aeroport, og du kan bygge den stor nok også om det er behov for det

Men mye arbeid er det i grunn ikke, litt planlegging så klarer man glatt å fikse en port fin på et par timer i garasjen/gårdsplassen Og jeg personlig synes en egenprodusert port er mye kulere å vise frem enn et plastrør som alle andre har
                        Jonas Tautra

Comment

Ok, skjønner hva du mener. Hehe... Så for oss som ikke er så opptatt av å brife med portene våre, så er det like bra å bruke en standard aeroport, såfremt ikke det er noe problem med kompresjon.

For øvrig er DD-kassen laget av Dag som ligger ute til salgs, et godt eksempel på hvordan man får noe som ser meget bra ut med "ferdiglaget" port. Hehe. Hadde vært greit å brife med noe slikt og... :P

Comment

Working...
                          X